Wednesday, August 5, 2009

ARAK – RONNIE ANGGAP DIA DISABOTAJ

Masih tidak nak mengaku. Ronnie Liu mempertahankan tindakannya.

Beliau menyangkal dakwaan PAS Selangor bahawa beliau mencampuri urusan dalam satu operasi membanteras aktiviti penjualan arak di Bandar Sunway baru-baru ini.

Exco Kerajaan Negeri Selangor, itu sebaliknya menyifatkan isu arak di negeri itu sengaja ditimbulkan bagi mensabotaj kredibiliti beliau dan menghina integritinya dalam menjalankan tugas pengurusan kerajaan tempatan.

"Saya tak tahu mengenai perkara ini, ia tidak seperti itu," katanya semalam.
Beliau berkata demikian dalam reaksi segera berhubung desakan PAS Selangor supaya kedudukannya sebagai Exco Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan ditukar dan digantikan.

Ronnie kini semakin kalut bukan sahaja dikaitan dengan beberapa kes lain dan dalam isu arak ini beliau berdepan dengan parti dalam pakatan pembangkang Selangor.

PAS Selangor mendakwa gesaan mereka itu berikutan rentetan beberapa peristiwa sebelum ini yang menimbulkan masalah.

Khamis lalu, Ronnie Liu juga mengarahkan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) memulangkan semula minuman keras dari sebuah kedai serbaneka di Jalan Liku, Seksyen 8 di sini setelah merampasnya dalam satu operasi yang dijalankan ke atas kedai itu sehari sebelumnya.

Ronnie Liu berkata, sebagai seorang exco beliau mempunyai hak untuk mempersoalkan tindakan pihak berkuasa tempatan (PBT).

"Tidak ada PBT yang lebih besar kedudukannya daripada seorang ahli majlis mesyuarat kerajaan negeri," katanya.

PAS Selangor semalam mencadangkan agar Menteri Besar Selangor sendiri memegang jawatan itu ataupun diberikan kepada mana-mana pemimpin lain.
Jelas PAS Selangor tidak boleh bersabar.

Menurut ParpuKari, berita mutakhir Utusan-online menyiarkan kenyataan Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Hassan Ali yang mendesak kerajaan negeri itu menyerahkan portfolio kerajaan tempatan yang disandang Exconya, Ronnie Liu kepada Exco lain atau oleh Menteri Besar sendiri dengan kadar segera.

Alasan yang diberikan Hassan ialah kerana Ronnie Liu telah beberapa kali mencampuri urusan pihak berkuasa tempatan (PBT) yang tidak sepatutnya.

Bagaikan orang yang baru keluar dari tempat pertapaannya, Hassan yang terkenal sebagai seorang pakar motivasi, meledakkan bom dalam kepimpinan Pakatan Pembangkang Selangor yang terlalu banyak didedahkan kisah-kisah salahguna kuasa oleh para Exconya dari DAP kebelakangan ini.

Barangkali, Hassan dah tak boleh tahan dengan apa yang berlaku. Walaupun beliau sebelum ini kelihatan seperti mahu melarikan diri daripada memberikan sebarang komen mengenai salahlaku dan kegawatan pimpinan kerajaan Selangor, kini kesabarannya telah tidak terbendong lagi.

Kedudukan Hassan sebagai Exco Selangor yang bertanggungjawab dengan portfolio agama tercabar dengan tindakan Ronnie yang mengarahkan pihak berkuasa tempatan Shah Alam memulangkan kembali beer yang diramPAS dari sebuah kedai serbanika, membuatkan beliau terpaksa bersuara.

Lebih meresahkan lagi apabila Kepala Gangster Selangor itu mengeluarkan kenyataan bahawa beer bukanlah minuman keras.

Kenyataan itu memang mencemaskan sesiapa sahaja yang duduk di kerusi Hassan. Kedudukan beliau sebagai Pesuruhjaya PAS negeri dan menjadi wakil rakyat pun atas tiket Parti Islam SeMalaysia (PAS) yang menjenamakan Islam sebagai perjuangan parti itu, benar-benar mencabar kradebilitinya sebagai pemimpin Melayu/Islam di negeri berkenaan.

Soalnya, apabila beliau dengan berani mengeluarkan kenyataan sedemikian membayangkan bahawa beliau tidak lagi sealiran dengan Menteri Besar, Khalid Ibrahim dari PKR. Sedangkan MB Selangor itu baru-baru ini ada membuat kenyataan bahawa beliau sedang mengkaji tingkah laku Exconya yang bernama Ronnie Liu itu. Sedang siasat dan minta penjelasan.

Dari segi politik, kenyataan Hassan itu sealiran dengan gesaan Azmin Ali, ADUN Bukit Antarabangsa yang semasa persidangan DUN Selangor baru lalu menggesa MB Selangor itu menukar beberapa portfolio Exco Selangor yang pada pendapatnya tidak sesuai dan tidak berkualiti.

Panaskah kerusi MB yang diduduki oleh Khalid Ibrahim sekarang? Apakah urustadbir kerajaan dan politik Khalid di Selangor yang mula disedari ramai sama seperti Mohd Nizar Jamaluddin di Perak dahulu itu akan menerima nasib serupa?

Apapun kedudukannya, permasalahan di negeri Selangor yang kelihatan bertimpa-timpa sekarang, bergantung kepada penerimaan dan tindakan rakyat negeri itu sendiri. Merekalah yang memilih wakil rakyat untuk negeri Selangor pada PRU 8 Mac 2008.

Sama ada kenyataan terbaru Hassan ini akan membawa sebarang kesan atau tidak, bergantung kepada sejauh mana mantap dan kukuhnnya sokongan DAP kepada Khalid Ibrahim. Kerana DAP, Khalid membelakangkan rakan-rakan sepemimpinan yang seagama dan sebangsa dengannya.

1 comment:

  1. Elok juga Hassan Ali bercakap. Dia pun dah habis kerjanya mengambilalih semua surau dan masjid di seluruh negeri Selangor. Cuma dia ni sebenarnya orang kuat DSAI di dalam Pas.

    ReplyDelete