Saturday, July 11, 2009

KEGANASAN DI XINJIAN – APA SIKAP KITA?

Jaga perasaan? Takut sensitif?

Kenapa Kuala Lumpur atau pihak-pihak yang sering ‘berkokok’ mengenai Islam atau hak asasi manusia mengalih mula daripada kejadian yang berlaku di Xinjian?

Di sana, orang China bukan orang Cina. Yang berlaku di China bukan di negara orang Cina.

Laporan menyebut semalam (Jumaat) paling tidak lima masjid utama di Urumqi, ibu negeri Xinjian ditutup, tidak dibenarkan diadakan sembahyang Jumaat.

Keganasan itu menyebabkan Presiden China, Hu Jintao memendekkan lawatannya ke Itali untuk sidang kemuncak Kumpulan Lapan (G8). China dijemput sebagai kuasa ekonomi baru.

Dalam kes keganasan di Xinjian, kita tidak wajar berpihak. Yang penting desaklah supaya kerajaan China dapat mengawal keganasan.

Pertempuran etnik tidak menguntungkan sesiapa. Kaum Han atau kaum Uighur.

Dijangkakan beribu-ribu telah terbunuh walaupun laporan agensi akhbar rasmi Xinhua melaporkan mereka yang terbunuh sejak rusuhan berdarah itu berlaku Ahad lalu meningkat kepada 184 orang.

Antara mereka yang terbunuh adalah 137 etnik Han termasuk 111 lelaki dan 26 wanita dan 46 etnik Uighur.

Kerajaan China sebelum ini melaporkan seramai 156 terbunuh manakala 1,000 cedera dalam rusuhan berdarah di rantau bergolak Xinjiang Ahad lalu.

Ketua Komuniti Uighur yang dibuang negeri dari barat laut Xinjiang berkata, mungkin beribu-ribu orang telah terbunuh dalam rusuhan keganasan beberapa hari ini.

Ketua Kongres Uighur Dunia, Rebiya Kadeer yang berpangkalan di Washington itu berkata, adalah sukar untuk mengeluarkan jumlahnya secara komprehensif ekoran etnik Uighur telah lama ditindas.

“Menurut laporan yang belum disahkan, angka kematian kini mencecah lebih daripada 1,000 orang dan ada yang melaporkan sehingga 3,000 orang,” kata Rebiya pada sidang akhbar di US Capitol bersama dengan penyokongnya.
Menurut beliau, angka itu bukan sahaja dari ibu kota Urumqi, Xinjiang, tetapi juga dari seluruh rantau tersebut.

Kerajaan Turki semalam meminta China jangan mengamalkan penghapusan kaum. Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan mengutuk apa yang digelarnya `penghapusan kaum’ di Xinjian.

Kerajaan China dan meminta supaya kerajaan China campur tangan bagi mengalang lebih banyak korban berlaku.

”Apa yang berlaku di China adalah penghapusan kaum. Tiada perkataan lain yang boleh digunakan untuk menggambarkan keganasan yang berlaku di Xinjiang ketika ini.

“Dengan hubungan baik antara Turki-China, kami meminta supaya pentadbiran negara itu meningkatkan kesungguhan mereka menyelesaikan masalah tersebut, ”kata Erdogan di televisyen NTV selepas kembali dari sidang kemuncak Kumpulan Lapan (G8) di Itali.

No comments:

Post a Comment