Sunday, June 28, 2009

KENAPA DEBAT BUKAN MUZAKARAH WAHAI ‘TOK GURU’?

Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dahulu dan sekarang jauh berbeza.

Kini beliau semakin terikut-ikut dengan perangai Anwar Ibrahim yang memang suka berdebat.

Jelas Penasihat Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam cukup gembira apabila Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mahu berdebat secara terbuka dengan Perdana Menteri.

Ia untuk mencari jalan penyelesaian politik kepada kemelut kedua-dua parti.

Anwar memang jenis ‘keras keng’ (kata orang Kelantan) dan itulah senjatanya paling berbisanya sejak menyertai UMNO dan kini Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Anwar bijak spin dan menggunakan segala ‘kepakarannya memujuk rakyat’ kononnya untuk menegakkan kebenaran. Namun persoalannya, apakah kebenaran beliau itu adalah kebenaran yang sebenarnya?

Tidak hairan apabila Anwar menyambut baik cadangan Nik Aziz untuk berdebat dengan Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak bagi menyelesaikan kemelut politik kedua-dua parti.

"Pada pendapat saya adalah lebih baik beliau berdebat secara terbuka kerana ini dapat mengurangkan media Umno-Barisan Nasional (BN) salah tafsir dan membuat fitnah terhadap kenyataan-kenyataan beliau (Nik Aziz)," katanya.

Anwar, Ketua Umum Pakatan Rakyat, mengulas kenyataan Nik Aziz semalam yang ingin mengadakan debat terbuka dengan Perdana Menteri bagi menyelesaikan kekalutan politik yang berlaku sejak sekian lama antara Umno dan PAS.

Apa untungnya debat? Menang debat boleh jadi Perdana Menteri atau bentuk kerajaan?

Menghairan sekali kerana selama ini apabila UMNO mengajak PAS berbincang atau mencari sesuatu jalan penyelesaian, PAS akan mencadangkan muzakarah.

Tetapi kali ini apabila PAS khususnya Nik Aziz sendiri mengajak penyelesaian, dicadangkankan oleh mereka debat.

Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, draf surat jemputan rasmi kepada Presiden Umno untuk mengadakan perdebatan itu telah siap dirangka dan akan dihantar dalam tempoh terdekat.

Mengulas lanjut mengenai isu berkenaan, Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh berkata, jalan terbaik adalah mengadakan dialog secara terbuka supaya tidak ada pihak yang boleh memutarbelitkan fakta dalam perkara berkenaan.

Tidak dipastikan apakah debat boleh mengatasi masalah, bak kata bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, adalah baik supaya PAS dan Umno supaya menyelesaikan kemelut antara dua parti itu secara perbincangan dan bukan berdebat secara terbuka.

Beliau berkata, pendekatan berdebat itu tidak akan membawa keduadua parti itu ke manamana jika isu atau masalah pokok yang dihadapi masyarakat Melayu dan Islam tidak diselesaikan.

"Tak perlulah pendekatan seperti itu (debat terbuka). Adalah lebih baik keduadua parti itu duduk dan berbincang apa yang menjadi masalah sehingga menimbulkan keadaan tidak senang hati di kalangan orang Melayu.

"Apakah masalah itu ada kaitan dengan agama yang menyebabkan perselisihan faham dan menyebabkan Umno dan Pas bercanggah pendapat dan pendirian," katanya di Kepala Batas.

Abdulah berkata, Pas dan Umno harus mewujudkan perpaduan demi masa depan Melayu dan agama Islam tetapi ini tidak bermakna mereka tidak boleh berbeza pendapat dan pandangan.

"Apa yang penting ialah mencari jalan penyelesaian berhubung isu Melayu dan agama Islam dan tidak bergaduh tentang perkara ini lagi," katanya.

Sementara Tun Dr Mahathir Mohamad berkata perdebatan antara UMNO dan PAS tidak akan membawa sebarang faedah malah beliau menganggapnya sebagai hiburan semata-mata.

Dr Mahathir berkata debat di Malaysia tidak sama dengan debat pemilihan presiden Amerika Syarikat yang banyak memberi faedah kepada rakyat dan negara.

"Perdebatan itu hanya membuang masa dan sebagai hiburan semata-mata," katanya.
Menurut Dr Mahathir, wakil rakyat dipilih bukan untuk menghiburkan rakyat dengan perdebatan yang tidak memberi makna.

Melihat kepada telatah Nik Aziz dan Anwar ini jelas sekali mereka jauh terpesong dalam mencari kesepakatan dan penyelesaian.

Yang mereka mahu ialah ‘untung politik’ semata-mata dan mahu menunjukkan kepada rakyat bahawa merekalah juara.

Apakah dengan menjadi juara mereka mampu membawa kebaikan dalam konteks pentadbiran dan kerajaan?

Rekod Nik Aziz dan Anwar tidak secemerlang mana dalam kedua-dua bidang berkenaan dan baik juga jika Najib tidak usah layan mereka berdua itu.

Membuang masa dan tidak ada maknanya!

2 comments:

  1. Tuan,

    Nik Aziz makin gelabah dan mengarut.

    ReplyDelete
  2. Pelajar undang-undang? Sila layari llbnotes.blogspot.com

    Nota FREE untuk student.

    Cuma jangan lupa klik di iklan google dalam blog tersebut untuk support pemberian Nota Percuma kepada student LAW

    ReplyDelete