Sunday, June 28, 2009

ZAID IBRAHIM KENA TUNGGU…

Khalid korban kerusi untuk Zaid? Siapa bawa berita angin ini?

Kononnya, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sanggup mengosongkan kerusi Parlimennya – Bandar Tun Razak – untuk memberikan laluan kepada Datuk Zaid Ibrahim.

Boleh main pas-pas kerusi seperti di Parmatang Pauh antara isteri kepada suami.

Kini di Bandar Tun Razak antara kawan dan kawan, juga dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Baik sungguh pemimpin PKR dan hubungan mereka amat intim sehinggakan sanggup membelakangkan sokongan pengundi hanya demi memperkukuhkan kedudukan ‘orang baru dalam PKR’.

Apakah dengan menjadi Ahli Parlimen, PKR akan lebih dilihat garang kerana Zaid bukan calang-calang Ahli Parlimen bila berada di Dewan Rakyat.

Selain memiliki guaman terkenal dan besar, Zaid juga bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan Ketua Bahagian UMNO.

Zaid lantang memperjuangkan isu-isu membabitkan pendemokrasian dan keadilan sosial selain terbabit dengan isu-isu keagamaan sebelum ini.

Pendiriannya yang kadangkala mempersoalkan keputusan kerajaan sendiri menyebabkan beliau dilihat sebagai seorang ‘pejuang’.

Ini sesuai dengan sikap PKR yang menjadikan kerajaan sasaran serangannya.

Zaid turut dilaporkan terkejut dan menyangkal spekulasi terbabit. Beliau mendakwa perkara itu adalah khabar angin yang sengaja dicipta dan diperbesarkan oleh pihak tertentu.

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu yang dipecat daripada Umno pada Disember lalu menyertai PKR pada 13 Jun lalu.

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan keanggotaan Zaid ke dalam parti itu adalah sebagai satu penghormatan dan lonjakan terhadap perjuangan PKR.

Kelmarin Yang Dipertua PAS kawasan Bandar Tun Razak, Mohd Shukor Abdul Azz berkata beliau dan barisan kepemimpinan PAS kawasan tidak tahu dan tidak mempunyai maklumat kononnya Khalid akan mengosongkan kerusi Anggota Parlimen Bandar Tun Razak.

Mohd Shukor yang juga Setiausaha Perhubungan PAS Wilayah Persekutuan berkata, pihaknya tidak mempunyai sebarang maklumat daripada mana-mana seumber untuk mengesahkan spekulasi kononnya akan berlaku kekosongan kerusi Parlimen Bandar Tun Razak.

Mohd Shukor mengakui isu kekososngan kerusi Parlimen Bandar Tun Razak pernah timbul beberapa bulan sebaik sahaja selesai pilihan raya umum ke-12 lalu. “Ketika itu Khalid baru dilantik sebagai Menteri Besar Selangor”.

“Kami pernah mendengar isu tersebut ketika Khalid dilantik sebagai Menteri Besar Selangor tetapi selepas setahun berlalu kami tidak pernah mendengar isu ini dibangkitkan kembali,” katanya lagi.

Secara peribadi dia melahirkan kurang setuju jika pilihan raya kecil Parlimen diadakan di kawasan tersebut memandangkan kecenderungan pengundi Melayu masih kurang berpihak kepada Pakatan Rakyat.

“Walaupun Pakatan Rakyat mendapat sokongan padu dari kalangan pengundi bukan Melayu namun sokongan pengundi Melayu amat diperlukan bagi membantu kemenangan calon dalam pilihan raya kecil ini,” katanya.

Shukor menyifatkan situasi politik di Parlimen itu kini 50-50 memandangkan majoriti undi yang diperolehi dalam pilihan raya umum ke-12 lalu adalah 2,515.

Menteri Besar Selangor itu, semalam, bagaimanapun menafikan spekulasi bahawa beliau berkemungkinan akan mengosongkan kerusi Parlimen Bandar Tun Razak yang dipegangnya.

"Isu besar seperti ini biasanya dibincangkan di peringkat Biro Politik PKR (Parti Keadilan Rakyat) tetapi perkara ini tidak pernah langsung dibincangkan," katanya kepada pemberita ketika diminta mengulas laporan bahawa beliau berkemungkinan mengosongkan kerusi itu selepas pilihan raya kecik Manik Urai Julai ini.

Abdul Khalid yang juga Pengerusi Perhubungan PKR Selangor berkata, pihaknya berpendapat sekarang bukan masa yang sesuai untuk diadakan pilihan raya atas apa sebab sekali pun.

"Masanya belum sesuai. Ada sesetengah rakyat berasa tidak selesa kerana terlalu banyak diadakan pilihan raya. Kita perlu fokus kepada kerja yang dilakukan.

"Apa pun keputusan di peringkat biro politik, ia adalah keputusan bersama bagi memantapkan parti," katanya semalam.

No comments:

Post a Comment