Thursday, March 19, 2009

MOHD ALI ‘AS GOOD AS FINISH”?

Apakah hukuman yang dijatuhi kepada Datuk Seri Mohd Ali Rustam memberi isyarat bahawa beliau akan hilang segala-galanya?

Atau dalam bahasa Inggeris boleh disebut ‘ as good as finish’. Ini kerana rayuannya akan mengambil masa sambil banyak pihak bagaikan tidak mahu rayuan beliau diterima.

Apakah selepas ini apabila beliau tidak lagi mempunyai jawatan tinggi dalam UMNO, Mohd Ali akan digugurkan daripada menjadi Ketua Menteri Melaka?

Hakikatnya, tiada jaminan kes rayuan Mohd. Ali akan dapat diselesaikan sebelum Perhimpunan Agung UMNO yang bermula 24 Mac ini.

Rayuan tersebut juga perlu melalui prosedur biasa seperti kes-kes lain tanpa perlu diberi sebarang keutamaan.

Perkara itu dimaklumkan oleh Pengerusi Panel Rayuan Lembaga Disiplin UMNO Tan Sri Zuki Kamaluddin hari ini.

Menurut beliau, proses rayuan tidak boleh dilakukan secara tergesa-gesa dan melibatkan banyak prosedur serta aspek yang perlu dipatuhi.

"Kita tidak boleh gopoh-gapah, ini soal kedudukan orang, semua kes kita bagi keutamaan, yang kecil pun kita bagi keutamaan, semuanya sama sahaja," katanya.

Mohd Ali yang juga Naib Presiden UMNO dan Ketua Menteri Melaka sebelum ini melepasi kelayakan bertanding jawatan Timbalan Presiden UMNO untuk pemilihan parti kali ini.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, segala keputusan yang telah dibuat oleh pihak lembaga semalam wajar dikekalkan sebagai bukti kesungguhan UMNO membanteras gejala politik wang.

Katanya, sebarang rayuan untuk membolehkan mereka yang dihukum bertanding semula tidak perlu dilayan.

Berikutan, Lembaga Disiplin UMNO perlu tegas dalam setiap keputusan yang dibuat dan tidak perlu melayan sebarang rayuan kerana ia hanya akan menjejaskan kredibiliti dan imej parti.

''Memang orang bersalah ada hak untuk merayu tetapi semua pihak tahu yang dia ini bersalah. Sekiranya dengan tiba-tiba orang seperti ini diberi kelonggaran, ia akan menyebabkan kredibiliti UMNO dan jawatankuasa disiplin hancur sama sekali.

''Jangan ganggu keputusan ini. Jika Majlis Tertinggi (MT) kata lain, tidak ada gunanya wujud jawatankuasa disiplin,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai akan berlakunya beberapa kemungkinan ekoran keputusan yang dibuat oleh Lembaga Disiplin semalam.

Beliau menolak unsur sabotaj dan kambing hitam dalam tindakan Lembaga Disiplin ke atas Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berhubung politik wang.

Timbalan Perdana Menteri percaya dengan kewibawaan Lembaga Disiplin menangani gejala itu dalam usaha memastikan UMNO bersih daripada sebarang penyelewengan dan rasuah.

Beliau berkata demikian selepas melancarkan Kempen Perkhidmatan Elektronik Lembaga Hasil Dalam Negeri di sini hari ini.

2 comments:

  1. http://politikbaru.blogspot.com/
    semoga Allah lindungi pemimpin nan mulia dan dimuliakan

    ReplyDelete
  2. Saya rasa tak perlu lagi cakap fasal Ali. Dia sendiri dah redha.Ali sendiri kata tidak ada konspirasi.Cukuplah..Tutup kes.Tak perlu layan rayuan Ali.nanti kelam kabut pula.
    Serah sahaja kes Ali dan yang lain-lain kepada SPRM atau Ali sendiri buat lapuran kepada SPRM untuk membersihkan nama beliau.

    ReplyDelete