Monday, April 17, 2017

DEDAH SUDAH, BERITAHU SUDAH DAN AJAK PUN SUDAH, NAMUN…


Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang membuat kenyataan berbentuk penegasan dan soalan di Mingguan Malaysia  semalam apabila mengatakan mana-mana parti politik yang bercita-cita untuk mentadbir Malaysia, perlu memilih antara bekerjasama dengan PAS atau UMNO.

Katanya, kuasa politik orang Melayu ada pada PAS dan UMNO.


Dengan mengatakan sedemikian, apakah PAS merasakan ia sudah setaraf UMNO?Mempunyai kerusi di Dewan Rakyat sebanyak UMNO, iaitu 86 kerusi ketika inii?

Atau dengan bertanding 80 kerusi Parlimen kelak pada Pilihan Raya Umum ke-14, PAS merasakan ia akan menang besar?

“Kita terbuka kepada mana-mana parti nak bersama dengan PAS, syaratnya terima Islam," katanya.

Syaratnya hanya terima Islam?

Kenyataan ini biarpun nampak umum tetapi boleh dikaitkan dengan kehadiran Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM). Persoalannya, apakah dalam kepala Hadi, PPBM masih tidak terima Islam?

Apa bendanya terima Islam itu?

Sistem politiknya? Perundangannya? Ekonominya? Keadilannya? Integritinya atau cara penyelesaian cabaran dan penyelesaian masalah ummah ketika ini dan masa hadapan?

Malah kata Hadi, pada Muktamar PAS akhir bulan ini, beliau akan menyampaikan mesej kepada perwakilan dan rakyat mengenai aspirasi PAS untuk "selamatkan negara dengan Islam”.

"Ini kerana, selepas terbuktinya kegagalan agama dan ideologi lain dalam menyelesaikan masalah ekonomi, politik dan moral, kini sudah tiba masanya Islam diberi peluang untuk menyelesaikan masalah negara.

"Kita mahu tukar sistem yang sedia ada dengan sistem Islam, tidak cukup sekadar tukar individu semata-mata," katanya.


Ternyata kenyataan sebegini sudah menjadi retorik dan sudah bertahun-tahun dilaung-laungkan serta diuang-ualang, namun penolakan orang Melayu- Islam di Terengganu dan Kedah terhadap PAS menggambarkan semuanya!

Sejujurnya, apakah dengan mengatakan yang boleh menerima Islam ini  PAS secara rasmi menerima UMNO? Atau Hadi masih bermain kata-kata untuk menguji PPBM sejauh mana ia bersedia untuk berpakat dengan PAS?

Jika Hadi mengatakan mana-mana parti politik mahu mentadbir Malaysia mesti bekerjasama dengan PAS dan UMNO, apakah bagi PAS, UMNO sudah menepati syarat serta syariat yang dikatakan oleh beliau itu.

Dengan kedudukan PAS yang kecil dan mungkin paling banyak akan menang hanya 25 kerusi (walaupun bertanding 80 kertusi) Parlimen pada Pilihan Raya Umum ke-14 nanti, bolehkah PAS menjadi kuasa yang kuat untuk mempengaruhi UMNO sekiranya ia bekerjasama dengan UMNO?

Tidakkah pelik jika UMNO yang mungkin menang paling banyak pun sekitar 70 kerusi daripada 86 kerusi yang dimiliki ketika ini,  akan tunduk kepada ‘kehendak PAS’?

Begitu juga jika PPBM yang mungkin bertanding 80 kerusi dan menang sekurang-kurangnya 65 kerusi Parlimen, apakah mampu PAS memaksa PPBM untuk mengikut seleranya?

isunya juga, jika kerajaan BN kalah, apakah PAS masih mahu ‘berkongsi kuasa dengan UMNO’ yang selepas ini tidak lagi relevan?

Satu perkara lagi, apakah PAS menyamakan UMNO dan PPBM dari segi dasar Islam dan syarat-syarat yang PAS mahukan?

Apakah PAS menganggap pemimpin PPBM perasuah, perompak, penipu dan ‘pembazir’ seperti kerajaan BN/UMNO pimpinan Datuk Seri Najib Razak sekiranya Pakatan Harapan dapat membentuk kerajaan?

Apakah pemimpin PAS juga menyamakan perjuangan PPBM dengan UMNO dalam konteks memartabatkan Islam dan Melayu di pasca PRU14?

Juga apakah PAS melihat pemimpin PPBM dan UMNO ‘2 kali 5’ dalam merangka dasar yang saksama dan keadilan untuk semua rakyat ?

Juga tidak nampakkah oleh Hadi perbezaan pemimpin UMNO dan PPBM dalam memerangi rasuah. menentang pembaziran dan ketirisan pembangunan yang menggunakan wang rakyat, kenaikan harga barangan keperluan isi rumah, pendapatan semakin merosot, cukai yang menekan rakyat, hutang negara dan masalah lain termasuk GST?


Jika Hadi tidak dapat menyelami ini semua, patutlah Hadi menyamakan UMNO dan PPBM.

Tetapi sekiranya Hadi mahu berlaku adil kepada rakyat jelata, PAS perlu menilai kesemua ini dan perlulah membandingkan  UMNO dan PPBM menggunakan ukuran yang adil dan berpadanan.

Juga tidak adil jika Hadi mengatakan PPBM seperti UMNO sedangkan PPBM yang mahukan ‘Selamatkan Malaysia, Selamatkan Rakyat’ sedang berusaha untuk memegang kuasa.

Sewajarnya Hadi dan PAS sudah fahami betapa kepimpinan Najib dan BN, termasuk UMNO yang begitu teruk akhir-akhir ini, maka wajarlah beliau bekerjasama dengan PPBM untuk tundukkan BN, bukan sebaliknya.

Menganggap BN/UMNO sama dengan PPBM tidak adil kepada parti yang dipengerusikan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad dan presidennya, Tan Sri Muhyiddin Yassin sangat berbeza dengan perjuangan dan matamat UMNO ketika ini..

Mereka memperjuangkan ‘Selamatkan Malaysia’ untuk menjadikan negara ini kembali bermaruah dan selesa untuk didiami.

Sewajarna ada pertimbangan adil menurut Islam oleh pemimpin  PAS dengan siapa ia patut bekerjasama – UMNO atau PPBM -  bukan kerana sebab-sebab lain yang Hadi sendiri tahu punca dan persoalannya.

Selain itu, Hadi tidak wajar menyalahkan PPBM sebagai memecahkan undi orang Melayu.

Mereka yang tidak sanggup lagi bersekongkol dengan ‘pencuri, perompak dan penyamun’ perlu lari daripada kumpulan berkenaan dan jika terpaksa memecahkan undi Melayu, terpaksalah mereka melakukan.

Apakah bagi Hadi, pemimpin dan ahli PPBM yang menolak rasuah, penyalahgunaan kuasa dan amalan kronisme perlu berdiam diri atau ‘buat bodoh sahaja’ dalam BN/UMNO?

PPBM sudah menghulurkan tangan kepada PAS untuk memerangi kepimpinan Najib tetapi sekiranya PAS merasakan ia masih mahu bersekongkol dengan Najib dan partinya, apa boleh dilakukan oleh PPBM?

Dedah sudah, beritahu sudah dan ajak pun sudah.

Jika PAS memilih UMNO,  itu kehendak dan jalan yang dipilihnya.


Namun mengharapkan pemimpin dan ahli PPBM untuk menerima Najib yang menjadikan negara ini sebagai Kleptokrasi, tidak mungkin untuk selama-lamanya.

Persoalannya, apakah perjuangan menentang rasuah, penindasan, kezaliman kepada rakyat, menjatuhkan maruah negara dan rakyat serta pembaziran dan ketirisan itu bukan yang disuruh oleh Islam?

Bukankah ini juga perjuangan PAS?

Apakah Islam itu hanya berkisar sekitar pindaan Akta 355 sahaja dan yang lain tidak penting dalam menegakkan  keamanan dan kesejahteraan rakyat Malaysia?

Kerana itu pilihan PAS sewajarnya  adalah PPBM, bukan UMNO dan begitulah sebaliknya.

No comments:

Post a Comment