Tuesday, December 6, 2016

JADI PEMERINTAH - PAS JANGAN BERNAFSU BESAR, LIHATLAH REALITI...


Jangan terlalu mendabik dada dan menunjukkan nafsu besar.

Mengatakan PAS sedia memerintah ‘Malaysia Dengan Prinsip Islam’ selepas pilihan raya umum ke-14 (PRU14), apakah PAS cukup kerusi untuk membentuk kerajaan?

Kalau menumpang UMNO dan Barisan Nasional (BN), atau juga bersama pembangkang, PAS tidak boleh melakukan sesuka hatinya untuk membentuk kerajaan dengan prinsip Islamnya.

Bukankah UMNO sendiri sudah ada prinsip Islam yang diperjuangkannya iaitu Wasatiyyah?

Kalau dengan kalangan pembangkang pula, PAS kenalah sedar diri bahawa mereka bukan kelompok terbesar.

PAS kena sedar bahawa untuk memerintah bersendirian, PAS perlu mendapat majoritI mudah daripada 222 kerusi Dewan Rakyat yang dipertandingkan.

Apakah PAS akan meletakkan calon lebih 130 orang di semua negeri pada PRU-14? Apakah ia akan menang besar akan mendapat sekurang-kurangnnya 112 kerusi?

Meletakkan harapan dan keyakinan besar memang boleh tetapi pencapaiannya bagaimana?

Yang nyata, PAS tidak pun mencapai keputusan baik pada pilihan raya umum lalu berbanding dengan DAP dari segi kerusi yang dimenangi, apa lagi peratus kemenangan. PAS hanya menang di 21  kerusi Parlimen.

Bukan itu sahaja, PAS kekurangan kerusi berbanding dengan keputusan PRU12.

PAS bertanding di 73 kerusi berbanding DAP sebanyak 51 kerusi dan PKR sebanyak 99 kerusi. BN pula bertanding di 221 kerusi.

Namun keputusannya ialah,  BN mendapat 133 kerusi, DAP 38 dan  PKR 30.  Ini kejayaan paling cemerlang dicapai oleh DAP, walaupun meletakkan calon paling sedikit berbanding PKR dan PAS.

Dengan keputusan itu, DAP berjaya menambah 10 lagi kerusi parlimen pada PRU 13 manakala PAS dan PKR bukan sahaja gagal untuk menambah kerusi, malah hilang pula kerusi yang sedia ada. PAS daripada 23 kerusi parlimen pada PRU12, PAS hilang 2 kerusi menjadi 21 kerusi sahaja.

PAS hanya menang di Kedah (1); Kelantan (9); Terengganu (4); Perak (2);  Pahang (1) dan  Selangor  (4).

Manakala PKR pula daripada 31 kerusi parlimen kini menjadi 30 kerusi setelah hilang 1 kerusi pada PRU13 itu.

DAP mencapai kemenangan 76.47 peratus berbanding PAS hanya 28.7  peratus. PKR pula mendapat 30.3 peratus.

Walaupun mencapai kejayaan, DAP sehingga kini tidak mendabik dada seperti PAS.
Pada ketika PAS dengan bangganya untuk menjadi Blok Ketiga, DAP tetap mencari rakan seperjuangan yang membuktikan ia bukan parti TAMAK dan GELOJOH seperti PAS.
Melihat kepada kedudukan dan keputusan PRU13  lalu,  PAS jangan nak bermimpi di siang hari atau berkhayal sendirian.


Ahli Jawatan Kuasa Kerja PAS Pusat, Dr. Riduan Mohamad Norsemalam (5 Disember 2016) berkata di Kuala Terengganu bahawa PAS bersedia untuk memerintah negara ini dengan membawa prinsip Islam sebagaimana yang ditunjukkan oleh nabi Muhammad SAW, selepas pada pilihan raya umum kali-14 (PRU14).

Katanya, berasaskan Ucapan Dasar Presiden pada Muktamar yang lalu, PAS akan memimpin dan menyadbir perubahan negara dengan membawa prinsip Islam .

Beliau menegaskan: “Kita tidak mahu meruntuhkan jahiliyah dengan membawa ‘jahiliyah yang baru’………..jadi PAS dengan prinsip Islam dan kita yakin dan percaya dengan latarbelakang golongan professional dan aktivis serta para asatizah.

“PAS mampu mendapat sokongan rakyat pada PRU14 nanti,“ujarnya yakin.

Malah, menurutnya, oleh kerana UMNO telah memalu gendang perang PRU14 pada Perhimpunan Agungnya minggu lalu, ka di pihak PAS pula telah bersedia serratus peratus untuk menghadapi PRU14.

Menurutnya, PAS telah menggerakkan seluruh jenteradan diantara usaha yang akan dibuat ialah mengekalkan momentum tenaga kerja melalui himpunan-himpunan besar antaranya Himpunan Sokongan RUU355 yang akan diadakan pada 18 Februari 2017.

Menurutnya, program yang akan didadakan di Lembah Kelang dijangka menarik lebih 200 ribu orang, bukan sekadar petugas PAS, bahkan para penyokong dan seluruh jaringan sivil (sivil society) serta para NGO Islam.

PAS juga akan  Himpunan Fastaqim 2.0 yang merupakan kesinambungan Fastaqim 1.0 yang diadakan di Kota Baharu yang telah himpunkan lebih 100 ribu ahli-ahli  PAS.

Dengan program seperti itu, menurut Dr Riduan, PAS mungkin boleh mengekalkan pengaruhnya tetapi belum tentu dapat menguasai kerusi untuk membentuk kerajaan.

Di sinilah timbul persoalan, apakah PAS akan memerintah bersaorangan atau bergabung dengan UMNO/BN atau parti pembangkang, kalau tidak dapat majoriti yang diperlukan.

Untuk menegakkan cita-cita dan menjayakan nafsunya, PAS perlu memiliki kerusi secukupnya.

Sementara jika bergabung dengan parti lain, PAS tidak boleh melakukan sesuka hatinya. Ia perlu bertolak-ansur atau disisihkan langsung.


Daripada kenyataan Dr Riduan, jelas PAS akan bergerak secara bersaorangan kerana ia bukan sahaja enggan bekerjasama dengan Pakatan Harapan kerana wujudnya DAP dan AMANAH tetapi tidak akan bekerjasama dengan UMNO/BN kerana ‘kegagalan kerajaan UMNO dan Barisan Nasional’.

Dr Riduan berkata negara di bawah UMNO/BN kini mengalami krisis ekonomi yang parah dan hari ini dengan hutang luar sebanyak  RM800 billion serta kejatuhan nilai ringgit yang sangat teruk, PAS menentang pemerintahan atau kerajaan yang ada.

Tidak cukup dengan itu, kini inflasi dirasai oleh rakyat sementara dengan kadar tukaran wang asing yang jauh merosot berbanding nilai ringgit turut menyebabkan rakyat Malaysia sengsara.

Oleh itu beliau yakin dengan situasi sosio politik semasa, kelompok kelas menengah Melayu dan majoriti anak-anak muda akan menolak ‘rejim’ UMNO dan Barisan Basional pada PRU 14 nanti.

Malah, menurutnya negeri Terengganu merupakan antara negeri yang PAS sasarkan untuk mencapai kemenangan, kawasan-kawasan ‘Malay Belt’ (majoriti orang Melayu) dan perlu diingat bawa Terengganu merupakan negeri yang pertama PAS menang dalam pilihan raya umum yang diadakan pada tahun 1959.

PAS juga mensasarkan untuk mempertahankan Kelantan serta merampas kembali negeri Kedah yang di menangi pada tahun 2008 yang lalu.

Selepas meneliti apa yang dikatakan oleh Dr Riduan itu, pertanyaan yan g boleh diakukan ialah, apakah PAS benar-benar yakin dan sedar dengan keupayaan dan penerimaan rakyat terhadap dasar-dasarnya.

Walaupun mungkin ketika ini PAS  sudah ‘menarik diri’ daripada pakatan pembangkang  dengan mengurangkan kerusi pembangkang (mengambil kira  kerusi DAP dan PKR) dari 90 kepada 69 sahaja tetapi perkembangan mutakhir masih tidak berubah jauh.

Pembangkang selepas ditinggalkan oleh PAS kini mendapat tambahan kerusi selepas  mendapat SATU (1)  kerusi UMNO yang kini ke Parti Pribumi Bersatu Malaysia serta DUA (2)  kerusi lagi iaitu satu UMNO dan satu PKR ke Parti Warisan Sabah.

Sebaliknya  PAS kehilangan enam (6) kerusi Parlimen kepada Parti AMANAH. Pada 11 Sep 2015, PKR mengumumkan penyertaan ahli Parlimen Tumpat Datuk Kamaruddin Jaffar. Bermakna kini PAS hilang tujuh (7) kerusi sejak pengumuman keputusan PRU13.

Ini bermakna di Dewan Rakyat kini, secara keseluruhannya UMNO menjadi 86 kerusi, DAP kekal dengan kerusinya sebanyak 37, PKR 28 dan PAS 14 sahaja.

Komponen BN paling kuat ialah Parti Pesaka Bumiputera (PPB) Sarawak dengan 14 kerusi Parlimen sementara MCA 7 kerusi dan PRS 6 kerusi.  (lihat jadual di bawah untuk lebih jelas).


PAS sebelum ini mendabik dada mengatakan kemenangan DAP kerana sokongan ahli mereka. Namun begitu jugalah kemenangan PAS di beberapa kerusi di Pantai Barat, sama ada kerusi Parlimen atau Dewan Undangan Negeri (DUN) adalah kerana DAP dan PKR membantu PAS.

Namun kali ini, jika PAS bersendirian, PAS hanya boleh harapkan penyokong UMNO dan parti komponen lain menyokongnya untuk menang.

Sedarkah PAS bahawa parti komponen BN sedang menyerang PAS kerana Akta 355  (Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 yang sedang menjadi isu negara sekarang?

Sementara DAP pula memainkan peranannya untuk menyatukan pembangkang dengan berbaik-baik dengan PPBM dan AMANAH selain memujuk ‘pembangkang senyap’ atau ‘majoriti senyap’.

Pilihan ada di tangan PAS sama ada ia mahu mencuba nasib secara bersendirian atau bekerjasama dengan parti lain.

Diulangi, pilihan terbaik PAS untuk membentuk kerajaan ialah secara bergabung.

Namun untuk menegakkan prinsip dan memerintah dengan prinsipnya, PAS akan berdepan kesukaran.

Ini  kerana parti mana sekali pun, termasuk UMNO tidak akan membiarkan PAS ‘melakukan sesuka hatinya’.

Di sinilah nafsu besar besar perlu dikorbankan jika bergabung. Dan jika ia bertanding bersendirian, PAS pula mungkin terkorban kerana UMNO dan Pakatan Harapan tidak akan membuka jalan kepadanya.

Apakah pilihan PAS untuk bersendirian menjadikan ia akan dikorbankan atau memang PAS mencari nahas untuk ‘korbankan’ dirinya sendiri?

1 comment:

  1. buat kenyataan secara sembrono, tanpa 'homework' untuk meneliti data lepas, kemampuan bertanding dan lain2. masih anggap ahli2 pas ni sibongok yang seronok mendengar kata2 manis tanpa fakta. jika percaya kenyataan oleh ajk kerja pas pusat tu maknanya mereka memang bongok. cubalah buat perbandingan, ketika bertanding pru13 hanya beberapa kerat dapat kerusi, mampukan untuk menjadi majoriti dalam pru akan datang. sayangnya dalam memperkatakan tentang Islam, masih dengan taktik memberi gula2 kepada penyokong. penyokong percaya dan mengharapkan apa yang dikata dikota namun usaha keatas itu hanya dalam kata2. apa tindakan? bagaimana mampu melaksanakan apa yang dikata jika jumlah kerusi yang ditandingi ciput, dan yang dimenangi pastinya lebih ciput... dr apa kalau cakap masih berbentuk angan2. pas oh pas. berfaktalah. nak majoriti bertandinglah semua kerusi. dapat menang separuh barulah boleh cakap....

    ReplyDelete