Wednesday, June 27, 2012

MENTERI ADA KUASA ISYTIHAR 'BERSIH' PERTUBUHAN HARAM...


Peguam Kanan Persekutuan menegaskan semalam, Menteri ada kuasa isytihar 'Bersih' pertubuhan haram.

Jadi Bersih itu haramlah...tidak kiralah Bersih 2.0 atau Bersih 3.0.

Sudah pasti kumpulan yang menyokong Bersih khsuusnya Datuk S. Ambiga yang mahu menjadi hero Bersih tidak akan bersetuju dengan keputusan ini.

Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur semalam diberitahu bahawa Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mempunyai kuasa untuk mengisytihar 'Bersih' sebagai sebuah pertubuhan haram.


Malah menurut Mahkamah Tinggi, tindakan beliau itu tidak bercanggah dengan undang-undang. Hishammuddin membuat keputusan itu bagi memelihara keselamatan negara serta ketenteraman awam dan keputusan beliau itu sah di sisi undang-undang.

Peguam Kanan Persekutuan Azizan Md Arshad berkata demikian dalam hujahnya pada prosiding semakan semula penghakiman yang difailkan 14 anggota jawatankausa pemandu "Bersih', termasuk Datuk S. Ambiga, terhadap Menteri Dalam Negeri, Ketua Polis Negara dan Kerajaan Malaysia.

Azizan juga berkata Ambiga dan 13 yang lain, yang diwakili Ambiga dalam permohonan itu, tidak mempunyai locus standi, manakala keputusan Menteri Dalam Negeri mengisytihar 'Bersih' sebagai pertubuhan haram pula adalah sesuatu yang wajar serta rasional.

Sementara itu, dalam hujahnya, peguam Tommy Thomas, yang mewakili kesemua pemohon, berkata tindakan Hishammuddin itu bercanggah dengan Seksyen 5, Akta Pertubuhan 1966.

"Menteri berkenaan terkhilaf dalam melaksanakan kuasanya dan oleh itu, keputusan beliau patut dibatalkan," katanya. Hakim Datuk Rohana Yusuf menetapkan 24 Julai untuk mengumumkan keputusannya.

Pada 28 September tahun lepas, Mahkamah Tinggi meluluskan permohonan jawatankuasa pemandu itu untuk mendapatkan semakan semula penghakiman. Mereka juga memohon mahkamah mengetepikan perintah Menteri Dalam Negeri bertarikh 1 Julai, yang mengisytihar Bersih 2.0 sebagai pertubuhan haram, sebagai tidak sah dan terbatal serta tidak terpakai.

Kita tunggu dan sekiranya Mahkamah Tinggi tetap dengan keputusannya, kita mahu lihat apakah mereka yang menyokong Bersih, kebanyakannya kalangan peguam akan menghormati keputusan mahkamah.

Jika tidak, mereka ini bukan sahaja 'peguam' yang tidak menghormati mahkamah tetapi juga mereka yang sengaja mahu melanggar undang-undang negara. Apa hukumannya kepada mereka yang melanggar undang-undang negara?


Malah jika Ambiga turut mempersoalkan keputusan mahkamah kelak, jangan dibiarkan dia berterusan bersikap sebagai 'rakyat yang menentang peraturan dan undang-undang negara'.

No comments:

Post a Comment