Friday, March 9, 2012

MAS - DARI 'TRADISIONAL KLASIK' KEPADA 'PREMIUM KONTEMPORARI'

MAS A380 terbang KL-London mulai 1 Julai PESAWAT A380 akan menjadi model terbaharu dan utama MAS bagi menawarkan tahap perkhidmatan yang lebih tinggi bagi penerbangan jarak jauh.

Walau apa juga usaha dilakukan oleh syarikat penerbangan nasional, Malaysia Airlines (MAS) termasuk menukar warna tradisinya termasuk lambang wau merah biru,  kita berharap ia akan kembali teguh dan tidak menjadi syarikat yang berpanjangan 'sakit'

Dilaporkan MAS sedang melakukan pelaburan untuk teknologi, gaya futuristik dan reka bentuk inovatif serta keselesaan kabin pada pesawatnya merupakan inisiatif syarikat penerbangan itu unuk memastikan pelanggan sentiasa mengalami pengalaman yang amat selesa di samping menggunakan kemudahan yang baharu.

Identiti baru ini akan memberi anjakan kepada MAS daripada gaya 'tradisional klasik' sebelum ini kepada 'premium kontemporari' dalam usaha untuk meletakkan MAS sebagai syarikat penerbangan premium pilihan.

Isu kerugian oleh MAS yang diperkatakan banyak pihak, termasuk pembangkang yang  mempersoalkan  pengurusan sedikit sebanyak turut mempersalahkan kerajaan dan dikaitkan dalam sebarang masalah yang dihadapi oleh syarikat GLC itu.

Mungkin ada baiknya jika MAS mengambil perhatian terhadap saranan Tun Dr Mahathir Mohamad yang menggesa MAS supaya mengkaji langkah-langkah pengurangan kos dan struktur pengurusan AirAsia bagi membolehkannya kembali mencatat keuntungan.

Kini merupakan peluang terbaik untuk mengkaji dan melihat mengapa syarikat penerbangan nasional itu terjerumus ke dalam krisis fiskal sedangkan syarikat penerbangan tambang rendah itu dapat membuat keuntungan.

MAS mencatatkan kerugian bersih sebanyak RM2.52 bilion bagi tahun kewangan berakhir 31 Dis, 2011, terbesar dalam sejarah korporatnya, berdasarkan hasil sebanyak RM13.9 bilion.

Sementara  AirAsia mencatatkan keuntungan bersih sebanyak RM564.1 juta daripada hasil berjumlah RM4.47 bilion.

"Memandangkan kedua-dua syarikat penerbangan ini beroperasi dari negara yang sama, tidak ada sebab bagi MAS gagal. Mereka perlu bekerjasama dengan AirAsia...AirAsia meraih keuntungan yang banyak. Mereka membuat keuntungan walaupun tambang mereka sangat rendah. Jadi ada sesuatu yang MAS boleh pelajari daripada AirAsia dari segi pengurusan, mengurangkan kos dan oleh itu, mendapat keuntungan," kata beliau.

Dan dengan engan ramalan bahawa MAS merekodkan kerugian bersih RM1.28 bilion pada suku keempat tahun lepas, memperoleh pendapatan sederhana pada tahun kewangan 2013, semua pihak perlu bekerja keras.

MIDF Research berkata masalah yang dihadapi oleh MAS ialah berikutan peruntukan rugi akibat susut nilai dalam penyerahan semula pesawat serta stok usang. MAS mampu memperbaik keadaan jika ia melakukan pengurangan laluan yang tidak menguntungkan serta usaha sama dengan AirAsia menerusi rasionalisasi laluan. Dengan kata lain, "MAS perlu bekerja keras untuk kembali mencatat untung," kata firma itu.
Pada masa yang sama, MAS tetap akan berdepan dengan tambahan kos bahan api yang tinggi serta perjalanan udara yang lemah tu untuk merekodkan keuntungan.

 Sebuah lagi firma penyelidik, HwangDBS Vickers Research turut menjangkakan 2012 merupakan tahun yang mencabar untuk MAS memandangkan kumpulan itu terus menghadapi kos bahan api jet yang tinggi.

Walaupun MAS telah melaksanakan sebahagian daripada pelan perniagaannya, namun memerlukan lebih banyak masa untuk memulihkan operasinya. Firma itu juga bimbang mengenai baki tunai MAS yang rendah, sebanyak RM1.1 bilion, sehingga akhir 2011, berbanding RM2.2 bilion pada akhir 2010.

Gearan (nisbah hutang pada ekuiti) mungkin melepasi paras 4.4 kali semasa memandangkan MAS terus berusaha mencari pembiayaan untuk perbelanjaan modal yang besar sebanyak RM6 bilion bagi tahun 2012 dan RM3.5 bilion pada 2013 untuk menerima pesawat baharu.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAS, Ahmad Jauhari Yahya  berkata mulai 1 Julai MAS bakal memulakan penerbangan tiga kali seminggu bagi laluan Kuala Lumpur ke London menggunakan pesawat baharu, Airbus A380-800.

Pesasawat kedua A380 pula akan diperkenalkan pada laluan yang sama menjelang akhir Ogos ini dengan beroperasi dua kali sehari. Pesawat ketiga akan digunakan bagi laluan Kuala Lumpur ke Sydney.

Ahmad Jauhari mempunyai tugas berat dan amanah yang diserahkan kepada beliau diharapkan mampu mengeluarkan MAS daripada kemelut kerugian berpanjangan dan kembali bersaing sebagai syaraikat yang disegani daripada segi keuntungan dan perkhidmatan yang ditawarkan olehnya.

No comments:

Post a Comment