Saturday, December 11, 2010

SAMAN RM1B - PAS PERLU MOHON MAAF SECARA TERBUKA

Apakah wang rakyat sebanyak RM1 Bilion terpaksa digunakan untuk membayar saman ini gara-gara kecuaian PAS? Bergantunglah kepada keputusan rayuan oleh kerajaan Barisan Nasional nanti tetapi yang nyata, PAS sudah melakukan kesilapan dan sewajarnya PAS berdepan dengan rakyat Terengganu dan MEMOHON MAAF atau MENGAKUI KESILAPANNYA secara terbuka!

Daripada www.teganuku.blogspot. com (Tajuk asal - PAS Perlu Akui Kecuaian & Mohon Maaf Kepada Rakyat Terengganu)

Harakahdaily Online semalam melaporkan kenyataan tidak senang Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali kepada laporan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu, Datuk Abdul Rahim Muda yang membuat keputusan memihak kepada syarikat pembalakan, Riyapadu Sdn Bhd dalam penghakiman 27 Oktober lalu.

Menurut Mustafa, laporan akhbar pro Umno, Utusan Malaysia semalam kononnya Kerajaan PAS Terengganu cuai sehingga disaman RM1 bilion dianggap menyalahi etika.

Menurut Mustafa, kes tersebut masih dalam proses perundangan dan pihak kerajaan negeri sedang dalam proses rayuan.

“Adalah tidak beretika untuk meletakkan kesalahan itu kepada parti,” ujarnya yang juga bekas Exco kerajaan negeri kepada Harakahdaily.

Apabila Utusan Malaysia melaporkan kes berkenaan berdasarkan kenyataan pihak yang membuat kenyataan akhbar, Utusan Malaysia sebenarnya memetik kata-kata individu dan sesiapa juga yang hadir pada majlis itu.

Persoalannya, jika akhbar Harakah atau portal berita PAS, Harakahdaily mengulas, mencerca dan membuat ramalan yang ternyata tidak benar, PAS tidak pernah mahu meminta maaf.

Persoalannya, kenapa Mustafa tidak senang dengan laporan berkenaan? Apakah ia ada kaitan rapat atau beliau antara orang yang dikatakan terbabit dalam kes berkenaan?

Apakah Mustafa ibarat "seorang lembu yang membawa lumpur, semua yang lain ikut terpalit"?

Ada cakap-cakap - sama ada benar atau tidak - mengatakan dalam isu konsesi balak ini Mustafa adalah ‘orang penting’ di belakang kes ini.

Utusan Malaysia semalam menyebut, akibat kecuaian dan mungkir janji kerajaan Terengganu pimpinan Pas pada tahun 2003, kerajaan negeri (Barisan Nasional) perlu membayar tuntutan saman RM1 bilion kepada sebuah syarikat pembalakan, Riyapadu Sdn. Bhd. (Riyapadu).

Keputusan yang memihak kepada syarikat berkenaan dibuat oleh Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu, Datuk Abdul Rahim Muda dalam penghakiman 27 Oktober lalu.

Pengarah Riyapadu, Ally Azwin Datuk Abdul Hamid berkata, keputusan penghakiman berkenaan telah membuktikan ‘kezaliman’ yang dilakukan kerajaan Terengganu pimpinan Pas pada tahun 2003.

“Alhamdulillah Allah telah berikan keadilan pada hari ini, kami bersyukur,” katanya pada sidang akhbar, di Kuala Terengganu, semalam.

Menurut Ally Azwin, berdasarkan penghakiman itu, pihaknya yakin berjaya memperoleh bayaran RM1 bilion seperti mana yang dituntut berhubung kecuaian dan mungkir janji kerajaan negeri ketika itu berkaitan konsesi pembalakan di Empangan Kedua Hulu Terengganu.

Ally Azwain berkata, mahkamah dalam keputusannya memerintahkan defendan (kerajaan Terengganu) mengembalikan wang RM25 juta yang telah dijelaskan oleh plaintif (Riyapadu) pada 2003 bagi bayaran premium konsesi balak di kawasan seluas 16,587 hektar.

Katanya, mahkamah juga memerintahkan bayaran faedah RM7.55 juta pada kadar faedah empat peratus setahun manakala baki deposit bagi bayaran lesen dan cukai balak pula sebanyak RM166,432.86 yang dibayar kepada plaintif.

“Hakim juga putuskan plaintif berhak dapat bayaran keuntungan hasil kawasan balak seluas 1,200 ekar (486 hektar) yang merupakan sebahagian daripada keseluruhan konsesi yang diserahkan kepada Riyapadu,” katanya.

Pada Disember 2007 lalu, Riyapadu memfailkan saman RM1 bilion terhadap kerajaan negeri berikutan tindakan menamatkan perjanjian konsesi balak dengan syarikat itu.

Saman tersebut difailkan di Mahkamah Tinggi di Kuala Terengganu selepas syarikat tersebut mendakwa perjanjian konsesi mengambil hasil hutan pada 2003 itu ditamatkan secara tidak sah.

Ia membabitkan perjanjian antara syarikat tersebut dengan kerajaan negeri untuk mengambil hasil hutan di kawasan kira-kira seluas 16,587 hektar di Mukim Tembat dan Petuang, Hulu Terengganu.

Mengulas lanjut, Ally Azwin berkata, keputusan mahkamah tersebut juga mendedahkan kecuaian kerajaan Pas Terengganu ketika itu yang bertindak menamatkan kontrak selain menarik balik lesen sesudah perjanjian dibuat.

Mustafa mungkin marah kerana akhbar lain yang turut melaporkan kenyataan Ally Azwin tidak memetik bahagian yang ‘sensitif’ dengan Mustafa.

Kosmo umpamanya membawa tajuk ’Syarikat menang saman RM1 bilion’ sementara Sinar Harian pula melaporkan ‘Tuntut 1 Bilion’.

Tidak faham kenapa Mustafa tidak marah kepada dua akhbar ini sedangkan turut disebut ia akibat kecuaian dan mungkir janji kerajaan PAS sebelum ini.

Sinar Harian menjadikan berita kenyataan Ally Azwin itu sebagai lead story muka 1 dan sepatutnya Mustafa juga tegur akhbar berkenaan.

Namun kita faham kenapa Mustafa marahkan Utusan Malaysia.

Jika Mustafa boleh menuduh Utusan Malaysia kononnya menyalahi etika, Mustafa juga sebenarnya bersikap memilih atau terlalu prejudis terhadap Utusan Malaysia yang dlihatnya proUMNO.

Itu sahaja!

Apapun, kita tunggu rayuan kerajaan negeri seperti ditegaskan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said mengenai sebanyak mana kerajaan BN perlu menanggung kos yang diakibatkan oleh kecuaian kerajaan PAS Terengganu.

Apakah wang rakyat sebanyak RM1 terpaksa digunakan untuk membayar saman ini gara-gara kecuaian PAS atau apakah tuntutan dapat dikurangkan?

Bergantunglah kepada keputusan rayuan kerajaan Barisan Nasional nanti tetapi yang nyata, PAS sudah melakukan kesilapan dan sewajarnya PAS berdepan dengan rakyat Terengganu dan MEMOHON MAAF atau MENGAKUI KESILAPANNYA secara terbuka!

Jika berdiam diri atau menyalahkan orang lain, ternyata PAS yang namanya parti Islam tetapi tidak berani mengakui kesilapan sendiri.

Jika demikian, biarlah rakyat Terengganu menilainya.

4 comments:

  1. Kalau gadai semua serban panganut PAS, cukupkah nak bayar saman tu?

    ReplyDelete
  2. hai sedara, blog sedara dah saya naikan taraf ke blog Idola dimelayurayadaily.Terima kasih banyak membantu hantar pembaca kepada mrd. Moga saya ditempat strategik itu kita dapat saling bertujar pembaca.

    ReplyDelete
  3. maaf, error. Moga saya letakan diblog idola itu .. kita dapat bertukar pembaca.

    ReplyDelete