Wednesday, November 24, 2010

WAJARKAH SUAMI BERTINDAK BEGINI?

Memanglah geram, marah dan siapa pun tidak boleh sabar jika mengetahui orang yang disayangi 'bermain kayu tiga'.

Apalagi jika kantoi depan mata.

Tetapi saya benar-benar terkejut dengan tindakan yang diambil sekumpulan lelaki (geng seorang suami) mengikut ‘selera mereka’ dalam kes isteri di temui berdua-duaan dengan seorang lelaki di sebuah bilik seperti di bawah:


Pada entri terbaru The Flying Kick bertajuk “PENGAJARAN: JANGAN BERZINA TERUTAMA DENGAN ISTERI ORANG” – apakah wajar kita (secara individu atau kumpulan ) mengambil tindakan sedemikian jika terkena kepada kita?

Seperti saya katakan di atas, suami mana tidak berang, marah, geram dan sebagainya apabila 'menangkap sendiri' angkara lelaki dengan isterinya. Namun apakah tindakan seperti yang ditunjukkan itu wajar?

Apapun, ia suatu pengajaran bagi semua!

Membaca beberapa komen mengenai entri oleh The Flying Kick saya ingin perturunkan satu komen berikut:

Mana ada akal dan ilmu macam tu. Iblis dan syaitan bersorak gembira dengan kelakuan semua orang dalan video tu. Malu dengan orang kafir. Islam tak ajar kita selesaikan sesuatu perkara dengan cara sedemikian. Yang ditangkap mewakili perangai Iblis. Yang menangkap mewakili perangai syaitan. Bila bercakap, siap tanya agama apa? bangsa apa? Tapi tindakan... hampehhhh.... Aku harap yang kena tangkap kena hukum, yang menangkap pun kena hukum. Humban sume dalam penjara. Gambar muka masing2 jelas... nak lari mana..."

Kata The Flying Kick, 'adat' Melayu dahulukala, apabila berlaku keadaan sebegini, maka si lelaki akan membawa sebilah parang atau keris dan menyerahkan kepada suami pasangannya.

Apa yang dilakukannya, perlulah diredhai sambil berdoa dan bertaubat nasuha dengan sepenuh harapan, Allah Taala akan mengampunkannya. Baca seterusnya di sini.

Persoalan lain ialah kenapa rakaman ini disebarkan? Apakah untuk lelaki berkenaan? Tidakkah juga isteri dan suaminya mendapat malu?

No comments:

Post a Comment