Wednesday, November 24, 2010

HOKI PIALA ASIA - DOAKAN KEJAYAAN PASUKAN MALAYSIA HARI INI

Sungguh gembira mendapat tahu pasukan hoki kita mencipta sejarah kerana berjaya menundukkan India 4-3pada perlawanan separuh akhir acara hoki lelaki Sukan Asia XVI di Guangzhou semalam.

Penantian ini bukan baru. Rakyat Malaysia semestinya menerima berita ini bagaikan suatu mimpi menjadi kenyataan, apalagi mengalahkan gergasi hoki Benua Asia.

Banyak sebabnya kegembiraan ini kerana sukan hoki agak malap beberapa tahun kebelakangan ini. Terakhir kita mencipta pingat di Sukan Asia ialah lapan tahun lalu, iaitu pingat gangsa.

Penampilan terbaik skuad negara dalam sejarah Sukan Asia hanya setakat membawa pulang pingat gangsa sejak temasya Jakarta (1962), Tehran (1974), Bangkok (1978), New Delhi (1982), Beijing (1990) dan Busan (2002).

Selepas menundukkan India semalam, kemenangan ke atas Pakistan, hari ini amat penting dalam usaha anak-anak buah Stephen van Huizen mendapatkan slot automatik ke Sukan Olimpik London 2012.

Pemain Malaysia berteriak kegirangan meraikan kemenangan jaringan emas Muhamad Amin Rahim pada minit kelima masa tambahan, meletakkan Malaysia ke babak akhir hoki buat kali pertama dalam sejarah Sukan Asia, semalam.

Menurut laporan Utusan Malaysia, anak-anak buah van Huizen mencatat kemenangan bersejarah 4-3, selepas terikat 3-3 dalam masa sebenar, yang kemudiannya diheret ke babak penentuan masa tambahan.

Malaysia, yang menduduki tempat keenam pada Sukan Asia di Doha 2006, ke final menentang Pakistan, yang menewaskan juara bertahan Korea Selatan 4-3 pada penentuan penalti, setelah terikat 1-1 pada masa sebenar perlawanan.

Baca seterusnya di sini.

No comments:

Post a Comment