Sunday, August 22, 2010

APA YANG DIMAHUKAN OLEH CHA YA NUN ALIP

Di sebalik kita sibuk memperkatakan mengenai khutbah yang mendoakan Lim Guan Eng, kita mungkin alpa atau terlupa mengai apa sebenarnya yang dituntut Cha Ya Nun Alip ketika ini.

Kita fokus kepada DAP tetapi bagaimana rakan MCA kita dalam Barisan Nasional?

Saya amat tertarik dan berterima kasih kepada Mummy Rokiah kerana enrtinya mengenai Cha Ya Nun Alip amat menarik.

Rasanya elok jika dipetikkan entrinya itu untuk dikongsikan, walaupun sudah ada beberapa komen dilontarkan penjenguk di blognya http://mummyrokiah.blogspot.com/.

Cha Ya Nun Alip
( Wednesday, August 18, 2010)


Demi kepentingan masyarakat Cina, MCA tidak takut untuk berkongsi dengan DAP, kata Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek. Persoalannya MCA nak menakutkan siapa ? Itu adalah ayat-ayat “warning” dari Chua Soi Lek kepada kaum Melayu yang sebenarnya.

Sejak akhir-akhir ini entah apa keruannya Soi Lek menyalak bagai nak gila konon memperjuangkan kaum beliau. Presiden-presiden MCA terdahulu seperti Tun Dr Tan Cheng Lock juga memperjuangkan kepentingan kaum Cina tetapi tidaklah melalak sana-sini, tetapi melalui pendekatan yang berhemah, berunding dan tertib sehingga berjaya memikat kaum Melayu pada waktu itu untuk membuka kewarganegaraan Tanah Melayu kepada mereka.

Hakikat yang sebenarnya prinsip MCA ini tidak pernah berubah dari mula ditubuhnya dahulu ketika apabila pihak British menghadapi masaalah terlalu sedikit kaum Cina yang sanggup berkhidmat dalam Tentera dan Polis.

Akibatnya dari sudut pandangan politik peperangan menentang Komunis adalah peperangan di antara kaum Cina dan Melayu, kerana kebanyakkan yang sanggup berkhidmat dalam tentera hanyalah kaum Melayu. (Chinese Politics in Malaya 1942-55).

Apa yang telah disumbangkan oleh MCA serta kerjasama yang diberikan kepada kerajaan masih belum menampakkan konsep kerjasama kaum seperti yang dilaung-laungkan oleh para pemimpinnya.

Prinsip MCA pada mula penubuhannya yang bertujuan untuk menyalurkan kebajikan kepada semua kaum tidak dilaksanakan dengan sempurna. Sewaktu darurat dahulu Henry Gurney dalam laporan beliau kepada pihak Tanah Jajahan di London melapurkan MCA masih lagi menumpukan kebajikan terhadap masyarakat Cina sahaja dan mengenepikan kaum lain.

Tidak ada bezanya sekarang dimana setiap perlaksanaan pentadbiran Kerajaan begitu sukar untuk mendapatkan kerjasama kaum Cina, sebagai contohnya baru-baru ini kesukaran Pesuruhjaya Banci menghadapi kesukaran untuk mendapatkan kerjasama dari masyarakat Cina. MCA ternyata gagal memecah sindrom "isolation" kaumnya.

Konklusinya, apa perlu menyalak seperti anjing untuk mendapatkan tulang yang tidak seberapa apabila boleh berbisik untuk mendapatkan daging yang enak.

Posted by MUMMY ROKIAH at 6:18 PM

Selain itu beliau turut memaparkan petikan daripada penulisan Kee Thuan Chye yang pernah bekerja di New Straits Times yang saya kenal ketika menuntut di Universiti Sains Malaysia sekitar pertengahan 1970-an.

Artikel bertajuk This is what the Malaysian Chinese want ini perlu dibaca oleh semua rakyat Malaysia untuk memahami apakah sebenarnya yang dimahukan oleh Cha Ya Nun Alip.

2 comments:

  1. Mereka mahukan Malaysia... as simple as that!!!

    ReplyDelete
  2. Hambali,
    Terima kasih kerana sudi berkongsi pandangan.

    ReplyDelete