Monday, March 15, 2010

PELAKSANAAN GST – RAKYAT DIDAHULUKAN

Baguslah kalau kerajaan bersedia menangguhikan pembentangan cukai perkhidmatan dan barangan (GST) bagi bacaan kedua di Parlimen hari ini.

Ia bukan kerana kemungkinan ada perhimpunan memprotes GST yang dirancangkan npembangkang tetapi kerajaann nampaknya peka dan bersedia menerima input dan sikap serta penerimaaan rakyat rakyat terhadapnya.

Sistem GST ialah cukai sebanyak empat peratus bagi menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan antara lima dan 10 peratus ketika ini yang dicadang dikuatkuasakan pada suku ketiga tahun depan akan meningkatkan keberkesanan kutipan hasil negara.

Banyak pihak mengatakan kalaupun kerajaan kekurangan pendapatan, janganlah golongan bawahan ‘diserapkan dengan beban kerajaan’ kerana mereka sudah cukup menderita dengan kenaikan harga barangan dan tekanan hidup yang lain.

Yang jelas, sehingga kini kerajaan, khususnya Kementerian Kewangan masih kekurangan input daripada rakyat yang dianggap penting sebelum satu-satu dasar itu dilaksanakan kerajaan.

Dalam konteks GST ini, jelas kerajaan begitu prihatin dan bersikap mendahulukan rakyat sesuai dengan semangat 1Malaysian – Rakyat Didahulukan.

Pada ketika kerajaan sedang dan akan mengadakan perbincangan dengan sektor swasta dan walaupun secara menyeluruh sektor itu memahami dan memberi sokongan kecuali, namun pandangan beberapa badan tertentu yang memberi pandangan secara kritikal perlu diambil kira.

Kerajaan jangan terlalu taksub dan menilai kepentingan atau keuntungan kerajaan semata-mata dalam kontek pelaksanaan GST ini.

Biarlah apa pembangkang mahu kata, khususnya oleh Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar yang bijak mengenai ekonomi itu.

Mahfuz menyifatjkan keputusan kerajaan menangguhkan serta-merta bacaan rang undang-undang GST di Dewan Rakyat hari ini sebagai suatu kejayaan bersama rakyat, PAS dan Pakatan Rakyat.

Baginya, penangguhan ini sebagai kejayaan bersama PAS serta Pakatan Rakyat kerana berpadu menjelaskan kepada rakyat tentang akibat perlaksanaan GST ini kepada rakyat.

Kerana itu menurutnya perhargaan perlu dirakamkan juga kepada Lajnah Hal Ehwal Pengguna PAS Pusat kerana lajnah tersebut menganjurkan suatu sidang bulat di peringkat dalaman parti sehingga PAS membuat ketetapan yang begitu jelas berhubung sistem cukai tersebut.

“Disebabkan suatu sidang meja bulat (oleh) Lajnah Pengguna di peringkat parti inilah, kita berpendirian GST ini perlu ditolak kerana urus tadbir kewangan oleh Umno/BN pincang, bukan disebabkan sistem GST itu sendiri,” jelasnya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena menganggap pengumuman yang dibuat Husni membuktikan bahawa usaha-usaha bersama PAS dan Pakatan Rakyat banyak memberi impak kesedaran kepada rakyat.

Mungkin ada sedikit sebanyak kebenaran pandangan PAS mengenai isu ini tetapi ia tidak segala-galanya.

Bagi kerajaan masih banyak pihak perlu memberikan pandangan bahawa GST dijangka akan menyusahkan rakyat berpendapatan rendah dan sesetengahnya tidak mendapat keuntungan apa-apa daripada pelaksanaan ini.

Apabila keadaan ini berlaku, apakah kerajaan akan mendapat untung daripadanya.

Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah mengakui semalam: “Apa yang kita kurang terima adalah input daripada orang awam."

Ketika ditanya tempoh masa yang ditetapkan bagi mendapat input daripada masyarakat awam, beliau berkata pihaknya tidak menetapkan tempoh tertentu sebaliknya lebih masa dan ruang diperlukan bagi mengadakan pertemuan dengan sektor itu.

Ahmad Husni berkata perlaksanaan GST dibuat adalah bermatlamatkan untuk rakyat dan ia perlu mendapat pandangan dan maklum balas sektor itu sebelum dilaksanakan sebagai satu dasar negara.

"Apa yang dilakukan kerajaan bermatlamatkan untuk rakyat, contohnya apabila Model Ekonomi Baru disediakan oleh Majlis Penasihat Ekonomi Negara, ia tidak terus dijadikan sebagai model ekonomi yang boleh terus digunakan sebaliknya input daripada semua sektor iaitu kerajaan, swasta dan awam adalah diperlukan," katanya.

Rang undang-undang itu dibentangkan bagi bacaan kali pertama di Parlimen Disember lepas.

No comments:

Post a Comment