Monday, January 18, 2010

TAHU TAK PE....

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata UMNO dan Barisan Nasional (BN) perlu sentiasa peka terhadap perubahan semasa dan tuntutan-tuntutan baru rakyat untuk kekal relevan serta terus mendapat sokongan. Perubahan ini perlu dilakukan dari semasa ke semasa berdasarkan senario politik negara dan kemahuan rakyat yang sering berubah.

Sebagai contoh, katanya, generasi muda di negara ini semakin terdedah dengan nilai-nilai dunia seperti memperjuangkan hak asasi manusia dan menuntut institusi kerajaan yang telus serta lebih bertanggungjawab.

Keadaan itu, jelas beliau, berbeza dengan era 20 tahun lalu yang menyaksikan masyarakat lebih menyayangi serta menghormati UMNO dan BN kerana terikat dengan 'nostalgia' kemerdekaan hasil perjuangan gagasan tersebut.

Tau Tak Pe...Persoalannya sejak Pehimpunan Agung UMNO lalu yang bergegar dengan janji-janji mahu berkhidmat untuk rakyat, apakah ia sudah mula digerakkan?

Apakah UMNO kini bergerak ke arah perubahan atau masih menabur janji untuk berubah?

Berbalik kepada kepentingan golongan muda, apakah pemimpin UMNO mendekati golongan itu?

Atau apakah UMNO hanya bermain dengan slogan seperti 1Malaysia yang masih belum ‘jelira’dengan rakyat kebanyakan?

Mendekati rakyat bukan melalui majlis besar yang menghimpunkan ramai orang.

Majlis bersama rakyat adalah aktiviti yang dapat dirasai oleh rakyat, biarpun satu atau keluarga.

Kempen oleh orang yang menerima bantuan atau jasa UMNO lebih berkesan daripada kempen oleh pemimpin UMNO yang pandai bersandiwara.

UMNO tidak mampu lagi mempunyai pemimpin ‘touch & go’. UMNO memerlukan pemimpin yang boleh duduk dengan rakyat, bukan turun sekali dua di rumah bapa angkat atau emak angkat dan kemudian ‘ghaib’ entah ke mana!

Pemimpin di negeri atau bahagian bukan pemimpin yang turun sebulan atau dua bulan sekali. Mereka perlu seseorang yang memahami keadaan budaya, cara hidup dan keinginan penduduk setempat.

UMNO tidak memerlukan pemimpin yang hanya menggerakan 1Malaysia tetapi pengisiannya tiada.

Contohnya bagi pemimpin yang diamanahkan untuk menjaga sesebuah negeri jika dia seorang menteri, kerjanya sebagai menteri memang sibuk, kemudian menjadi pula ketua bahagian – lagilah sibuk. Ini belum lagi memenang Jawatakuasa tertentu dalam parti dan sebagainya.

Akhirnya dengan melantik wakil, keadaan akan menjadi punah ranah. Wakil yang mewakili menteri ini akan berlagak seperti menteri dan sering mengganggu-gugat politik negeri kerana kepentingan peribadi.

Lebih memburukkan keadaan wakil berkenaan sudah ada masalah di negerinya sendiri dan dengan perlantikannya memarahkan lagi penyokong parti.

Daripada keadaan yang aman dan tenteram, beberapa bahagian akan bergolak dan akhirnya UMNO mula dibenci dan pembangkang mengambil kesempatan.

Daripada tidak ada modal untuk kritik UMNO mereka menjadikan wakil dan pembantu menteri sebagai isu.

Yang buruk akhirnya UMNO dan tempiasnya kepada pemimpin peringkat negeri yang tidak ada kena mengena.

Kerana itu, sesuai dengan apa yang dikatakan Muhyiddin itu, Presiden dan Timbalan Presiden perlu menilai semula Ketua Perhubungan UMNO Negeri sekarang.

Lihat dan kaji siapa yang berfungsi atau tidak berfungsi.

Jangan lantikan dibuat kerana kroni, ada pertalian keluarga atau kerana menang dalam pemilihan parti.

Kemenangan dalam pemilihan parti tidak menentukan seseorang pemimpin mampu turun ke bawah.

Kalau memang dia seorang bersifat aristokrat – kerana sikap peribadi atau kerana keturunan, buatlah keluarga angkat berpuluh-puluh pun, mereka tidak akan jadi seperti ‘orang kampung’atau ‘orang setempat’. Mereka boleh ‘turun padang tapi masih pemimpin kayangan.

Baginya semua itu adalah pengalaman baru baginya sedangkan bagi pemimpin setempat, kerja-kerja seperti itu sudah menjadi rutin harian atau mingguannya.

Bagi mereka ini ‘turun padang’adalah kerja harian dan mingguan mereka!

No comments:

Post a Comment