Sunday, January 31, 2010

MUBIN – MAT SAID TAK KENANG BUDI!

Membaca blog teganukini, saya tidak percaya Mohd Mubin Ismail sebagai rakyat Terengganu (asli) boleh dituduh ‘mencerca’ dan beberapa kali mempersoalkan titah dan keputusan Sultannya sendiri.

Saya yang dianggap oleh Mubin sebagai ‘bukan rakyat Terengganu’ kerana saya orang Besut dan dilahirkan di Pasir Puteh Kelantan, tidak pernah sekali pun - malah tidak pernah berbelah-bahagi mentaati Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Mengejutkan dengan apa yang dilakukan Mubin, jika benar dakwaan blog teganukini yang kemudian disiarkan melalui blog teganuku menggambarkan Mubin kini berpusing atau berpusing-pusing 360 darjah.

Kenapa teganukini mengatakan Mubin Lupa Daratan?

1. Tiba-tiba pada 25 Januari 2010, Mubin pusing 360 darjah membela Istana Terengganu, sedangkan sebelum ini pelbagai penghinaan Mubin kepada Istana Terengganu berlalu begitu saja ! Yang nyata Mubin mensensasikan berita konon khabarnya, MB Mat Said telah dimurkai kerana lupa daratan, lupa diri, tidak mengenang jasa dan budi pihak yang menganugerahkan beliau jawatan MB itu. Kebelakangan ini, seolah-olah pihak yang menganugerahkan beliau jawatan itu (yang menyerahkan watikah perlantikan diiringi kontroversi memuncak ketika itu) seolah-olah dipinggirkan terus dan ditinggalkan dalam banyak urusan yang sewajarnya diketahui pihak berkenaan.

Ini satu provokasi dan sensasi bila lihat pagar istana masih utuh. Hakikatnya setiap hari Rabu jam 8.00 pagi, MB wajib mengadap MPPR menyembah kertas Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri bagi mendapat restu untuk dibawa ke Mesyuarat Kerajaan Negeri serta perkara-perkara berkaitan dengan pegurusan negeri.

Teganukini menjawab: “Hakikatnya setiap hari Rabu, MB akan mengadap MPPR.”

2. Mubin and the geng ada kekebalan. Walau nyata blognya menghina istana – paling jelas Pemuda UMNO Kemaman membuat laporan Polis, tapi tindakan tidak diambil oleh pihak polis.

Teganukini menjawab: “Mungkin dilindungi seorang budak hitam yang tuannya bos kepada Polis.”

3. Walau penjawat awam (cikgu)dilarang menjadi penyunting dan menyembelahi mana-mana kumpulan politik tapi Menteri Pelajaran Malaysia terlalu takut kepada mubin. Tak pernah ambil tahu atau buat tidak tahu pelanggaran disiplin seorang cikgu !

Teganukini menjawab: “Menteri Pelajaran takut kepada Mubin”

4. Mubin mensensasi dan memfitnah apabila mengatakan bajet negeri 2010 tidak dipersembahkan kepada MPPR. Lebih sensasi, Mubin mengatakan Mat Said berbibir manis tapi ……..“ mendukacitakan ialah kegagalan menyembah taklimat oleh MB Mat Said itu secara halusnya disembunyikan dengan pelbagai alasan yang tidak logik dan tidak masuk akal”.
Teganukini menjawab: “Fakta sebenar bajet diluluskan oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri terlebih dahulu untuk diluluskan sebelum dibawa ke Dewan (tempat dimana sisa-sisa budak hitam melepaskan bom dan menjual ubat kurap ! bulan Disember yang lalu)

Malas nak tulis dan ulas panjang. Memang menarik apa yang ditulis oleh Teganukini. Elok kalau penjenguk atau juga yang memantau blog saya ini membaca sendiri kenapa Mubin dikatakan lupa daratan. Saya mengedit beberapa bahagian dalam entri berkenaan kerana sebab-sebab tertentu.

Kalau mahu lebih jelas, jenguklah blog teganukini.

Mubin - yang lupa daratan ?

Daripada www.teganukini.blogspot.com (25 Januari 2010)

Tiba-tiba hari ini (25 Januari 2010), Mubin pusing 360 darjah membela Istana Terengganu, baguslah, kalau dah faham tak ape ? Alahai, betapa kukuhnya pagar istana untuk digoncang. Sebelum ini pelbagai penghinaan Mubin kepada Istana Terengganu berlalu begitu saja !

Percayalah kami yang mubin and the geng ada kekebalan. Walau nyata blog ini menghina istana, jelas Pemuda Kemaman membuat laporan Polis, tapi tindakan tidak diambil oleh pihak polis. Mungkin dilindungi seorang budak hitam yang tuannya bos kepada Polis.

Walau penjawat awam (cikgu)dilarang menjadi penyunting dan menyembelahi mana-mana kumpulan politik tapi Menteri Pelajaran Malaysia terlalu takut kepada mubin. Tak pernah ambil tahu atau buat tidak tahu pelanggaran disiplin seorang cikgu !

Hari ini mubin mensensasikan berita konon khabarnya, MB Mat Said telah dimurkai kerana lupa daratan, lupa diri, tidak mengenang jasa dan budi pihak yang menganugerahkan beliau jawatan MB itu. Kebelakangan ini, seolah-olah pihak yang menganugerahkan beliau jawatan itu (yang menyerahkan watikah perlantikan diiringi kontroversi memuncak ketika itu) seolah-olah dipinggirkan terus dan ditinggalkan dalam banyak urusan yang sewajarnya diketahui pihak berkenaan. Hakikatnya setiap hari Rabu, MB akan mengadap MPPR.

Ini satu provokasi dan sensasi bila lihat pagar istana masih utuh. Hakikatnya setiap hari Rabu jam 8.00 pagi, MB wajib mengadap MPPR menyembah kertas Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri bagi mendapat restu untuk dibawa ke Mesyuarat Kerajaan Negeri serta perkara-perkara berkaitan dengan pegurusan negeri.

Ternyata sesuatu yang disensasikan dan fitnah apabila dikatakan bajet negeri 2010 tidak dipersembahkan kepada MPPR dan disensasikan oleh Mubin dengan kata-kata bibir manisnya tapi ……..“ mendukacitakan ialah kegagalan menyembah taklimat oleh MB Mat Said itu secara halusnya disembunyikan dengan pelbagai alasan yang tidak logik dan tidak masuk akal”. Fakta sebenar bajet diluluskan oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri terlebih dahulu untuk diluluskan sebelum dibawa ke Dewan (tempat dimana sisa-sisa budak hitam melepaskan bom dan menjual ubat kurap ! bulan Disember yang lalu)

Sebelum dibincang dalam mesyuarat exco, kertas bajet itu diangkat keistana dulu, dan pagi Rabu sebelum mesyuarat exco, MB akan sembah kertas berkenaan kepada MPPR dulu.

Bukan MB Mat Said dimurkai. Tapi sisa budak hitam disifatkan sengaja mengetepikan laluan yang sepatutnya dengan mengoncang pagar istana. Mengambil tindakan dengan merentang kain rentang berbunyi “ Kami nak pak hitam ‘natang’ . Walau bagaimanapun, MB Mat Said ini bijak orangnya dan disayangi rakyat dan disenangi Tuannya, selain beliau merupakan orang yang berhemah tinggi.

Benarlah seperti yang diucapkan oleh Dato’ Dr. Pok Seli semasa persidangan UMNO tahun lalu. Katanya, MB Mat Said bukanlah hendak sangat menjadi MB, tetapi menjunjung titah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Al-Sultan untuk menjawat jawatan itu. Betul sekali kata Dato’ Dr Pok Seli itu, dan hari ini, MB Mat Said benar-benar terus bersama pihak istana dan tidak pernah Derhaka sama sekali.

Sebab itu MB Mat Said tidak membelakangi istana sekiranya perundangan dan adat mengehendakinya.

Tolonglah gunakan frasa lain selain daripada ‘derhaka’ itu. Mungkin boleh menggunakan frasa tidak mengenang budi ke, tidak menghargai budi dan jasa ke, atau kacang lupakan kulit ke… atau apa-apa sahajalah yang sama waktu dengan frasa lupa daratan , bila diberi sepenggal jawatan tertinggi dan jawatan tinggi tapi nak lagi, walaupun Tuannya tak nak beri lagi !!!

MB Mat Said tidak pernah lulus kawasan yang penuh dengan cengal kepada sawmill milik arwah ayahnya sendiri. Walaupun ramai yang mengtahui arwah ayah Mat Said mempunyai sawmill yang dikenali sebagai “Said Sawmill” !!!

Kesihan baki budak hitam kita tu. Dahlah pening memikirkan macam mana lagi nak runtuh pagar istana kecil, akhirnya pusing 360 darjah nak masuk dalam pula !

Kepada pihak istana kecil negeri , sisa budak hitam jalankan penipuan. Orang tua itu diambil jumpa bosnya konon untuk bantu pecat MB. Lepas itu 2 budak hitam “colek” orang tua tu dari hotel Park Inn bawa ke Motel Desa bersama dengan pegawai kanan. Kesian org tua tu, walaupun dah puas beri nasihat kepada sisa pak hitam utk tidak derhaka kepada Raja tidak didengari. Akhirnya orang tua dari istana kecil yang merana di marahi bos besarnya.

MB Mat Said yang jujur dan baik itu memang tak pernah lupa daratan. MB Mat Said tidak lupa daratan melaksanakan tugas yang diamanahkan dengan penuh tanggungjawab. Buktinya dari 18 Cuma tinggal sisa 3 budak hitam dan rakyat amat saying kepadanya!

Ternyata “Daulat” Tuanku Sultan tiada bandingnya. Menentang MB membawa implikasi Menderhaka kepada Raja, kerana MB dilantik oleh Raja.
Apa tidak ‘Daulat”, kali pertama bila budak hitam buat hal merusuh dan bawa kain rentang ‘natang’ nak buang MB tiba-tiba Majlis Tertinggi terima Ahmad sebagai MB calon istana. Bukan itu saja lebih 50,000 rakyat sambut Tuanku Mizan dilapangan terbang Sultan Mahmud tanda sokongan kepada Raja dan MB.


Kali ke 2, bila sms ugutan dilepaskan, kuasa Allah, Ramzi ditangkap dan dibawa kepengadilan dan jatuh sakit.

Kali ketiga bila Hishamuddin keluar kalam, budak hitam pun membisu dalam sidang dewan, MB hendak dibuang. Kata keramat TPM jadi pertolongan diikut dengan rutuhan stadium Sultan Mizan yang jadi penghalang, diikuti keruntuhan menara telekomunikasi, kebocoran kolam renang dan lain-lai lagi. Betapa ‘berdaulatnya’ Sultan Terengganu, alam juga jadi pembantu melindungi MB.

Tabik spring kpd Mubin, Pengarah Pelajaran takut nak ambil tindakan terhadap salahlaku mubin, menjadi penerbit, penyunting, memfitnah, aktif dalam politik. Begitu juga pihak Polis walau repot dibuat di Balai Kemaman terhadap fitnah kepada Raja, tapi tindakan tidak diambil !!!

No comments:

Post a Comment