Tuesday, January 19, 2010

KES SMS UGUT BUNUH DI MAHKAMAH HARI INI?

Firman Allah s.w.t. dalam surah al-baqarah ayat 191: Maksudnya: “...dan fitnah itu adalah lebih besar bahayanya dari pembunuhan.”

Masih ingatkah anda semua kepada kes sms ugut bunuh -membabitkan Setiausaha Politik bekas Menteri Besar Terengganu, Dr. Ahmad Ramzi Mohamad Zubir?

Timbalan Ketua Polis Terengganu, Senior Asisten Komisioner II Hamzah Mohd. Jamil sebelum ini berkata mereka mempunyai bukti untuk mempercayai Dr Ramzi terlibat dengan penghantaran SMS itu.

Pada 13 April lepas, tiga ADUN Umno: Datuk Rosol Wahid (Ajil), Abdul Halim Jusoh (Permaisuri) dan Zakaria Abdullah (Paka) menerima SMS ugutan, antaranya dilaporkan berbunyi "YB tak sayang nyawa?".

SMS itu dijadikan alasan 10 ADUN BN termasuk ketiga-tiga mereka yang menerima SMS itu enggan hadir pada hari kedua persidangan DUN Terengganu pada keesokan hari.

Sms itu yang menggugat ‘ketenangan politik Terengganu’ dan menyebabkan ada yang tertuduh sebagai pengirimnya, meninggalkan kesan pahit kepada UMNO dan Barisan Nasional (BN) Terengganu.

Malah kes itu yang meninggalkan kesan mendalam kepada individu tertentu, pastinya tidak akan berakhir dengan keputusan mahkamah semata-mata.

Akibat sms berkenaan, ADUN UMNO bercakaran sesama sendiri, pemboikotan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) yang menyebabkn campurtangan pentadbiran di Putrajaya.

Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak menjadi pemimpin pertama yang ‘tidak percaya’dan menafikan ia disebarkan oleh Setiausaha Sulit Kanan Menteri Besar Terengganu.

Kesan besar kes ini terbukti apabila Khutbah Jumaat 8 Mei 2009 di masjid fi Terengganu membawa tajuk ‘Bahaya Fitnah’ mengingatkan kaum Muslimin dan rakyat Terengganu supaya:

“Marilah kita sama-sama beriman dan berusaha dari masa kesemasa mempertingkatkan keimanan ke hadrat Allah s.w.t. dengan menjunjung tinggi segala titah perintahnya dan menjauhi segala larangan. Maka muga dengan keimanan, ketaatan dan ketakwaan itu akan membahagiakan kehidupan kita di duniadan memberi keselamatan di akhirat kelak.

Kita mengakui bahawa kita sekarang berada dizaman serba moden, dan tidak mustahil akan datang, kita temui zaman yang lebih canggih lagi. Banyak peralatan baru yang talah diciptakan seperti kemajuan ICT dan komunikasi, akibat dari perkembangan minda manusia yang dianugerahkan oleh Allah s.w.t. Walau bagaimanapun disebalik kemunculan alat-alat canggih , timbul pula perkara-perkara negative yang betentangan dengan jaran islam sekiranya tidak digunakannya secara betul seperti budaya fitnah dan penyebaran khabar angin melalui kemudahan peralatan tersebut.”

Malah rakyat diingatkan bahawa “Islam mengigatkan kita agar berwaspada dan berhati-hati terhadap sesuatu berita atau perkhabaran yang diterima, sama ada melalui seseorang, media cetak, media elektronik seperti televisyen, internet dan sebagainya, supaya tidak mudah dipercayai sebelum diperiksa terlebih dahulu kebenarannya, lebih-lebih lagi orang yang membawa berita itu orang fasik.”

Sebagaimana firman Allah dalam surah al-hujrat ayat 6:
Maksudnya: “wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidiklah (untuk menetukan) kebenaran, supaya kamu tidak menimpa sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.”

Anehnya, pihak-pihak yang terbabit dalam penyebaran sms berkenaan bagaikan ‘tidak berdosa’dan sehingga kini lepas bebas daripada sebarang tindak-tanduk mereka!

Hari ini kes berprofil tinggi itu disebut semula di Mahkamah Sesyen, Kuala Terengganu.

Tidaklah diketahui apakah – kes sms ugut bunuh – ini akan terlepas daripada liputan media sekali lagi.

Perbicaraan selama tiga hari bermula hari ini seharusnya mendapat liputan meluas kerana ia membabitkan teknologi terkini, selain smsnya ‘berbau fitnah’.

Sebelum ini Ketua Biro dan wartawan akhbar dan media elektronik bagaikan ‘terlepas pandang’ apabila kes ini disebut di Mahkamah Sesyen Ahad 27 September .

Perbicaraan yang ditetapkan bermula hari ini, esok dan lusa (19,20 dan 21 Januari 2010) akan disambung pada 9,10,11 Februari 2010.

Menjadi pertanyaan ialah bagaimana Jabatan Pendaftar Mahkamah Tinggi di Kuala Terengganu untuk kali pertamanya gagal menghubungi akhbar dan media elektronik untuk membuat liputan.

Malah, mengejutkan, Ibu Pejabat Kontinjen Polis Kuala Terengganu yang selalunya ‘begitu intim’ dengan wartawan seolah-olah ‘menutup mulut’ pada kes ini.

Rakyat Terengganu sebenarnya ‘rindu’ dengan kes ini. Malah, kes ‘sms ugut bunuh’ ini dikatakan menjadi ‘pemanas’ kepada kemelut UMNO Terengganu yang kemudian menyebabkan sebilangan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) mendesak Menteri Besar meletakkan jawatan.

Ia kini diperkatakan bagaimana semua wartawan di Terengganu tidak tahu kes itu disebut pada hari berkenaan.

Pada Jun pula Dr Ramzi mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di Kuala Terengganu semalam atas empat tuduhan menghantar ugutan jenayah menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) terhadap tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN), April lalu.

Beliau menghadapi empat pertuduhan bagi kes itu.

Bagi pertuduhan pertama, Ahmad Ramzi, 37, didakwa melakukan ugutan jenayah dengan mengancam hendak mendatangkan kematian kepada ADUN Paka, Mohd. Ariffin Abdullah untuk menimbulkan kegentaran kepada beliau.

Dia didakwa melakukan perbuatan itu di E726 Jalan Kubang Parit, Kampung Kubang Parit, di Kuala Terengganu kira-kira pukul 11.21 malam, 13 April lalu.

Dua tuduhan ialah menakutkan ADUN Permaisuri dan ADUN Ajil sementara tuduhan keempat ialah memfitnah Wan Ahamad Wan Muda menggunakan telefon bimbit untuk mengugut ketiga-tiga ADUN berkenaan.

Kita mengharapkan mahkamah akan membawa keadilan kepada yang dituduh dan yang kena tuduh dalam kes ini kerana ‘sms’ini berniat jahat dan memang sengaja direka.

Juga, jika ada ‘kepala’atau yang merancang perbuatan terkutuk ini, ia hendaklah diseret sama ke mahkamah kerana perancang ini lebih bahaya daripada sesiapa juga yang melakukan penghantaran atau penyebaran sms ugutan bunuh ini.

2 comments:

  1. UMNO Kelantan dan Ganu sama sahaja. Buka mulut lawan pembangkang bukan buka mulut berkelahi sesama sendiri.

    pkrpasdap.blogspot.com

    ReplyDelete