Wednesday, December 16, 2009

PELAJARILAH BAHASA MANDARIN DEMI MASA DEPAN...

Alhamdulilah, akhirnya ada Perdana Menteri yang menganggap bahasa Mandarin penting.
Gesaan Najib supaya kaum Melayu perlu mempelajari bahasa Mandarin mungkin kali pertama terkeluar daripadamulut seorang Perdana Menteri, walaupun Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini sering menggalakkan rakyat mempelajari pelbagai bahasa.

Saya pernah menyuarakan pentingnya bahasa Mandarin dan sistem pengajaran Matematik dan Sains di sekolah Cina kepada bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Badawi pada satu pertemuan peribadi di Jalan Bellamy, kira-kira lima tahun lalu. Namun, selepas itu saya tidak nampak ada apa-apada dasar yang cuba diketengahkan.

Mungkin Abdullah merasakan ia tidak penting seperti apa yang Najib rasakan sekarang.
Bagi saya pula, apabila China muncul sebagai salah satu kuasa besar dalam ekonomi dunia pada awal kurun ke 21, saya dan isteri turut mengambil langkah persediaan dengan menghantar tiga anak saya ke sekolah rendah kebangsaan Cina.

Sebenarnya kesedaran ini datang lebih daripada isteri saya kerana beliau sanggup berhenti kerja kerana mahu tumpukan perhatian kepada tiga anak yang belajar di sekolah Cina.

Falsafah saya dan isteri saya mudah sahaja. Bapa saya seorang penanam padi dan penoreh getah yang tidak tahu membaca dan menulis menghantar saya memasuki remove class di Sekolah Menengah Tengku Mahmud Besut pada 1967.

Kenapa beliau berbuat demikian walaupun tidak pernah bersekolah? Kerana beliau sedar bahasa Inggeris penting.

Alhamdullilah, berkat usaha dan keinginan diri saya, saya berjaya juga akhirnya, kalaupun tidaklah secemerlang sesetengah kawan saya.

Jadi, apabila anak kami yang pertama memasuki sekolah Cina pada 2001, kami berdua penuh yakin mereka akan berjaya.

Najib berkata, anak bongsunya Norashman Razak yang ketika ini sedang belajar di Universiti Georgetown, Amerika Syarikat, juga mengambil kursus bahasa Mandarin.

Anaknya itu nanti hanya boleh bertutur dalam bahasa Mandarin dalam masa empat tahun lagi. Namun, di rumah saya pula anak-anak kami kini berkomunikasi antara mereka kebanyakannya dalam bahasa Mandarin.

Bukan itu sahaja, anak-anak saya berkawan dengan rakannya yang kaum India dari sekolah yang sama turut berturut dalam bahasa Mandarin.

Saya bersetuju dengan Najib bahawa bahasa Cina patut dipelajari kerana kini menjadi bahasa yang cukup penting. Saya bersetuju dengan Najib mungkin sudah lewat bagi kita untuk mempelajari bahasa Mandarin, tetapi sangat berharap untuk melihat lebih ramai kaum Melayu mempelajari bahasa ini di masa hadapan. .

Saya mengalu-alukan langkah kerajaan menjamin kedudukan sekolah persendirian Cina di bawah undang-undang negara.

Ini membuktikan kerajaan pimpinan UMNO dan Barisan Nasional (BN) bersifat liberal dan inklusif.

Menurut Perdana Menteri, beliau sendiri ketika menjadi Menteri Pendidikan dahulu telah memasukkan perenggan yang menjamin kewujudan sekolah persendirian Cina sewaktu penggubalan Akta Pendidikan 1996.

Kerana itu, kesemua sekolah menengah persendirian Cina yang berjumlah 60 buah hari ini tidak perlu bimbang atau khuatir kerana kewujudannya terjamin oleh kerajaan melalui Akta Pendidikan 1996.

"Ini menunjukkan bahawa kerajaan pimpinan UMNO dan BN atau Perikatan dahulu sentiasa bersikap liberal dan inklusif dalam pertimbangan dasar-dasar yang perlu diterapkan," katanya.
Hakikatnyam hasil sikap liberal dan inklusif kerajaan maka Malaysia mengeluarkan paling ramai rakyat berpendidikan Cina selain negara China.

Malah katanya, walaupun terdapat orang Cina di negara lain sama ada minoriti kecil atau besar tetapi tidak bebas mengamalkan cara hidup mereka kerana dasar asimilasi yang diamalkan.

Di Malaysia pula, sejak merdeka, kita mempunyai persefahaman antara pemimpin pelbagai kaum yang berasaskan bukan kepada dasar asimilasi tetapi integrasi, saling hormat antara satu sama lain dan membenarkan rakyat berbilang kaum mengamalkan cara hidup, budaya dan agama masing-masing.

1 comment:

  1. Salam,
    Memang benar,bahasa Mandarin perlu kita pelajari.Demi kebaikkan diri juga.
    Pohon izin salin n3 ini.
    wassalam..

    ReplyDelete