Tuesday, December 1, 2009

BICARA ANWAR - JANGAN TUNDA LAGI…

Diharap tiada lagi penagguhan selepas ini. Keadilan perlu bagi kedua-dua pihak. Bukan yang menuduh sahaja memerlukan pembelaan tetapi juga yang tertuduh.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu dibersihkan daripada segala tuduhan oleh bekas pembantunya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan.

Kegagalan Anwar dalam permohonannya untuk menggugurkan pertuduhan liwat terhadap Saiful hari ini membuka jalan kepada mahkamah menetapkan perbicaraan kes liwat Anwar selama sebulan mulai 25 Januari hingga 25 Februari tahun depan.

Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah menetapkan tarikh itu setelah menolak permohonan Anwar dengan alasan laporan perubatan dalam kes itu tidak boleh dijadikan asas untuk mahkamah membatalkan pertuduhan .

Hakim juga menyatakan bahawa hanya dengan menunjukkan sebahagian pasukan pendakwa raya pada kes ini adalah sama dalam kes liwat 1998 tidak cukup untuk mahkamah menyatakan pasukan pendakwa raya berat sebelah dan tuduhan kali ini berniat jahat.

Anwar dituduh meliwat bekas pembantunya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan , 23, di Unit 11-5-1, Desa Damansara Condominium, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara antara 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun lalu.

Jika sabit kesalahan, Anwar, 62, boleh dipenjara sehingga 20 tahun di bawah Seksyen 377B Kanun Keseksaan. Beliau kini bebas dengan ikat jamin seorang penjamin sebanyak RM20,000.

No comments:

Post a Comment