Saturday, August 1, 2009

POLIS BERUSAHA TENTERAMKAN KUALA LUMPUR

Di hadapan Istana Negara - destinasi untuk menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong – dipenuhi barisan trak Unit Simpanan Persekutuan (FRU) termasuk trak meriam air.

Polis menutup semua jalan menuju ke Istana Negara menjelang berlangsungnya dua perhimpunan - pro dan anti-ISA - yang dijadual bermula jam 2 petang ini.

Jalan Tuanku Abdul Rahman (TAR) depan Sogo menuju ke Dataran Merdeka sejauh kira-kira 1.8 km ditutup. Masjid Jamek juga ditutup kepada orang ramai. Hanya anggota polis boleh masuk.

Semakin ramai berkumpul di Masjid Negara - sekarang mereka kini berjumlah kira-kira 500 orang.

Sehingga tengah hari ini, lapan lelaki ditahan dekat kompleks membeli-belah Sogo.

Menurut polis Kuala Lumpur, kira-kira 200 sudah ditahan dalam percubaan terlibat dalam demonstrasi besar anti-ISA ke Istana Negara.

Beberapa penggerak utama Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) ditahan di kompleks membeli-belah Sogo dalam percubaan mereka berhimpun sebelum berarak ke Istana Negara mulai 2 petang.

Norlaila Othman, ahli jawatankuasa GMI, dan seorang aktivis bersama NGO itu Narshita Mohd Nor ditahan bersama pemimpin Muslimat PAS Aiman Athirah al-Jundi. Mereka dibawa di dalam sebuah trak dari kompleks membeli-belah itu menuju suatu tempat yang tidak dapat dipastikan.

Mereka yang ditahan di beberapa tempat di tengah bandar dilaporkan dalam percubaan menganjurkan demonstrasi besar membantah Akta Keselamatan Dalam Negeri.

No comments:

Post a Comment