Thursday, February 5, 2009

KU LI NI APA HAL?

Bekas Menteri Kewangan, Tengku Razaleigh Hamzah nampaknya sudah tersilap dan lupa sejarah sendiri dalam mengutarakan pendapat.

Hakikatnya, tiada siapa yang membentuk kerajaan negeri Perak ketika ini – Barisan Nasional (BN) mahupun UMNO.

Kenapa sekonyong-konyong, Tengku Razaleigh menganggap UMNO tidak bermoral?

Sultan Perak Sultan Azlan Shah telah menitahkan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin supaya meletak jawatan sebagai Menteri Besar Perak berkuatkuasa serta merta dan jika tidak, jawatan itu dianggap dikosongkan.

Apa yang cuba diperkatakan oleh Tengku Razaleigh?

Apakah Tengku Razaleigh masih sayangkan kerajaan Pakatan Rakyat? Nasihatlah kalau tidak betul, bukan menghentam parti sendiri!

Kenapa menuduh pemimpin Umno-BN merayakan pembentukan kerajaan BN di Perak?
Siapa membentuk kerajaan? Siapakah sekarang ini tidak bermoral dan tidak menghormati pelantikan yang telah dibuat oleh Sultan Perak?

Rombongan Timbalan Perdana Menteri dan Pengerusi Perhubungan UMNO Perak, Datuk Seri Mohd Najib menghadap Sultan Perak, Sultan Azlan Shah tidak lebih daripada menghadap dan pada pertemuannya dengan Sultan Azlan, beliau menerangkan BN kini mempunyai sokongan kerusi majoriti untuk membentuk kerajaan baru Perak.
Itu saja.

Razak sudah menjelaskan tengah hari ini: “Kita akan hormati apa jua keputusan Tuanku kerana itu hak mutlak Tuanku.’’

Najib keluar dari Istana Kinta jam 11.35 pagi ini, selepas diminta menghadap semula Sultan Azlan Shah bersama semua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Barisan Nasional (BN).

Turut bersama Adun Bota, Datuk Nasaruddin Hashim yang menyertai semula Umno dan tiga Adun Bebas, Jamaluddin Mohd Razdi (Behrang); Mohd Osman Jailu (Changkat Jering) dan Hee Yit Fong (Jelapang).

Kata Tengku Razaleigh seperti dipetik harakahdaily.net: "Hormati peranan Sultan dan bentuk kerajaan melalui pilihan raya."

Dato' Seri Muhammad Nizar Jamaluddin tegas Tengku Razaleigh, telah diperkenankan oleh Sultan Perak sebagai Menteri Besar dan selagi Dewan Undangan Negeri (Dun) tidak dibubarkan jawatan tersebut kekal.

Beliau berkata jawatan tersebut akan terlucut jika Nizar meletak jawatan secara sukarela atau undi tidak percaya dibuat ketika sidang Dun.

"BN sekarang membentuk kerajaan hanya kerana dua individu yang tidak berkaliber melompat parti," tegas beliau.

Itu pendapat beliau terhadap dua wakil rakyat berkenaan.

Hakikatnya, soal lompat parti dan mengaggap perbuatan itu sebagai tidak bermoral pun sedikit sebanyak terpalit dengan Tengku Razaleigh sendiri.

Beliau sendiri pun bukannya tidak pernah keluar UMNO dan turut melakukan perbuatan yang sama - kembali semula kepada UMNO.

Bagi saya itu semua tanggapan Tengku Razaleigh semata-mata.

Soal siapa keluar atau masuk tidak penting tetapi sebagai parti, UMNO tetap utuh. Dengan mengatakan orang keluar masuk UMNO tidak bermoral, ia bergantung kepada tanggapan masing-masing, termasuk Tengku Razaleigh sendiri.

Bagi saya, pada ketika ruang dan peluang terdedah seperti ini, Tengku Razaleigh hendaklah menasihat, bukan mengkritik langkah-langkah yang dibuat oleh UMNO dan BN Perak.

Masalah dengan Tengku Razaleigh ialah beliau menganggap beliau sahaja yang betul.

Sewajarnya sebagai ahli politik yang matang dan dihormati, Tengku Razaleigh bertindak sebagai penasihat dalam keadaan genting seperti ini, apa lagi tindakan Najib tidak pun membelakangkan Sultan Perak.

Sila baca kenyataan akhbar berikut:

KENYATAAN MEDIA PEJABAT D.Y.M.M. PADUKA SERI SULTAN PERAK DARUL RIDZUAN
“Yang Amat Berhormat Datuk Seri Ir. Mohamad Nizar Jamaluddin telah menghadap Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan pada 4 Februari (semalam) memohon perkenan Baginda untuk membubarkan Dewan Negeri Perak.

Yang Amat Berhormat Datuk Seri Mohd Najib, Timbalan Perdana Menteri Malaysia yang juga memohon menghadap Baginda atas kapasitinya sebagai Pengerusi Barisan Nasional Negeri Perak dan telah diberi perkenan menghadap Baginda pada pagi 5 Februari 2009.

Yang Amat Berhormat Datuk Seri Mohd Najib memaklumkan bahawa Barisan Nasional dan penyokong-penyokongnya kini yang terdiri daripada 31 orang ahli Dewan Negeri telah menguasai majoriti di kalangan ahli-ahli Dewan Negeri.

Atas titah Duli Yang Maha Mulia untuk memaklumkan Baginda bahawa maklumat yang dipersembahkan itu adalah tepat, kesemua 31 orang ahli Dewan Negeri tersebut telah dititah menghadap Paduka Seri Sultan.

Setelah menemui sendiri kesemua 31 ahli-ahli Dewan tersebut, DYMM Paduka Seri Sultan Perak telah yakin bahawa YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin telah berhenti daripada mendapat kepercayaan sebahagian besar (ceases to command the confidence of the majority) dari kalangan ahli-ahli Dewan Negeri.

DYMM Paduka Seri Sultan Perak juga telah menimbangkan dengan sedalam-dalamnya permohonan YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin pada 4 Februari 2009 memohon perkenan Baginda untuk membubarkan Dewan Negeri Perak.

Baginda menggunakan budi bicara Baginda di bawah XVIII (2)(b) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Perak Darul Ridzuan dan tidak berkenan membubarkan Dewan Negeri Perak.

YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin telah dititah menghadap Baginda untuk dimaklumkan mengenai keputusan Baginda tidak membubarkan Dewan dan selaras dengan peruntukan XVI(6) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Perak Darul Ridzuan, DYMM Paduka Seri Sultan Perak menitahkan YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin meletak jawatan sebagai Menteri Besar Perak bersama-sama ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) berkuat kuasa serta merta.

Sekiranya YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin tidak meletak jawatan sebagai Menteri Besar Perak bersama ahli-ahli MMK, maka jawatan Menteri Besar serta ahli-ahli MMK tersebut dianggap telah dikosongkan.

Kenyataan ini dikeluarkan dengan perkenan Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan.” — BERNAMA

Jelas bahawa Sultan Perak mahukan MB dan exconya meletakkan jawatan dan tidak timbul soal UMNO atau pemimpinnya bersuka ria.

Selain itu Tengku Razaleigh buat-buat macam tidak faham mengenai pilihan raya. Mahu pilihan raya apa kerana Sultan Perak tidak setuju DUN dibubarkan.

Sultan Azlan Shah memutuskan untuk tidak memperkenankan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) dan menitahkan supaya Menteri Besar Mohammad Nizar Jamaluddin dan barisan exconya meletak jawatan berkuat kuasa serta merta.

Pejabat Sultan Perak dalam satu kenyataan hari ini berkata, baginda setelah menemui kesemua 28 anggota dewan daripada Barisan Nasional dan juga tiga anggota Bebas, baginda yakin bahawa Mohammad Nizar telah terhenti daripada mendapat kepercayaan sebahagian besar daripada kalangan anggota dewan.

“Sekiranya Mohammad Nizar tidak meletak jawatan sebagai Menteri Besar Perak bersama ahli-ahli MMK (Majlis Mesyuarat Kerajaan), maka jawatan Menteri Besar serta ahli-ahli MMK tersebut dianggap telah dikosongkan,” kata kenyataan itu.

Entahlah, fikiran apa yang sedang berserabut dalam kepala Tengku Razaleigh ketika ini.
Sealiran dengan titah Sultan Perak itu, Menteri Besar dan seluruh exconya mengosongkan bilik selain memulangkan seluruh aset milik kerajaan.

Setiausaha kerajaan negeri Perak, Dato' Dr Abdul Rahman Hashim, mengarahkan Nizar memulangkan semua aset kerajaaan negeri, termasuk kunci pejabat dan menyerahkan kenderaan rasmi dengan segera.

Mana nak dilelongkan Toyota Camry baru tu?

Mereka juga tidak boleh memindahkan sebarang dokumen dari bilik masing-masing.
Sementara Speaker Dun, V Sivakumar mendakwa dipujuk menyertai BN dengan sejumlah wang dan jawatan penting peringkat negeri dalam MIC.

Dalam perkembangan terkini, Mohd Nizar dijangka tidak akan melepaskan jawatan selain disebut akan mengadap semula Sultan Perak, Sultan Azlan Shah bagi membincangkannya.

Mohammad Nizar menegaskan tidak akan meletakkan jawatannya sebagai Menteri Besar Perak walaupun telah diminta oleh Sultan Perak Sultan Azlan Shah agar berbuat demikian.

Menteri Besar baru menggantikan beliau dijangka diputuskan petang ini dan mengangkat sumpah hari ini juga.

Antara mereka yang disebut-sebut ialah Setiausaha Umno Negeri Perak, Datuk Ramly Zahari yang juga ADUN Manong ataupun ADUN Pangkor, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir.
Bagaimanapun Zambry ketika dihubungi berkata calon bagi Menteri Besar baru masih belum diputuskan.

"Setakat sekarang kita belum putuskan siapa calonnya dan saya fikir paling cepat kemungkinan esok pagi untuk Menteri Besar baru angkat sumpah," katanya.

Sehubungan itu kata Nizar, beliau akan merayu Sultan Perak agar mengkaji semula keputusannya untuk tidak memperkenankan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) dan menitahkan supaya Mohammad Nizar dan barisan exconya meletak jawatan berkuatkuasa serta merta.

Kata beliau, pihaknya akan merayu untuk menghadap Sultan Perak secepat yang boleh.

6 comments:

  1. Niat jahat Ku Li untuk menjatuhkan moral Dato' Seri Najib amat jelas kelihatan setelah beliau gagal untuk mencukupkan pencalonan bertanding presiden UMNO...sudah lah , janganlah kita mengulangi sejarah lama kerana cuma kayu sahaja yang boleh membantu besi menebang kayu... cukuplah KU LI..berehatlah...

    ReplyDelete
  2. Tengku Razaleigh menganggap UMNO tidak bermoral?

    Ulasan amirhamzah64:

    Ku Li ialah antara orang kepercayaan Allahyarham Tun Razak dan Allahyarham mengharapkan Ku Li akan menjadi PM selepas Allahyarham Tun Hussein. Beliau juga adalah bekas Menteri Kewangan Malaysia 1976-1984. Namun dalam politik, segalanya mungkin.

    Tun Hussein melantik Tun Mahathir menjadi Timbalan Perdana Menteri walaupun Tun Mahathir hanya Naib Presiden UMNO ke 3 selepas Tun Ghaffar dan Ku Li.

    Nasib malang Ku Li berterusan apabila Tun Mahathir melantik Tun Musa sebagai Timbalan Perdana Menteri.Ku Li berasa kecewa kerana sering diketepikan. Tentu ada sebab mengapa Ku Li disisih oleh Tun Hussein dan Tun Mahathir.

    Krisis UMNO bermula apabila Ku Li mencabar Tun Musa pada 1981 dan 1984 bagi jawatan Timbalan Presiden UMNO. Tun Mahathir secara terbuka menyokong Tun Musa. Ku Li gagal dalam pertandingan tersebut.

    1988 Ku Li serta Team B melawan arus sekali lagi sehingga UMNO diharamkan dan Ku Li menubuhkan Semangat 46. Semangat 46 dan PAS telah bergabung dalam Angkatan Perpaduan Ummah (APU) dan APU telah berjaya menawan Kelantan pada Pilihanraya umum 1990 dan sehingga ke hari ini Kelantan terus bersama PAS.

    Walaupun telah kembali ke pangkuan UMNO dan Semangat 46 dibubarkan pada 1996, Ku Li terus mencabar Pak Lah bagi jawatan Presiden UMNO pada 2005 dan Najib bagi jawatan yang sama pada 2008 namun hanya bahagiannya sendiri Gua Musang sahaja yang mencalonkannya.

    Berdasarkan rentetan sejarah ringkas ini Ku Li sememangnya masih bercita-cita menjadi Perdana Menteri Malaysia seperti DS Anwar Ibrahim juga.

    Ku Li sebenarnya telah mempunyai segala-galanya. Hanya KUASA sahaja yang selalu memberi nasib malang kepada dirinya. Ku Li sebenarnya dibayangi oleh ketokohan dan pengaruh Nik Aziz di Kelantan. Ku Li sendiri tidak disokong oleh UMNO Kelantan. Sokongan di 'kandang sendiri' pun tidak ada, bagaimana hendak mendapat sokongan daripada 'kandang-kandang yang lain'.

    Ku Li sezaman dengan Tun Mahathir dan Tun Ghafar. Tun Ghafar telah pun meninggal dunia, sementara Tun Mahathir telah pun bersara. Nasihat paling baik untuk Ku Li adalah 'BERISTIREHAT' kerana zaman Ku Li telah pun berlalu.

    Amir hamzah
    Batu Pahat
    www.amirhamzah64-segalanyamungkin.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Camry 2.4 untuk dijual,low mileage,acc.free,executive use,price nego,like new,reg.2009, full loan,free gift.
    Ku Li ni pun 2x5 juga dengan anwar.

    ReplyDelete
  4. Tahniah Dato’ Seri IR Nizar!..
    Assalammualaikum,,
    Aku bangga DS IR Nizar selaku Adun tempat aku telah menunjukkan sikap anak jantan.. gentleman.. jangan letak jawatan.. Kita orang PAS kena berani…. bukan macam mana UMNO nak memerintah guna cara bacul..tak ada telok.. guna polis.. guna SPR.. gunalah seberapa banyak apa yang hangpa nak guna..
    Dato’ Seri.. Tunjukkan kan Semangat anak Jantan Dato agar dapat dicontohi oleh golongan muda yang akan mewarisi pimpinan PAS..
    Wahai Pak Lah, Wahai Najib.. Wahai Hamid Albar.. Wahai Musa Hasan.. Hangpa bernasib baik kerana pimpinan PAS tidak mengarahkan ahli-ahlinya buat demontrasi.. hangpa patut mau ucapkan terima kasih kepada pimpinan PAS.. kalau tidak malaysia akan menjadi macam Thailand.. rakyat membangun memberontak..demontarsi..
    Tahniah Dato Seri IR Nizar.. sekurang-kurangnya Dato Seri telah memperomosi negara Malaysia di mata dunia.. Ya telah mencipta rekod dunia ” world record” seorang bekas ketua hakim negara yang merlanggar undang-undang.. Biar Amerika tahu.. biar Barack Obama tahu.. yang Malaysia telah mencipta rekord ada seorang Perdana Menteri dengan Timbalan Perdana Menteri yang mengambil alih negeri dengan cara pertolongan SPR.. dengan pertolongan Polis.. dengan pertolongan Sultan.. bukan dengan cara demokraksi.. biar dunia luar tahu Malaysia telah menghumban demokraksi rakyat ke kandang babi…

    Daripada blog Manjung Mari (rentap revolusi.com)

    ReplyDelete
  5. Tahniah kepada Anonymous kerana inginkan negara jadi huru-hara mcm Thailand, nampak sgtlah kedangkalan penyokong PAS yang kononnya menjadikan Islam sbg moto partinya, Islam sebuah agama yg suci, tidak sukakan pergaduhan dan pertelingkahan, tapi pengikut PAS suka pulak nak bergaduh, yer?

    ReplyDelete