Sunday, February 8, 2009

APABILA TIDAK BERTUANKAN SULTAN PERAK

Jangan sampai Sultan negeri lain ikut murka.

Jangan perkecilkan institusi istana. Cubit peha kiri, peha kanan akan terasa.

Mungkin sesetengah orang merasakan tidak apa ‘membelakang’ dan ‘mencerca’ Raja Perak. Apa perasaan sultan-sultan lain? Kalaupun mungkin negeri lain-lain dan ada yang menganggap tidak ada kena mengena tetapi ramai daripada mereka ada kerabat dan saudara mara di negeri lain.
Sudah pasti kerabat dan saudara-mara juga terasa.

Jadi, perbuatan membelakangkan Raja di Perak itu sudah pasti memberikan kesan kepada sultan di negeri ini.

Jika di Perak institusi Raja mula diherdik dan dicerca, apakah ada jaminan tidak akan berlaku di negeri lain?

Mana janji mahu patuhi keputusan Sultan Perak?

Apakah rakyat Perak mahu mereka dianggap yang pertama menderhaka kepada Rajanya di zaman moden ini?

Semua tindak-tanduk sesetengah pemimpin dan ahli politik Perak yang menentang keputusan Raja sedang diperhatikan.

Bagi saya wajar sekali jika Menteri Besar mahupun Exco Pakatan Rakyat melihat ke dalam diri sendiri – apakah mereka sendiri mereka kedudukan seperti sekarang atau berbuat demikian kerana diarahkan oleh ‘tangan ghaib’?

Petang semalam, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, yang masih menganggap menjawat Menteri Besar, berkata barisan exco Pakatan Rakyat akan meneruskan tugas seperti biasa sehingga Mahkamah Tinggi memutuskan kedudukan kerajaan negeri itu.

Mohammad Nizar yang mempengerusikan mesyuarat khas exco di kediaman rasmi Menteri Besar Perak berkata Pakatan Rakyat menyerahkan kepada mahkamah untuk menentukan sama ada kerajaan negeri yang ada sekarang sah atau sebaliknya.

Katanya di kediaman rasmi Menteri Besar Perak di Ioph petang semalam: “Jadi kita serah sebulat-bulatnya kepada mahkamah untuk menentukan. Kalau mereka teruskan (angkat sumpah exco kerajaan negeri Barisan Nasional) sebelum mahkamah bersidang, maknanya kita akan ada dua menteri besar dan dua kerajaan. Belum pernah ada dalam dunia begini.”

Jadi kepada siapa Muhammad berketuakan sekarang? Sultan atau pemimpin PAS?
Bagaimana pula dengan Exconya yang terdiri daripada anggota PKR dan DAP? Apakah mereka bertuankan Sultan atau Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang?

Bagi rakyat yang menentang keputusan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah – kepada siapakah mereka berketuakan sekarang? Parti PKR, DAP dan PAS atau Abdul Hadi Awang, Anwar atau Kit Siang.

Jangan buat precendent tidak mahu turun kerajaan walaupu n sudah tidak jadi majoriti.
Bagaimana kelak kalau ada negeri yang mungkin berlaku perkara yang sama. Mahukah BN atau parti komponen BN melakukan perkara yang sama?

Apakah rakyat di negeri lain juga mahu berdegil untuk menunjukkan mereka juga tidak bertuankan Sultan masing-masing?

Selain itu, siapa pula ‘tangan ghaib’ yang menghasut dan mendesak mereka ini mengingkari perintah Raja?

Kenapa ‘lempar batu sembunyi tangan?” kenapa tidak berani tonjolkan diri dan menggunakan Mohammad Nizar dan rakyat Perak?

Apakah tangan ghaib itu Anwar? Atau Datuk Seri Abdul Hadi Awang atau Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat? Atau juga Lim Kit Siang.

Saya cuma bertanya bukan menuduh. Saya kesian kat orang Perak dan Muhammad Nizar yang pastinya akan menjadi ‘kambing korban’.

Apakah Muhammad Nizaru mempertahankan semua itu kerana beliau gila jawatan Menteri Besar atau kerana dihasut dan diasak oleh mereka yang mempunyai agenda tersendiri?

Tun Dr Mahathir Mohamad melalui blognya ada menyebut bahawa oleh kerana Sultan Azlan Shah mengisytiharkan tidak perlu diadakan pilihan raya, keputusan itu harus dihormati.
Jadi, hormatlah keputusan Raja kita dan jangan anggap keputusan yang dibuat oleh Sultan Perak itu sebagai mementingkan Melayu semata-mata.

Sebagai seseorang yang pakar mengenai undang-undang, sudah tentu Raja Azlan Shah menimbang banyak perkara sebelum membuat dua keputusan penting – tidak perlu pembubaran Dewan Undangan Negeri Perak dan meminta Nuhammad Nizar mengosongkan kerusi Menteri Besar!

1 comment:

  1. serah bulat2 kepada mahkamah?
    kalau mahkamah tak menyebelahi mereka? sah2 mereka akan kata mahkamah anjing BN...

    ReplyDelete