Thursday, December 11, 2008

KUALA TERENGGANU – PENGIBAR PANJI-PANJI BN (Bahagian Akhir)

Siapa juga nama yang diserahkan oleh Badan Perhubungan UMNO Negeri Terengganu dan dipersetujui oleh pucuk pimpinan Barisan Nasional (BN), dia akan menjadi pembawa panji-panji BN dan UMNO .

Nama calon BN perlu diumumkan lebih awal bagi mengelak spekulasi dan ‘perebutan berterusan’.

UMNO Bahagian Kuala Terengganu sendiri sudah mengenal pasti senarai nama calon untuk mewakili BN dalam pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu pada 17 Januari depan. Penamaan calon pada 6 Januari 2009.

Pada pilihan raya umum lalu, Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Allahyarham Datuk Razali Ismail menang dengan majoriti 628 undi apabila memperoleh 32,562 undi menewaskan calon Pas, Mohamad Sabu (31,934 undi) dan calon bebas Maimun Yusuf, 89, mendapat 685 undi.

Lima nama yang kini disebut-sebut sebagai bakal calon termasuk Wan Ahmad Farid yang merupakan Timbalan Menteri Dalam Negeri.

Nama lain yang disebut ialah Bendahari Badan Perhubungan UMNO Terengganu, Datuk Roslan Awang Chik; bekas Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Che Mat Jusoh; Naib Ketua UMNO Bahagian Kuala Terengganu, Mohd. Sabri Alwi dan Ketua Sektor (Akademik) Jabatan Pendidikan Negeri, Zuber Embong.

Di pihak Pakatan Rakyat, antara nama disebut-sebut sebagai calon ialah Wakil rakyat Batu Burok, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, ahli perniagaan Dr Mohd Khazani Abdullah, dispekulasi sebagai calon parti itu termasuklah Mustafa, Pesuruhjaya PAS Terengganu, Datuk Mustafa Ali serta timbalannya Datuk Wan Mutalib Embong dan bekas calon Mohamad Sabu, yang juga Naib Presiden PAS.

Mohamad Sabu yang ditonjolkan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mungkin tidak dicalonkan kali ini kerana faktor ‘orang luar’.

PAS dikatakan sukar menentukan calonnya kerana Mustafa Ali turut menunjukkan minat dan jika beliau tidak dicalonkan, dia dikatakan akan menyokong ‘orangnya”.

PAS Terengganu dikatakan tidak akan melayan ‘kerenah PAS Pusat’ dalam menentukan calon dan kemenangannya kali ini dan ini sudah pasti akan menyebabkan kumpulan yang menyokong pencalonan Mohamad Sabu akan merasa tersisih.

Di pihak BN, Wan Ahmad Farid dikatakan sebagai calon pilihan paling sesuai untuk setelah kerusi Parlimen Kuala Terengganu yang kosong selepas penyandangnya, Datuk Razali Ismail meninggal dunia.

Banyak pihak meramalkan faktor calon menjadi penentu kepada kemenangan kali pada ketika Pakatan Rakyat sedang pening memikirkan calon sesuai sebagai pertaruhan mereka.

Kemenangan bagi BN pada pilihan raya ini amat bermakna pada ketika rakyat yang sebelum ini menolak BN-UMNO sebenarnya sudah insaf bahawa janji-janji pembangkang pada pilihan raya umum lalu sukar untuk ditunaikan.

Pengerusi BN Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi kelamrin menggesa parti itu bekerja keras jika ingin memenangi pilihanraya kecil parlimen Kuala Terengganu pada bulan depan. “Kita mahu menang. Kita mahu menang. Kita mesti ada keyakinan, sebab itu kita kata boleh menang. Kita ada sokongan kuat dan kita perlu bekerja keras,”" katanya selepas mempengerusikan mesyuarat BN kelmarin.

Ditanya oleh wartawan sekiranya ada pengundi akan beralih arah untuk menyokong pembangkang, beliau berkata:

"Tidak buat masa sekarang. Awak tahulah politik, awak tidak dapat meramal bagaimana pengundi ingin beralih arah. Mereka mempunyai kecenderungan beralih arah sekalipun pada minit-minit terakhir, sama ada ke arah kita (BN) atau lawan."

Yang nyata ia bukan mudah untuk menang kerana pada pilihan raya lalu, hanya satu kerusi Dewan Undangan Negeri dimenangi oleh BN, melalui MCA di DUN Bandar.

Sementara bagi tiga DUN kali BN kecundang, malah Dun Ladang yang mulanya dikatakan selamat turut jatuh ke tangan PAS dengan majoriti 31 undi.

Bagi dua DUN lain, iaitu Wakaf Mempelam yang menjadi kubu PAS, parti itu menang dengan majority 2, 193 dan DUN Batu Buruk pula, PAS mendapat majoriti 1,161 undi.

Wakil rakyat Batu Burok, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi disifatkan oleh PAS sebagai tokoh paling layak yang boleh melawan semua calon Barisan Nasional, termasuk Senator Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh,

Ketua penerangan PAS kawasan Batu Burok, Azmi Mohd Yassin dipetik Malaysiakini sebagai berkata Dr Syed Azman adalah calon terbaik PAS untuk pilihanraya kecil Kuala Terengganu.

Katanya, ahli jawatankuasa pusat PAS itu menepati semua ciri calon yang sesuai untuk membawa parti itu ke ambang kemenangan, tambahnya. Menurutnya, Dr Syed Azman, orang yang ada personaliti, ketokohan dan berpendidikan. Beliau juga sudah dikenali di kalangan pengundi tempatan.

Dr Syed Azman tokoh muda dan pengalaman sebagai Ahli Parlimen Kuala Terengganu selama empat tahun mulai 1999,

Sementara Dr Mohd Khazani ialahbekas pensyarah Universiti Putra Malaysia (UPM), yang dikatakan ‘dekat’ dengan Mustafa Ali kini mengetuai Significant Technologies Sdn Bhd, sebuah syarikat yang terlibat dalam teknologi tinggi gentian optik.

Badan Perhubungan Umno negeri akan bermesyuarat malam ini untuk membincangkan senarai calon yang difikirkan layak untuk bertanding pada pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu, sebelum dikemukakan kepada pucuk pimpinan parti.

Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak dijangka mengumumkan bakal calon ketika mengadakan lawatan ke Terengganu, esok.

Wan Ahmad Farid yang juga Ketua UMNO Bahagian Kuala Terengganu, yakin BN dapat mempertahankan kerusi Parlimen Kuala Terengganu yang dimenangi BN dengan sasaran majoriti empat angka.

“Pembangkang tidak mempunyai isu yang kuat baik di peringkat negeri mahupun pusat. Walaupun tiga kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam Parlimen Kuala Terengganu milik pembangkang, namun untuk peringkat Parlimen, BN memperoleh majoriti kemenangan yang besar kecuali di Wakaf Mempelam,” katanya.

Yang penting ialah, pada mesyuarat Umno bahagian Kuala Terengganu yang diadakan malam semalam, pelbagai perkara turut dibincangkan termasuklah penubuhan beberapa jawatankuasa bagi memperkuatkan jentera pilihan raya parti itu menjelang hari pengundian hari pengundian yang telah ditetapkan pada 17 Januari depan.

"Banyak perkara yang dibincangkan dalam mesyuarat tersebut. Kami menubuhkan beberapa buah jawatankuasa sebagai jentera kami. Kekuatan jentera juga masih sama seperti sebelum ini, tiada yang berubah," kata Wan Ahmad Farid.

No comments:

Post a Comment