Tuesday, December 16, 2008

KERAJAAN BANTU PEKEBUN KECIL

Kerajaan membuktikan betapa ia prihatin terhadap masalah yang dihadapi pekebun kecil getah apabila Risda bersedia menangguhkan pembayaran hutang mereka.
Tujuannya ialah meringankan beban mereka ketika harga bahan itu sedang jatuh sekarang.

Saya tahu sangat masalah ini kerana pulang berhari raya Aidiladha baru-baru ini, orang yang menoreh getah milik Allahyarham ayah saya mengeluh kerana harga tidak sebaik sebelum ini.

Lebih memburukkan kini ialah musim tengkujuh, malah menurutnya sejak Oktober lalu, hujan yang turun tidak menentu menyulitkan sekali.

“Biasanya dapat banyak juga, melebih RM1,200 sebulan tetapi sejak Ogos lalu, pendapatan tidak menentu dan sejak Oktober, hendak melepasi RM300 pun sukar,” katanya.

Mungkin penoreh berkenaan bernasib baik kerana tiada hutang dengan Risda tetapi bagaimana mereka yang terpaksa membayar kembali hutang mereka kepada agensi Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah itu?

Jadi apabila Risda bersedia menangguhkan pembayaran hutang ke suatu masa yang bersesuaian apabila ekonomi dunia stabil, pastinya akan melegakan pekebun kecil.

Menurut penganalisis ekonomi, keadaan mungkin stabil pada hujung tahun 2009 atau awal 2010,” kata
Pengerusi Risda, Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik, semalam berkata.Risda sebagai agensi kerajaan tidak mahu membebankan pekebun kecil dalam keadaan sekarang,

Risda juga akan membantu pekebun kecil getah yang mahu menceburi projek penternakan lebah dan cacing serta tanaman serai bagi meningkatkan pendapatan mereka berikutan kenaikan kos sara hidup serta keadaan harga getah yang merudum.

Beliau menyatakan perkara ini selepas merasmikan Bengkel Pengurusan Koperasi Pekebun Kecil (KPK) 2008, di Port Dickson semalam.

Abdul Rahim berkata, projek ekonomi sedemikian boleh membantu mengurangkan beban pekebun dan menambah pendapatan walaupun ada yang mempunyai aktiviti ekonomi seperti menternak lembu atau kambing.

Risda kini mempunyai dana RM150 juta untuk disalurkan kepada projek ekonomi yang diusahakan KPK di seluruh negara dengan aspek pemasaran produk dilakukan agensi itu tanpa menggunakan orang tengah.

Kerajaan mahu pekebun kecil mengusahakan aktiviti ekonomi lain seperti projek lebah dan cacing, selain tanaman serai. Ia sebagai jaminan pendapatan jangka panjang selain menampung ekonomi terutama apabila berlaku penurunan harga getah di pasaran seperti sekarang.

Selain itu, pekebun kecil yang berminat mengusahakan projek lebah akan dibekalkan keperluan berkaitan, termasuk sarang, induk dan 2,000 lebah yang dijangka dapat membiak sehingga 6,000 ekor untuk mengeluarkan madu yang kemudian diproses dan dipasarkan oleh Risda.

"Kita juga akan membantu mereka dari segi latihan dan tunjuk ajar untuk menjayakan projek berkenaan. Bantuan sama juga akan disalurkan bagi pekebun yang mahu mengusahakan projek serai dan cacing," katanya sambil meminta KPK memainkan peranan mencari peluang ekonomi baru untuk membantu ahli.

Mengenai prestasi kewangan KPK, beliau berkata, 62 koperasi berkenaan mencatatkan keuntungan keseluruhan RM13.7 juta dalam tempoh Januari hingga Oktober lalu, tetapi masih jauh daripada sasaran RM18.6 juta.

Daripada jumlah itu, 13 KPK berjaya memperoleh keuntungan lebih RM300,000, manakala 15 koperasi lagi menerima penghargaan sebagai koperasi terbaik daripada Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM).

No comments:

Post a Comment