Tuesday, November 4, 2008

TAK BAGI DUIT TENTU KALAH?

Tak bagi duit tentu kalah, bagi duit tidak tentu menang. Tapi masih ada harapan. Kalau tak bagi, sah kalah!

Itulah kata-kata yang dihemburkan oleh pelobi calon dan mereka yang berkempen untuk sesetengah calon bertanding dalam pemilihan UMNO kali ini, sama ada peringkat khususnya peringkat Majlis Tertinggi UMNO (MT).

Ini belum lagi untuk Naib Presiden dan Timbalan Presiden.

Persoalan ialah apakah ahli UMNO, khususnya mereka yang akan mengundi pada pemilihan UMNO Mac ini mampu menjamin bahawa kata-kata “Tak bagi duit tentu kalah, bagi duit tidak tentu menang’ tidak benar sama sekali?

Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah mendedahkan awal bulan lalu bahawa kira-kira RM200 juta digunakan untuk tujuan kempen dan membeli undi dalam pemilihan Umno kali ini.

Beliau mengakui bahawa wang diperlukan ketika berkempen tetapi ia tidak seharusnya membawa kepada gejala membeli undi ataupun menggunakan kuasa bagi menghalang pertandingan.

Berikutan itu semalam, beliau mencadangkan supaya diamalkan model Amerika Syarikat dalam soal kutipan dana untuk tujuan berkempen disamping boleh diamalkan dalam Umno untuk mengawal politik wang.

Jelas beliau, usaha semasa mengawal gejala politik wang dalam Umno dan menyerahkan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) sahaja tidak mencukupi.

Banyak pihak mengatakan politik wang kini berleluasa ketika kempen semakin rancak untuk memenangkan calon pilihan pelobi-pelobi politik yang kini dikatakan banyak berkeliaran di Kuala Lumpur.

Hari ini, ketika dakwaan politik wang dalam pemilihan Umno menjadi suatu kebimbangan besar, Tengku Razaleigh mendedahkan terdapat bahagian yang meminta sehingga RM2 juta sebagai ganjaran pencalonan.

Beliau yang gagal memperoleh pencalonan mencukupi untuk jawatan Presiden Umno, berkata, kini permintaan dan tawar-menawar ganjaran bagi pencalonan-pencalonan yang diberikan berlaku secara terbuka.

"Satu bahagian dengan jelas meminta RM1 juta manakala di Sabah, harganya mencecah RM2 juta," kata beliau di Kota Bharu semalam.

Bekas Naib Presiden Umno itu menyatakan demikian pada hari beliau gagal memperoleh pencalonan mencukupi untuk kerusi Presiden sebaliknya ia dimenangi tanpa cabaran oleh Timbalan Presiden Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak.

Dua minggu lalu, bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad mendedahkan tahap serius gejala politik wang dalam pemilihan Umno berkata, seseorang perwakilan 'berpeluang' memperoleh sehingga RM20,000 sebagai ganjaran undi.

Sambil menekankan amalan rasuah dalam UMNO di semua peringkat sudah menjadi buah mulut orang ramai, Dr. Mahathir berkata: "Kata orang melihat kepada jawatan-jawatan yang dipertandingkan tiap seorang wakil boleh dapat hingga RM20,000."

"Ada yang berpendapat tidak apa menerima sogokan tetapi tidak semestinya mengundi penyogok.

"Jangan percaya iman penerima begitu kuat sehingga tidak merasa terhutang budi. Lagipun duit yang diterima adalah duit haram. Yang menerima akan menanggung dosa," kata beliau yang mengulas isu yang sama buat kali kedua dalam seminggu menerusi blognya.

Menteri Pelancongan, Datuk Seri Azalina Othman Said turut mengupas masalah ini apabila mengatakan gejala itu jika tidak dibanteras akan mewujudkan sesuatu yang tidak sihat dalam parti.

Bercakap di Slim River, pemimpin politik yang menggunakan ejen atau orang tengah sebagai pelobi dalam kempen bagi menghadapi pemilihan UMNO Mac depan boleh menyebabkan politik wang berleluasa dalam parti itu.

''Pasukan pemantau yang dilantik Majlis Tertinggi (MT) UMNO perlu mengawasi ejen atau pun orang tengah ini bagi memastikan tidak berlaku gejala rasuah," katanya.

Sehubungan itu, Azalina berkata, setiap calon yang dipilih untuk bertanding jawatan dalam parti perlu berdasarkan pada kebolehan mereka untuk bekerja.

Presiden UMNO pada sidang media selepas Mesyuarat MT petang Jumaat lalu meminta ejen pelobi, pengurus kempen dan perayu undi calon-calon pemilihan UMNO balik ke kawasan masing-masing.

Majlis Tertinggi (MT) UMNO sudah memberi amaran kepada mereka yang berada di hotel sekitar ibu negara dan negeri-negeri supaya pulang ke bahagian masing-masing sebelum dikesan oleh pemantau dan dikenakan tindakan.

Amaran berkenaan merupakan salah satu daripada empat garis panduan yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bagi mengawal sebarang penyelewengan sepanjang tempoh berkempen menjelang Perhimpunan Agung UMNO pada 24 hingga 28 Mac depan.

Beliau yang juga Presiden UMNO berkata, terdapat laporan mengatakan ramai ejen, pengurus kempen dan perayu undi berada di hotel-hotel di Kuala Lumpur dan juga di negeri-negeri untuk berkempen.

Dan sudah pasti apabila berkempen akan ada duit yang mengalir dan ini dibimbangi akan menguatkan lagi ‘permainan politik wang’.

Apapun, pelobi dan ahli UMNO tahu calon mana yang bermain duit dan siapa yang tidak.
Seharusnya calon-calon terlebih dahulu diberikan amaran kerana pelobi dan pekerja hanya akan bekerja bila ada ‘massuk’ (masuk).

No comments:

Post a Comment