Monday, November 10, 2008

SYED HAMID SEORANG MENTERI YANG LEMAH?

Adakah Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar seorang Menteri yang lemah?
Benar. Jika berasaskan kenyataan Suara Keadilan.

Keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam kelmarin membebaskan Raja Petra Kamarudin daripada tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) adalah satu keputusan yang dianggap diluar jangka.

Kelemahannya itu dikatakan membawa malu kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) dan wajar beliau memikirkan kedudukannya dalam Kabinet, demikian menurut akhbar rasmi parti PKR itu.

Malah, komen beberapa ahli UMNO, beliau patut menimbang semula keputusannya bertanding untuk jawatan tinggi dalam UMNO kerana beliau ‘tidak layak’.

Hakikatnya untuk menghukum atau meletakkan kesalahan kepada seseorang memang mudah!
Apa pun, semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata di sebalik kerajaan menghormati keputusan mahkamah, ia akan mengemukakan rayuan dalam masa terdekat.

Menurut Perdana Menteri perkara itu dimaklumkan kepadanya oleh Kementerian Dalam Negeri.

Menurut Abdullah, kerajaan sentiasa berhati-hati dalam tindakan menahan seseorang mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Katanya sikap berhati-hati ketika membuat keputusan menahan mereka diamalkan oleh kerajaan sejak dahulu lagi dan bukannya baru dibuat sekarang.

"Keputusan menahan mereka di bawah ISA mesti ada sebab-sebabnya dan bukan diambil tanpa sebarang fakta yang membolehkan tindakan itu dilaksanakan.

"Ini bukan kuasa yang boleh dibuat dengan sewenang-wenangnya, ia mesti ada sebab dan fakta," katanya kepada pemberita selepas merasmikan persidangan perwakilan Umno Bahagian Kepala Batas.

Mengulas keputusan itu Syed Hamid berkata, pembebasan Raja Petra merupakan keputusan mahkamah yang tidak perlu dipertikaikan. Beliau berkata, mahkamah mempunyai hak untuk membebaskan Raja Petra dan pembebasan itu merupakan hak mahkamah sendiri.

‘‘Pembebasan Raja Petra merupakan keputusan mahkamah. Itu juga merupakan hak mahkamah,” katanya 7 November lalu.

Sebaliknya Peguam Negara diarah mengkaji penghakiman kes pengendali dan editor laman blog Malaysia Today itu dan Syed Hamid berkata, kajian itu perlu dilakukan bagi mengenal pasti kelemahan yang wujud dalam tindakan pihak berkuasa membendung kegiatan yang boleh mencetuskan huru-hara dan ancaman kepada negara.

Menurut beliau, kajian itu juga bagi membolehkan pihak Peguam Negara membuat rayuan terhadap kes Raja Petra itu dalam masa terdekat.

''Kita perlu mengenal pasti perkara ini dengan lebih jelas supaya tidak ada keraguan apabila mengambil tindakan mengikut apa yang terkandung di bawah Seksyen 8 ISA berkaitan pencegahan iaitu kuasa menteri setelah melihat kepada kemungkinan-kemungkinan berasaskan laporan fakta.

''Kita mahu melihat apakah menteri mempunyai kuasa untuk membuat penahanan atau tindakan dengan niat murni boleh dipertikaikan," katanya.

Hakikatnya, keputusan itu dianggap ‘satu kejayaan luar biasa bagi rakyat Malaysia’ oleh PKR apabila hakim membenarkan Raja Petra dibebaskan setelah Horbus Corpus.
Peguam yang mewakili Raja Petra adalah Malik Imtiaz Sarwar, Azhar Azizan Harun dan Ashok Kandiah.

Dalam penghakiman kelmarin, Hakim Mahkamah Tinggi Syed Ahmad Helmy berkata walaupun Seksyen 8 ISA selaras dengan Artikel 149 Perlembagaan Persekutuan tetapi dalam kes ini alasan penahanan yang dibuat oleh Menteri Dalam Negeri, Syed Hamid Albar tidak termasuk dalam skop Seksyen 8 akta itu.

Beliau turut mengarahkan agar Raja Petra, yang ketika itu berada di Kem Tahanan Kamunting (Kemta), Taiping, yang ditahan sejak 12 September lepas, dibawa ke mahkamah sebelum pukul 4 petang semalam bagi urusan pembebasannya.

Seksyen 8(1) menetapkan bahawa seseorang itu boleh ditahan selama dua tahun dan boleh disambung bila-bila masa.

Ahli Dewan Undangan Negeri Hulu Klang Saari Sungip berkata, dalam kes ini Menteri Dalam Negeri, Syed Hamid Albar haruslah melepaskan jawatan kerana tidak berwibawa dalam melaksanakan tugas dengan wibawa.

“Syed Hamid berhak melepaskan jawatan beliau sebagai menteri kerana beliau tidak berwibawa menjalan tugas,” katanya lagi.

Ikuti apa kata Suara Keadilan Online:




Pembebasan Raja Petra: Kejayaan luar biasa, Syed Hamid wajar lepaskan jawatan

Sabtu, 8 November 2008

KUALA LUMPUR, 8 NOVEMBER (SK) - Keputusan Mahkamah Tinggi untuk membebaskan Raja Petra Kamarudin dari tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) adalah satu keputusan yang diluar jangka.

Menurut bekas tahanan ISA, Saari Sungib adalah satu kejayaan luar biasa bagi rakyat Malaysia semalam apabila hakim membenarkan Raja Petra dibebaskan setelah Horbus Corpus.

“Adalah satu kejayaan luar biasa dalam perjuangan menghapuskan ISA, Raja Petra berja dibebaskan dan hakim pula menafikan Saari yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Hulu Klang berkata, dalam kes ini Menteri Dalam Negeri, Syed Hamid Albar haruslah melepaskan jawatan kerana tidak berwibawa dalam melaksanakan tugas dengan wibawa.

“Syed Hamid berhak melepaskan jawatan beliau sebagai menteri kerana beliau tidak berwibawa menjalan tugas,” katanya lagi.

Ujarnya kesilapan beliau menahan wartawan yang melindungi keselamatan wartawan beliau amat diragui.

Dalam pada itu, dalam satu kenyataan yang dikeluarkan sebuah Badan Bukan Kerajaan (NGO) bertaraf antarabangssa, Amnesty International penggunaan ISA yang digunapakai dinegara ini dan menuntut agar kesemua tahanan ISA dibebaskan.

“Amnesty International meminta agar kerajaan membubarkan ISA dengan segera serta mendakwa dengan kesalahan dan membicarakan atau membebaskan kira-kira 60 orang yang masih lagi ditahan dibawah ISA” menurut kenyataan berkenaan.

Dalam penghakiman semalam, Hakim Mahkamah Tinggi Syed Ahmad Helmy berkata walaupun Seksyen 8 ISA selaras dengan Artikel 149 Perlembagaan Persekutuan tetapi dalam kes ini alasan penahanan yang dibuat oleh Menteri Dalam Negeri, Syed Hamid Albar tidak termasuk dalam skop Seksyen 8 akta itu.

Beliau turut mengarahkan agar Raja Petra, yang ketika itu berada di Kem Tahanan Kamunting (Kemta), Taiping, yang ditahan sejak 12 September lepas, dibawa ke mahkamah sebelum pukul 4 petang semalam bagi urusan pembebasannya.

Seksyen 8(1) menetapkan bahawa seseorang itu boleh ditahan selama dua tahun dan boleh disambung bila-bila masa.

Para peguam yang mewakili Raja Petra adalah Malik Imtiaz Sarwar, Azhar Azizan Harun dan Ashok Kandiah.

No comments:

Post a Comment