Monday, November 3, 2008

PERTANDINGAN TIMBALAN & NAIB SEMAKIN MENARIK

Jawatan Presiden UMNO sudah sah jadi milik Datuk Seri Najib Tun Razak.

Seperti dijangkakan beliau mengesahkan kedudukannya untuk menang tanpa bertanding jawatan Presiden UMNO selepas menerima 135 pencalonan sehingga pukul 7 malam semalam.

Apakah ertinya kemenangan tanpa bertanding ini? Ia ramuan penting untuk menutup mulut mereka yang mengatakan UMNO sedang ‘berpecah dan tidak harmoni”.

Najib yang kini timbalan presiden Umno memperolehi pencalonan ke-133 pada jam 4.15 petang semalam daripada bahagian Cameron Highlands.

Jumlah pencalonan itu menutup peluang calon lain untuk melepasi kuota kelayakan 58 pencalonan sekiranya mahu menentang Najib pada pemilihan Mac depan.

Bahagian yang mencalonkan beliau semalam antaranya ialah Batu Kawan, Tawau, Silam, Keningau, Teluk Kemang, Tampin, Puchong, Sekijang, Ayer Hitam, Kulim-Bandar Baharu, Tanjung Malim, Segamat, Bentong, Kapar, Kota Raja, Muar, Indera Mahkota, Klang, Cameron Highlands, Teluk Intan, Balik Pulau, Labuan serta Kota Belud.

Seorang lagi calon yang menawarkan diri untuk jawatan Presiden UMNO, Ketua UMNO Bahagian Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah yang setakat ini hanya memperoleh satu pencalonan daripada bahagiannya sendiri, kelmarin.

Selepas jawatan Presiden UMNO sudah disahkan, pertandingan Timbalan dan Presiden dan Naib Presiden menjadi semakin menarik apabila ada calon yang turut layak dan dua calon Timbalan Presiden semakin menghampiri jumlah kelayakan.

Datuk Seri Mohd Ali Rustam mendapat pencalonan ke-32 daripada bahagian Kota Belud, petang semalam dan memerlukan tujuh lagi pencalonan untuk 39 pencalonan iaitu minimum untuk layak bertanding jawatan tersebut.

Tan Sri Muhammad Muhd Taib juga mengikut rapat apabila mendapat 28 pencalonan. Tan Sri Muhyiddin Yassin mendahului dengan 78 pencalonan. Turut mendapat pencalonan ialah Datuk Shahrir Samad satu pencalonan iaitu daripada Bahagian Gua Musang.

Bekas Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Mohd. Isa Abdul Samad kini sebagai calon ke enam melayakkan diri untuk bertanding jawatan Naib Presiden UMNO.

Isa mendapat mendapat 14 pencalonan kelmarin dan menambah tujuh lagi pencalonan semalam dan sudah melebihi kuota 20 pencalonan apabila menerima pencalonan daripada Tampin, Ayer Hitam, Muar, Kapar, Keningau, Teluk Kemang dan Teluk Intan.

Mereka yang sudah layak ialah Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menerima 16 lagi pencalonan menjadikan 111, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi kini 80 pencalonan termasuk 11 semalam.

Datuk Seri Khaled Nordin pula kini 60 pencalonan dengan Datuk Seri Shafie Apdal sebanyak 57, dan Datuk Seri Syed Hamid Albar sebanyak 24.

Dalam konteks pertandingan untuk Naib Presiden ini, satu daripada tiga kerusi Naib Presiden parti perlu diberikan kepada pemimpin UMNO Sabah sebagai menghargai peranan parti itu dalam pilihan raya umum lepas, demikian menurut Shafie yang juga Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan.

Katanya, pengorbanan rakyat Sabah dalam memastikan kejayaan UMNO sebagai tunggak Barisan Nasional (BN) perlu diiktiraf dengan meletakkan seorang daripada pemimpin UMNO di negeri itu sebagai pemimpin nombor tiga dalam parti.

“Jawatan ini selaras dengan hasrat kita untuk memperkuatkan jambatan sedia ada antara Semenanjung dengan Sabah dan Sarawak,” katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan kempen Budi Bahasa Budaya Kita 2008 di Kuala Lumpur semalam.

Calon lain untuk Naib Presiden ialah Datuk Seri Dr. Jamaluddin Jarjis (17), Datuk Seri Rais Yatim (16), Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik (10), Datuk Seri Shahidan Kassim (6), Datuk Seri Mohamad Hassan (3), Datuk Seri Musa Aman (2), Datuk Seri Mohd Ali Rustam (1), Tan Sri Annuar Musa (1), Datuk Mohd Afifuddin Omar (1) dan Datuk Halimah Sadique (1).

Muhyiddin menganggap kejayaan Najib menang tanpa bertanding sebagai memberikan kekuatan kepimpinan baru kepada UMNO dan Umno tidak wajar dilihat berpecah dan tidak harmoni.

Undi keyakinan dan sokongan padu terhadap Najib membuktikan kejayaannya sebagai Timbalan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Yang penting ialah setiap daripada kita membantu beliau...dari segi kepimpinan, terutamanya ketika krisis ekonomi global sekarang dan bagaimana untuk menggerakkan semula ekonomi.

Selain itu semua pihak dalam UMNO perlu membantu Najib bagi menjamin ujian dan cabaran terhadap kepimpinannya diatasi dengan jayanya, kata Muhyiddin.

No comments:

Post a Comment