Sunday, October 12, 2008

PERALIHAN KUASA – APA BERLAKU DI BALIK TABIR?

Peralihan kuasa dalam UMNO dalam konteks ‘tarikh’ ia seperti juga cerita 916 Pakatan Rakyat.

Ia boleh berubah dan diubah ikut kesesuaian. Kalau dalam PKR ia ikut acuan Datuk Seri Anwar Ibrahim, dalam UMNO pula ikut acuan Datuk Seri Mohd Najib Razak, bukan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Kenapa saya berkata demikian?

Banyak cerita-cerita di sebalik tabir mula terselak kini apa sebenarnya berlaku beberapa bulan terakhir ini termasuklah dalam UMNO, Majlis Tertinggi, pilihan raya kecil Permatang Pauh dan politik berpuak-puak dalam UMNO.

Bagi saya inilah pertama kalinya dalam sejarah UMNO dan negara, penyerahan jawatan Perdana Menteri kepada timbalannya dilakukan berdasarkan ‘pemilihan parti’, bukan diserahkan jawatan Perdana Menteri dan kemudian disahkan melalui ‘pemilihan parti’ seperti yang berlaku sebelum ini.

Dengan kata lain, Najib perlu menang Presiden UMNO untuk mendapatkan jawatan Perdana Menteri.

Benar tidak sukar untuk Najib menang apabila Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengatakan tidak bertanding Presiden UMNO dan menyokong Najib untuk jawatan itu.
Persoalannya, Tunku menyerahkan kepada Tun Razak jawatan Perdana Menteri secara mutlak seperti juga Hussein Onn menyerahkannya kepada Tun Dr Mahathir Mohamad dan DrM kepada Abdullah yang dibuat secara terus.

Namun apa yang berlaku beberapa hari lalu ialah penegasan Abdullah bahawa beliau hanya tidak bertanding jawatan Presiden tetapi terus menjadi Perdana Menteri.

1. Latarbelakang
2. Peranan Muhyiddin?
3. Antara Muhyiddin, Hishamuddin, Shafie Afdal & Rais Yatim?
4. Mainan Dr M?
5. Ujian daripada Abdullah
6. Najib Tidak Sabar?
7. Pak Lah Kecil Hati?
8. Cabaran Untuk Najib, laluan untuk Zahid
9. UMNO semakin lemah atau kukuh?


Ikuti siri ini dengan tajuk-tajuk seperti di atas dan mungkin diubahsuai mengikut perkembangan semasa. – Hambali Abd Latiff

No comments:

Post a Comment