Tuesday, October 7, 2008

KENA LOTERI...

Mendapat panggilan daripada Yang Amat Berhormat Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said yang bertanyakan khabar pada bulan Ramadan bagaikan suatu hadiah besar! Kalau istilah P.Ramlee, ‘kena loterilah...”

Sebenarnya saya tidak menyangka beliau akan berbuat demikian selepas menjadi pemimpin No. 1 di Terengganu. Sebelum ini pun ada juga kawan-kawan yang menjadi orang penting di Terengganu tetapi mungkin sudah ‘terlupa’ nombor telefon saya.
Kebetulan pada pagi 2 Shawal berkenaan, saya dan keluarga tinggal di Hotel Primula, Kuala Terengganu – pulang berhari raya.
Dan pada hari itu ada jamuan untuk Perantauan di Hotel tersebut.
Dengan menyahut jemputan Menteri Besar itu, saya bersyukut kerana selain berjumpa Datuk Ahmad Said, dapat jumpa kawan-kawan lama termasuklah Datuk Manja Ismail (Pengarang Kumpulan Berita Harian), Hamid Salleh (wartawan Berita Harian), Saudara RosliZakaria (wartawan NST), serta beberapa jurugambar yang pernah bekerja dengan saya ketika di Harian Metro dan Harian Watan.

Saya juga bertemu rakan penyanyi pertengahan 1970-an, Hafsah Jusoh iaitu ketika sama-sama menyanyi dengan Orkes RTM Pantai Timur pimpinan Allahyarham Tain Othman.
Suaranya masih merdu dan saya tetap merindui suaranya menyanyikan lagu-lagu yang tajuknya saya sudah lupa (kalau tidak silap Sri Tambak) tetapi daripada filem Lancang Kuning yang senikatanya bermula dengan “Nyior Gading Pucuk Mahligai’ dan berduet dengan M.Ibrahim yang begitu popular, iaitu “Selasihku Sayang” yang kemudian dipopularkan oleh Ahmad Jais dan Rafeah Buang.
Selepas berhari raya di Kuala Terengganu, saya terus ke Bachok untuk menghadiri rumah terbuka bekas Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Awang Adek Husin yang juga Ketua UMNO Bahagian Bachok dan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan.

1 comment:

  1. Please see this YIP KUM FOOK cheated amounting to RM20,000.00, it belongs to VEN. U NANDIYA. Fundraising donation by Myanmar Devotees to buy large Buddhist marble for SAMNAK SAMBODHI in 2000 that Buddha Marble from Myanmar

    Information and signature in blogspot.com by YIP KUM FOOK and please be aware of the issue as all contributions to Buddhist teachings:

    https://committeesamnaksambodhi1.blogspot.com/2019/01/

    SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE at Taman Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur. YIP KUM FOOK (MCA GOMBAK) is president, Secretary (YAP LEONG LAN) and Treasurer (NG GOOT MEE)

    ReplyDelete