Friday, October 17, 2008

AHMAD SAID GEMBIRA, IDRIS LEGA

Tiada berlaku unsur-unsur rasuah dalam penganjuran Piala Monsoon.

Ketua Pengarah Badan Pencegah Rasuah (BPR) Datuk Ahmad Said Hamdan menegaskan semalam, siasatan badan itu mendapati tiada berlaku unsur-unsur rasuah dalam penganjuran kejohanan perlumbaan kapal layar Piala Monsun di Pulau Duyong, Terengganu.

""Bagi BPR memang sudah jelas tidak ada apa-apa...kita sudah buat yang terbaik. Kita perlu perjelaskan perkara ini dengan baik kerana ia boleh menjejaskan imej bukan saja Terengganu tetapi juga Malaysia,"

Pengarahnya, Datuk Seri Ahmad Said Hamdan, berkata pada majlis sambutan hari raya BPR di Pusat Konvensyen Putrajaya, selepas beberapa kali semakan terhadap kertas siasatan kes, didapati tidak wujud kesalahan atau jenayah rasuah.

Sebelum ini kecoh satu Malaysia mengenai kononnya berlaku rasuah dalam penganjuran kejohanan kapal layar bertaraf dunia Piala Monsun di Terengganu.

Hakikatnya, kejohanan bertaraf dunia ini jika dicemari rasuah, ia bukan sahaja menjejaskan Terengganu, tetapi juga Malaysia.

Kejohanan Piala Monsun akan datang diadakan pada 4 hingga 7 Disember depan.
Hasil siasatan itu sudah pasti melegakan Menteri Besar, Datuk Ahmad Said yang mahu siasatan dijalankan bagi membersihkan kerajaannya dan bekas Menteri Besar, Datuk Idris Jusoh yang dilemparkan pelbagai tuduhan.

Tuduh menuduh dan pelbagai laporan dibuat khususn ya oleh Pemuda PAS dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) termasuk laporan kepada BPR mengenai penganjuran sukan berprestij itu pada 29 Julai lalu.

Isu penganjuran kejohanan kapal layar itu dibangkitkan beberapa pihak sebelum ini, termasuk Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said, pada 27 Julai lalu ketika BPR menyiasat isu penyelenggaraan kereta Proton Perdana V6 Eksekutif milik kerajaan negeri itu yang mencecah RM1.07 juta sejak 2004.

Ahmad berkata BPR juga perlu menyiasat penganjuran Piala Monsun sejak 2005 di lokasi yang dibina dengan kos RM250 juta dan pelaksanaan projek Taman Tamadun Islam (TTI) di Pulau Wan Man bernilai RM249.3 juta.

Piala Monsun mula diadakan pada 2006 semasa kerajaan negeri ditadbir menteri besar Datuk Seri Idris Jusoh, anjuran syarikat T-Best Sdn Bhd.

Sebanyak 42.9 peratus saham T-Best dimiliki oleh TDM Bhd, sebuah syarikat milik kerajaan negeri Terengganu, manakala 57.1 peratus lagi milik syarikat swasta, Prestasi Wangi Sdn. Bhd.

T-Best mempunyai hak penganjuran Piala Monsun selama lapan tahun bermula 2006.

No comments:

Post a Comment