"PAS melakukannya (RUU 355) bagi tujuan politik iaitu untuk mengelirukan orang yang tidak bersetuju dengan pelaksanaan hudud (Islam dan bukan Islam) serta memudahkan UMNO menyokongnya."
PAS mengatakan pindaan terhadap Rang Undang-Undang
(RUU) Persendirian – Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Akta
355) – hanyalah untuk menaikkan bidang kuasa Mahkamah Syariah.
Ia tidak kena mengena
dengan agenda hududnya. Benarkah begitu?
Rakyat dan orang ramai sedang memerhati dan menilai untuk
mengambil pendirian masing-masing dalam isu RUU 355.
Ada yang masih ragu-ragu dan ada yang sudah membuat tekad
untuk sama ada menyokong atau menolak RUU itu.
Cuma apa yang menghairankan dan menjadi pertanyaan ialah kenapa dua parti PAS dan UMNO yang
mendakwa mereka Islam tidak telus menyatakan perkara sebenar.
Atau lebih tepat kesan
sebenar pindaan itu.
Selain itu, apakah
pemimpin UMNO membuat keputusan menyokong RUU 355 itu berdasarkan pemahaman
yang betul? Kenapa mereka masih belum benar-benar dapat meyakinkan rakyat dan orang ramai? Apakah pendirian mereka tidak terkeliru dan mengelirukan orang ramai?
Kita faham di pihak pemimpin PAS, mereka yang beria-ia mempertahankannya kerana bukan sahaja RUU menjadi dasar parti tetapi lebih penting ia dibentangkan oleh Presiden mereka, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
Hadi dijangka membentangkan RUU 355 pertengahan bulan ini
bertujuan memberi kuasa kepada mahkamah
syariah “menjatuhkan semua hukuman yang dibenarkan oleh hukum syarak (dan fiqh)
termasuk hukuman hudud dan qisas”, kecuali hukuman mati.
Jangan marahkan PAS kerana mereka diberi peluang. Mereka akan menggunakan peluang itu. Ini political
milage yang tersangat besar untuk mereka.
Jika ada kelemahan dan perkara yang ‘kurang baik ’ berlaku selepas ini, yang akan menanggung beban bukan mereka
tetapi UMNO
Dalam soal ini bekas Ketua Hakim Mahkamah Persekutuan,
Tun Abdul Hamid Mohamad melalui tulisannnya “PINDAAN AKTA 355: KESAN SEBENAR” menyingkap akta ini khususnya kesan daripada permainan politik PAS yang disifatkan lebih cerdik berbanding Umno.
Malah menurut beliau, tidak kurang pentingnya juga,
ahli-ahli akademik yang membentang kertas kerja di seminar-seminar perlulah
memahami isu perundangan dan keperlembagaan dalam perkara ini.
Beliau mengingatkan mereka supaya tidak membawa
peserta-peserta seminar-seminar dan menyesatkan mereka dalam hutan belantara
“ilmu”.
Apakah pindaan yang dimaksudkan melalui RUU 355 ini?
Menurut Tun Hamid, pindaan itu bertujuan untuk
menggantikan seksyen 2 Akta berkenaan dengan seksyen 2 dan 2A baru.
Seksyen 2 baru memperuntukkan:
“2. Mahkamah Syariah akan mempunyai
kuasa ke atas seseorang penganut agama Islam dan di dalam hal-hal kesalahan di
bawah perkara-perkara yang disenaraikan di dalam Butiran 1 Senarai Negeri di
bawah Jadual Kesembilan Undang-Undang Persekutuan.”
Seksyen 2A baru memperuntukkan:
“2A.
Dalam menjalankan undang-undang jenayah di bawah Seksyen 2 Mahkamah Syariah
berhak menjatuhkan hukuman yang dibenarkan oleh undang-undang syariah berkaitan
hal-hal kesalahan yang disenaraikan di bawah seksyen yang disebutkan diatas,
selain dari hukuman mati.”
Jelas sekali bahawa seksyen 2 baru itu tidak memperuntukkan apa-apa perkara baru. Ia hanya mengulangi undang-undang yang sedia ada.
Tetapi, yang lebih penting ialah seksyen 2A baru yang
dicadangkan itu. Perbezaan yang paling ketara antara pindaan yang dicadangkan
dengan seksyen 2 yang ada sekarang ialah bahawa undang-undang yang ada sekarang
mengandungi syarat (proviso) seperti berikut:
“Dengan syarat bahawa bidang kuasa sedemikian
tidaklah boleh dijalankan berkenaan dengan apa-apa kesalahan yang boleh dihukum
penjara selama tempoh melebihi tiga tahun atau denda melebihi lima ribu ringgit
atau sebatan melebihi enam kali atau apa-apa gabungan hukuman-hukuman
tersebut.”
Tun Hamid menegaskan, kesan pemansuhan syarat dalam
seksyen 2 yang ada sekarang ialah tidak ada lagi sekatan mengenai jenis
dan had hukuman yang Dewan Undangan Negeri boleh peruntukan kepada Mahkamah Syariah.
Dewan Undangan Negeri boleh membuat undang-undang memberi kuasa kepada Mahkamah
Syariah untuk menjatuhkan semua hukuman yang dibenarkan oleh hukum syarak (dan
fiqh) termasuk hukuman hudud dan qisas, kecuali hukuman mati. Itulah kesannya.
Tetapi, setakat mana Dewan Undangan Negeri boleh mewujudkan kesalahan-kesalahan
untuk dikenakan hukuman-hukuman itu adalah satu perkara lain.
Diulangi di sini, PAS mengatakan bahawa pindaan itu
hanyalah untuk menaikkan bidang kuasa Mahkamah Syariah dan tidak kena mengena
dengan agenda hududnya.
Bagi Tun Hamid,
PAS melakukannya bagi tujuan politik iaitu untuk mengelirukan orang yang
tidak bersetuju dengan pelaksanaan hudud (Islam dan bukan Islam) serta memudahkan
UMNO menyokongnya.
Bagaimana mereka melakukannya?
1.
Sebenarnya pemimpin-pemimpin
PAS faham dan tahu kesan pindaan yang dicadangkan oleh mereka itu.
Apapun ada dua keadaan di sini -
Pertama, pimpinan PAS sendiri tidak faham kesan pindaan yang dicadangkan itu
dan kedua, mereka faham dan tahu kesan sebenarnya tetapi kenyataan kepada
bukan ahli PAS itu bertujuan politik semata-mata kerana tujuan politik, iaitu:
a) untuk
mengelirukan orang yang tidak bersetuju dengan pelaksanaan hudud (Islam dan
bukan Islam) dan memudahkan UMNO menyokongnya;
b) kepada
ahli PAS, semestinya mereka akan mengatakan tujuan sebenar pindaan itu dan
kesannya.
Bagi Tun Hamid, pemimpin PAS bukan bodoh, malah dalam isu
hudud itu, dari segi politik, PAS lebih cerdik daripada UMNO.
Tun Hamid mendakwa PAS
lebih ke hadapan dalam kempen ‘pindaan hudud’ berbanding UMNO.
2.
Pemimpin-pemimpin UMNO juga
turut melaungkan (echoing) apa yang
dikatakan oleh pemimpin-pemimpin PAS itu.
Tun Hamid percaya,
ada pemimpin UMNO yang tidak faham dan turut mengulangi apa yang dikatakan oleh
pemimpin-pemimpin PAS. Ini kerana mereka
tidak mahu UMNO dilihat sebagai “menentang hudud”. Ini satu lagi salah anggapan.
Mereka sebenarnya termasuk ke
dalam perangkap PAS sekali lagi.
Selain itu Tun Hamid
yakin ada pemimpin UMNO yang faham kesannya yang sebenar, tetapi mereka juga
ingin berada dalam arus utama.
Akibatnya, mereka
juga turut melaungkan kenyataan yang sama, dengan harapan ia akan memuaskan semua pihak.
3.
Ada mengatakan bahawa pindaan itu hanya akan
melibat negeri Kelantan sahaja.
Ini juga tidak betul. Akta 355
adalah undang-undang Persekutuan. Ia terpakai di seluruh Malaysia. Usul
tersebut tidak berkata ia hanya akan terpakai di Kelantan sahaja.
Apa yang PAS boleh buat jika pindaan itu diluluskan?
Sekiranya pindaan diluluskan,
Kerajaan Kelantan pimpinan PAS boleh mengerakkan Dewan Undangan Negeri untuk
meluluskan undang-undang yang memperuntukkan hukuman untuk kesalahan hudud.
Kesalahan hudud yang dimaksudkan – zina, qazaf (membuat
tuduhan zina yang tidak betul terhadap seseorang), syrub (minum arak) dan
irtidad atau riddah (murtad) – terkandung dalam Enakmen Kanun Jenayah Syariah
(EKJS).
Apapun menurut Tun Hamid, undang-undang itu hanya
terpakai kepada orang Islam sahaja.
Beliau menegaskan, memanjangkannya kepada
kesalahan-kesalahan undang-undang jenayah yang terletak di bawah bidang kuasa
Persekutuan dan juga kepada orang bukan Islam akan menjadikan
peruntukan-peruntukan berkenaan tak keperlembagaan, tak sah dan batal. (Perlu
diingati bahawa, negeri-negeri lain juga boleh melakukan perkara yang sama).
Tun Hamid jelas tidak cuba mempengaruhi atau campurtangan mengenai pendirian
yang diambil oleh PAS dan UMNO mengenai pindaan itu atau mengenai pelaksanaan
hudud.
Apa yang penting baginya ialah pemimpin memahami, menceritakan
kepada orang ramai pendirian masing-masing yang sebenar. Beliau tidak mahu pemimpin terkeliru dan
mengelirukan orang ramai.
Akhirnya, terserahlah kepada orang ramai untuk menilainya
dan mengambil pendirian masing-masing, katanya.
No comments:
Post a Comment