Wednesday, August 8, 2012

MARI MAIN TEKA TEKI MENGENAI ‘UNDI PAS & UNDI DAP’


Ketegasan Pengerusi DAP, Karpal Singh bahawa DAP akan menentang habis-habisan sebarang cubaan melaksanakan hukum hudud jika pembangkang menang pada pilihan raya akan datang menimbulkan banyak persoalan.


Kontroversi pelaksanaan hukum hudud timbul semula berikutan dakwaan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Nasrudin Hasan kononnya DAP kini memahami dan menerima pendirian parti itu mengenai negara Islam tetapi ia segera disanggah Karpal dengan menegaskan beliau tidak akan bertolak-ansur dalam isu pelaksanaan hukum tersebut.

Kelmarin Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) mempersoalkan hukum dalam Islam mengenai tindakan ahli PAS mengundi DAP pada Pilihan Raya Umum Ke-13 akan datang.

Presidennya, Datuk Ibrahim Ali berkata, persoalan itu perlu dijawab oleh PAS kerana jelas dan keseluruhan pemimpin parti tersebut ketika ini menentang keras penubuhan sebuah negara Islam dan pelaksanaan hukum hudud.

Sebelum terus membaca pertanyaan Ibrahim, ayuh kita main teka teki yang direka oleh Timbalan Pengerusi Badan Perhubunga UMNO Terengganu, Datuk Yahya Khatib Mohamad yang juga Exco Kebajikan, Pembangunan Masyarakat dan Wanita Terengganu. Ada 11 soalan untuk dijawab:






Teka teki ini pernah beliau kemukakan pada persidangan Dewan Undangan Negeri Terengganu yang baru lalu ketika menggulung perbahasan mengenai soal berkaitan bidang kuasa beliau.

Selain persoalan di atas, Ibrahim juga bertanyakan hukum daripada sudut syarak mengenai arahan yang dikeluarkan oleh pemimpin tertinggi PAS seperti Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang meminta ahli-ahli parti mereka mengundi DAP.

''Adakah ia dibolehkan atau tidak, memandangkan DAP terang-terang mengecam penubuhan negara Islam dan hukum hudud. Ini bukan soal PAS, tetapi kecaman yang dibuat oleh Karpal itu jelas melibatkan kesucian Islam dan kepentingan umat Islam.

 ''Satu perkara lagi, dahulu ada kepercayaan di kalangan ahli PAS khususnya semasa diadakan kempen-kempen pilihan raya iaitu mengundi PAS masuk syurga, namun kini timbul pula persoalan apa pula hukum mengundi DAP dalam keadaan DAP menolak negara Islam,'' katanya kepada Utusan Malaysia kelmarin.

No comments:

Post a Comment