Tuesday, February 21, 2012

KERAJAAN BN BAGAI AYAM JANTAN YANG BERGELUMANG TAHI…


Pertemuan Anwar, Nik Aziz Tidak Bawa Apa-apa Erti

Kecoh je yang lebih. Hasil tarakkk…

Itulah yang boleh dirungkaikan hasil pertemuan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Kuala Lumpur pagi tadi.


Anwar tetap dengan pendiriannya mengiktiraf kewujudan negara Israel dengan syarat tentera negara tersebut perlu berundur dari tanah Arab, keganasan dihentikan serta aspirasi dan kewujudan rakyat Palestin dihormati.

Anwar sudah mengakui wujud perbezaaan pendapat di antara beliau dan PAS berhubung konflik Israel dan Palestin dan kewujudan negara Yahudi itu dan beliau tidak akan berpatah balik.

Akhirnya yang kena tempelak kerajaan Barisan Nasional (BN) juga apabila Nik Aziz mengatakan melalui facebooknya:

"Hairannya sesetengah pihak yang kelihatan sangat anti Yahudi masih tergamak menjalinkan hubungan dagang dengan Israel bahkan membenarkan pelabuhan negara disinggahi kapal Israel.

 "Pihak-pihak ini hakikatnya hanyalah ayam jantan yang berkokok gagah sedangkan ekornya bergelumang najis.”

 Nik Aziz turut mengecam pihak yang menjalinkan hubungan perdagangan dengan Israel yang secara tidak langsung dimaksudkan ialah kerajaan Malaysia.

Kecaman tersebut dipercayai merujuk kepada dua kapal milik Israel yang didakwa berlabuh di Westport, Pelabuhan Klang pada 16 Februari lalu.

Amat jelas bagi Nik Aziz, biarpun Anwar terang-terangan menyokong negara Israel tetap boleh dimaafkan kerana disebalik apa yang heboh diperkatakan, beliau tetap ada hujah dan sebab lain untuk ‘melindungi’ kenyataan Anwar itu.

Beliau hanya mengulangi pendirian PAS bahawa parti itu tidak akan sekali-kali mengiktiraf negara Israel walaupun sekutunya dalam pembangkang iaitu Parti Keadilan Rakyat (PKR) mempunyai pendirian yang berbeza.

"Saya ingin mengulangi pendirian saya dan Majlis Syura serta pendirian PAS khususnya bahawa (kami) tidak sekali-kali mengiktiraf walaupun seinci hak Yahudi terhadap bumi Palestin yang dirampas pada hari ini. "Berbeza atau tidak dengan sesiapa, PAS tetap dengan pendirian ini," katanya di Kuala Lumpur.

Nik Aziz tidak pula mengulas mengenai keengganan Anwar menyaman The Wall Street Journal (WSJ) yang ternyata akhbar itu jelas tidak salah lapor.

Walhasil Balik Asal.

Apapun setidak-tidaknya kita semakin kenal bagaimana pendirian Nik Aziz dan PAS apabila Presiden dan Majlis Syura juga terpaksa tunduk kepada pendirian Nik Aziz mengenai Anwar.

Hanya penyokong PAS dibawah mungkin akan terus menunjukkan keresahan mereka tetapi yang di atas terpaksalah pejam mata dan pekak telinga.

Yang penting dan tidak ada lebih penting ialah PAS mahukan kuasa dan bersama-sama rakan sekutunya, DAP dan PKR ke Putrajaya.

Soal nasib orang Palestin tidak penting, ia mungkin boleh dilakukan penyelesaiannya selepas mendapat kuasa.

Ternyata, definisi dan perjuangan politik bagi PAS ketika ini ialah KUASA SEMATA-MATA dan bukan lagi Islam serta perjuangan menegakkan negara Islam.

No comments:

Post a Comment