Saturday, February 11, 2012

NAJIB 'GADAI AKIDAH' - MAJLIS FATWA, JAKIM PERLU NYATAKAN PENDIRIAN...

Majlis Fatwa Kebangsaan, JAKIM dan Majlis Agama Negeri perlu menyatakan pendiriannya berhubung kenyataan Mufti Perak yang berpandangan bahawa Datuk Seri Najib Tun Razak telah “menggadai akidah” apabila menghadiri sambutan Thaipusam, Selasa lalu.

Pendapat ini disuarakan Bekas Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan,Datuk Dr Ismail Ibrahim yang yang juga bekas duta Malaysia ke Arab Saudi.

Dr Ismail mengatakan beliau tidak berniat hendak menyokong atau membangkang kenyataan , Tan Sri Dr Harussani Zakaria yang mengatakan bahawa Perdana Menteri telah menggadaikan akidahnya dengan menghadiri perayaan Thaipusam.

Bagaimanapun beliau berntanya: "Menggadai akidah adakah bermakna mencemarkan akidah? Menggadaikan akidah adakah bermakna terkeluar dari akidah Islam, dan seterusnya menjadi syirik?

Kalau inilah maksud menggadaikan akidah yang disebutkan oleh Mufti Perak itu, maka hal ini telah menjadi satu fatwa yang amat berat dan serius kepada umat Islam, terutamanya kepada batang tubuh Perdana Menteri sendiri, dan pihak bertanggungjawab tentang agama di negara kita haruslah memberikan perhatian yang serius juga kepada fatwa ini."

Berikutan itu, jawapan rasmi terhadap "fatwa" dibuat Harussani harus disegerakan kerana ia mungkin mengelirukan umat Islam jika tidak dimuktamadkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan dan seterusnya disahkan Majlis Raja-raja sendiri.

Isu seberat ini tidak mungkin dilihat sebagai satu perselisihan pendapat atau perbezaan pandangan sahaja seperti perbezaan pentafsiran dalam hal-hal ranting dalam agama Islam.

Hal akidah bukan lagi merupakan masalah kecil seperti masalah perbezaan mazhab dalam beberapa hukum cabang yang dikenali sebagai masalah Furu' bukan masalah usul.
Tambah beliau, hal yang berhubung dengan akidah bukan perkara mudah kerana akidah merupakan keimanan kepada agama Islam itu sendiri dan akidah yang tergadai sekiranya dimaksudkan akidah yang telah tercemar atau terkeluar dari akidah Islam, maka orang itu dengan sendirinya menjadi tidak mukmin dan tidak Islam, syirik dan kafir.

"Apakah pengertian ini yang dimaksudkan oleh Mufti Perak dengan ungkapan menggadaikan akidah itu? Juga kenyataannya tentang perbuatan syirik yang dilakukan oleh Perdana Menteri itu," ujar beliau.

Beliau yang juga bekas Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia hal akidah adalah merupakan hal iman, Islam seseorang," kata beliau dalam entri terbaru blognya.

Rakyat Malaysia turut menyiarkan rasa terkilan Harussani dengan keputusan Najib menghadiri sambutan perayaan Thaipusam di Batu Caves. Najib juga pernah hadir samputan Thaipusam sebelum ini.

Tegas Harussani, walaupun sudah ditegur setiap tahun, namun Perdana Menteri seolah-olah tidak memandang berat akan kepentingan agama Islam dan akidah.

“Ini perbuatan syirik, saya tidak tahu mengapa jadi macam ini... sedangkan perayaan kaum lain kita tidak boleh sambut ini pula hadir di rumah ibadat mereka. Bagaimana boleh terlajak macam ini, sepatutnya perdana menteri wakilkan menteri beragama Hindu untuk menggantikan dirinya... sebab umat Islam tidak boleh terlibat dalam sambutan perayaan agama lain,” kata Harussani.

Menurut Dr Ismail, hal itu perlu diperjelaskan supaya umat Islam tidak menjadi keliru dengan fatwa Mufti Perak tentang orang Islam yang menyertai perayaan tersebut.

Mungkin Jakim, Majlis-majlis Agama Negeri, Majlis Fatwa Kebangsaan, malah Raja-raja Melayu sendiri sebagai Ketua Agama Negeri perlu segera mengambil tindakan bagi membincangkan fatwa Mufti Perak ini dan memberikan keputusan yang muktamad dalam isu ini.

3 comments:

  1. yang benar tetap benar, yang salah kita minta untuk perbetulkan diri. Terima kasih dan Syukur pada Allah kerana di Malaysia ini masih ada yang ikhlas dan berani untuk bercakap tentang yang hak...AKIDAH perlu di pertahankan dan tiada galang ganti untuknya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perkara akidah tidak boleh kita berlembut atau biarkan begitu sahaja. memang pahit tetapi itulah hakikatnya. Biarlah bijak pandai Islam mengukurnya. Tkasih aymofaz...

      Delete
  2. Nik Aziz dan Anwar pun sama... Nizar dgn kHalid Samad lagi la

    ReplyDelete