Monday, January 2, 2012

NAJIB GUGUR SHAHRIZAT, JAMIL KHIR, & AWANG ADEK?

The Malaysian Insider melalui editornya, Jahabar Sadiq, membuat ramalan sempena tahun baru bahawa sekurang-kurangnya dua menteri dan seorang timbalan menteri akan digugurkan daripada Kabinet dalam tempoh terdekat.

Mereka ialah yang dilibatkan dengan ‘skandal’ termasuk Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, Menteri di Jabatan Perdana Menteri berkaitan hal ehwal keagamaan, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, dan timbalan menteri Datuk Awang Adek Hussin, yang mengaku menerima sumbangan kewangan.

Tidak tahulah sama ada Perdana Menteri, Datuk Sri Mohd Najib Razak akan memberikan reaksi kepada ramalan ini atau sebaliknya.

Sebelum ini beberapa pemimpin UMNO secara terbuka mendesak Shahrizat untuk meletak jawatan daripada politik ekoran siasatan terhadap syarikat keluarganya, Pusat Fidlot Nasional (NFC), yang menurut Ketua Audit Negara menyatakan terdapat kekacauan selepas menerima RM250 juta dana awam.

Laporan akhbar elektronik itu yang memetik sumber dalaman Umno, menyebut Datuk Seri Najib Razak dijangka akan merombak semula Kabinetnya awal bulan ini dan menunda tarikh pilihan raya berikutan skandal yang melibatkan sekurang-kurangnya dua menteri yang menggugat faktor terbaik Bajet 2012.

Pada Bajet 2012 yang dibentangkan Oktober lalu, Perdana Menteri mengagihkan wang tunai kepada 5.3 juta isi rumah.

Laporan itu menyebut, Najib sudah menyenaraikan menteri dan timbalan menteri yang berpotensi dan dilihat sebagai orang-orang Najib untuk menjalankan Model Ekonomi Baru (NEM) dan transformasi politiknya untuk menghadapi pilihan raya akan datang.
Bagaimanapun, The Malaysian Insider tidak pula menamakan siapa antara bakal dilantik dan bakal dikekalkan.

Laporan itu seterusnya menyebut, terdapat spekulasi dalam kalangan media Cina termasuk penganalisis politik Najib akan membibarkan Parlimen selepas sambutan Tahun Baru Cina pada 23 Januari dan pilihan raya pada Mac, empat tahun selepas Pilihan Raya Umum 2008.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dikatakan sudah mula menempah sekolah dan dewan komuniti untuk pilihan raya pada Mac nanti. Walaubagaimanapun, sumber lain mengatakan pilihan raya dilaksanakan selepas Tawaran Awal Awam (IPO) daripada kerajaan negeri dan pemaju Felda.

Sumber Umno yang lain menyebut bahawa parti berkenaan belum bersedia untuk pilihan raya walaupun Najib memberitahu anggota partinya berdepan dengan “peperangan kerusi” untuk pilihan raya awal. “Kami belum betul-betul bersedia. Sesetengah menteri masih lagi tidak mahu menyerahkan kerusi mereka untuk pilihan raya akan datang,” katanya kepada The Malaysian Insider.

Sumber berkenaan turut menyatakan hanya bekas Menteri Besar Terengganu dan Ketua UMNO, Datuk Seri Idris Jusoh, menyatakan secara terbuka untuk tidak bertanding pada pilihan raya.

Menurut sumber itu, kebanyakan menteri menjangkakan mereka akan dipilih dan menang. Dan sekiranya tidak terpilih, mereka enggan untuk bekerjasama seperti apa yang berlaku pada 2008, katanya menambah.

UMNO hanya memenangi 79 daripada 112 kerusi persekutuan yang ditandinginya pada 2008 apabila Barisan Nasional (BN) kehilangan majoriti dua pertiga kerusi parlimen dan empat negeri.

2 comments:

  1. Pembangkang sedang merangka strategi bagaimana untuk memenangi PRU13 nanti DAN orang UMNO pula sedang meranka strategi bagaimana untuk aku atau orang aku menjadi calun PRU13 nati.

    Tahniah dan syabas orang UMNO

    ReplyDelete
  2. Angan angan boleh la.... Ape kata korang gugurkan dulu Anwar Ibrahim dari Pakatan hahahahaha

    ReplyDelete