Thursday, December 15, 2011

BR1M - PEMBANGKANG MUNGKIN DAPAT KUTIP RM150 JUTA DARIPADA RAKYAT MISKIN

Orang ramai beratur panjang mendapatkan borang BR1M pada satu majlis di Pengkalan Berangan, marang kelmarin.

Sungguh memalukan jika benar ada khidmat pesanan ringkas (sms) yang meminta anggota parti pembangkang yang menerima wang RM500 di bawah Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) supaya menderma RM100 kepada parti.

Saya yakin Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan tidak berbohong dalam perkara ini kerana jika berbohong, risiko besar akan beliau dan UMNO tanggung.

Sungguh tidak diduga ada parti politik begitu terdesak dan sanggup menagih kasihan daripada orang yang memang ‘terdesak dan kurang bernasib baik dalam hidup mereka’.

Jenis pemimpin dan parti politik apakah ini? Sedangkan kerajaan pimpinan Barisan Nasional (BN) yang dikemudikan UMNO berusaha keras untuk menjamin adanya dana sedemikian.

Pada ketika sebuah parti politik tidak mahu RM500 itu dijadikan umpan Pilihan Raya Umum ke 13 oleh, Umno-BN, ada parti politik yang berharap golongan penerima BR1M itu menderma untuk mereka.

Amat jelas, parti politik seperti ini sanggup menangguk di air keruh dan mempergunakan rakyat yang kurang bernasib baik untuk memenuhi cita-cita mereka untuk ke Putrajaya.

Bayangkanlah kalau penerima hanya satu juta, katakan 30 peratus penyokong pembangkang - dan mereka bersetuju menderma, pembangkang akan dapat kutip ‘wang percuma daripada BN dan UMNO’ sebanyak RM30 juta.

Sebaliknya Kementerian Kewangan menganggarkan seramai 5.2 juta berhak menerima dana ini. Jadi jumlahnya kali 5 kali, bermakna RM150 juta. Banyak tuuuuu....

Dengan jumlah itu pastinya pembangkang akan lebih ‘buka dada’ dan mampu menggunakannya untuk pelbagai tujuan kempen. Lagipun wang itu bukan hasil usaha keras mereka – WANG PERCUMA!

Yang pasti, permintaan oleh sebuah parti terhadap penyokongnya berbuat demikian adalah permintaan yang amat tidak sesuai kerana BR1M bertujuan membantu meringankan beban keluarga yang berpendapatan RM3,000 ke bawah dan bukan untuk tujuan lain.

Apabila dana ini diwujudkan melalui Bajet 2012, wang itu sepatutnya digunakan untuk memperbaiki kehidupan, untuk membeli keperluan rumah bukannya untuk didermakan kembali kepada parti politik mereka.

Ketua Penerangan UMNO, Ahmad Maslan berkata, walaupun perkara itu "terpulang kepada penerima untuk dermakan ke mana, tetapi dari segi moral mereka tidak menghargai bantuan kerajaan kerana sudah dapat bantuan, mereka nak beri derma pula pada parti."

Senator Ezam Mohd Nor pula menyifatkan sms itu satu tindakan tidak bertanggungjawab. Ia perbuatan mengambil hak rakyat miskin yang memerlukan untuk tujuan politik parti.

Sedangkan kelmarin PAS mengingatkan BN khususnya UMNO bahawa peruntukan RM500 bukan datang dari mana-mana parti pemerintah ataupun pembangkang (hakikatnya kalau tidak dimasukkan dalam Bajet 2012, dana itu tidak akan wujud) tetapi merupakan dana belanjawan negara untuk kepentingan rakyat.

Ahli jawatankuasa kerja PAS pusat yang juga Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr Mujahid Yusof Rawa mahu isu pemberian RM500 tidak dijadikan bahan politik dengan menjadikan pemberian itu sebagai umpan pilihan raya kerana rakyat berhak menerima peruntukan itu.

Apapun alasan PAS, hakikat yang nyata ialah, bantuan RM500 adalah peruntukan yang telah dibuat dalam Belanjawan 2012 yang dibentang Perdana Menteri, dibahas dan diluluskan oleh semua ahli Parlimen dari pembangkang dan kerajaan.

Yang pasti, sms itu adalah perbuatan yang tidak bertanggungjawab kerana wang tersebut diberikan untuk meringankan beban rakyat.

Naib Presiden PAS, Mahfuz Omar, sudah menafikan PAS ada menghantar sms itu dan berkata parti pakatan pembangkang sudah mempunyai dana yang mencukupi untuk menghadapi pilihan raya umum itu.

Tetapi siapa pula yang menyebarkan sms itu?

Orang UMNO dan BN minta dana dari rakyat? Tidak pernah berlaku kejadian seperti itu.
Cara meminta sumbangan sepertu yang disebarkan melalui sms itu adalah tindakan yang lebih mirip dengan pembangkang, khususnya PAS.

Kita berharap penerima BR1M tidak akan terpengaruh kerana jika mereka melayani permintaan sedemikian mereka ini mengkhianati diri sendiri dan keluarga.

Jangan dilayan dengan perbuatan yang tidak amanah seperti ini, selain membiarkan pemimpin dan parti politik yang desperate ini mengambil keselempatan di atas pemberian ikhlas kerajaan.

1 comment:

  1. transformasi besar UMNO

    (( Peringatan Terakhir )) - Saya Mahu Menang Tanpa Tanding

    -------

    "Kehancuran Generasi Baru - Bala besar untuk BN"


    PRU Ke-13 - Mohon ramai Adun Dan MP BN 'Mati'

    Media BN Media Porno - Wartawan2 BN B.ODOH dan T.OLOL T.OLOL

    Alat BN - Blogger-blogger BN hanya jadi Anjing..

    'Lubuk Emas' Terengganu dikhianati - Generasi muda dan generasi baru Terengganu adalah generasi paling BO.DOH ( dalam BN ) ...

    Penyalahgunaan kuasa, politik wang, akhbar porno, transformasi palsu, penghinaan akar umbi - UNDI BN UNDI HARAM

    ---------

    >>> Saya mahu menang tanpa bertanding semua jawatan dalam parti dalam pemilihan UMNO 2012 <<<


    * Saya akan bertanding Jawatan Presiden UMNO..

    * Saya akan bertanding Jawatan Timbalan Presiden UMNO..

    * Saya akan bertanding Jawatan Naib Presiden UMNO..

    * Saya akan bertanding Jawatan MT..

    * Saya akan bertanding Jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia..

    * Jawatan Ketua Wanita dan Ketua Puteri UMNO dibubarkan...




    p/s: Saya mahu sapu bersih jawatan di atas... Siapa yang 'booking' jugak, 'pendek umur' dan mohon cepat 'mati' lepas PRU ke-13 ( termasuk yang bersubahat )..


    p/s: Aku memang ahli UMNO tapi dah tak berminat dan tak hingin langsung nak berjuang utk UMNO, generasi muda mahupun generasi baru ( jangan perasan wahai pemimpin2 BN yang B.ODOH dan T.OLOL )..








    --------

    Wartawan2 BN Bo.doh, P.uki.mak,si.al, but.oh. b.abi. anjing..
    ( Anak2 ko pun P.ukimak, sial, anjing macam Ko )..

    Pergi Mampus wartawan2 Porno BN..


    Babi Betul!

    Bodoh. Pukimak. Anak haram. sial. butoh. babi. anjing

    Triple fuck atas dahi kau

    Pantat mak kau la~

    Butuh Pak Hang!

    Pegi Mampos La Bodoh!

    Bapak Ulamak , Anak Pukimak


    Lu blah dr page gua skunk sblom kaki gua melekat kt muke lu~~

    Terima kasih sangat2 korang memang terbaekk!! Terharu aku~ huhuhuhu

    Lancau la lu

    tidak semua mat rempit jahat!!saya sokong mat rempit

    Saya suka berak sambil hisap rokok ~

    MaSUk AIr Lah KOU

    Sengal~

    P.ukimak hang !

    Pergi mampos lah kau s.ial

    KO Pehal P.ukimak

    ReplyDelete