Thursday, August 11, 2011

KETEGANGAN MUSLIM-KRISTIAN DI MALAYSIA MEMUNCAK?

Malaysia menyekat kebebasan beragama?

Tak tahukah apa lagi yang akan diperkatakan mengenai negara kita.

Tiba-tiba sahaja, apabila Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) melakukan satu penyisatan ke atas sebuah gereja di Damansara Utama yang mendapat perhatian di negara ini sekarang, satu laporan dikeluarkan oleh sebuah portal memetik satu kajian yang menuduh Malaysia sebagai negara yang mengenakan ‘halangan atau sekatan ’ kepada amalan beragama.

Laporan yang disediakan The Pew Research Center’s Forum on Religion and Public Life berpengkalan di Amerika Syarikat itu mengatakan Malaysia sama seperti Mesir, Iran, China, Myanmar dan Indonesia begitu keras mengenakan sekatan.

Malah, laporan bertajuk “Rising Restrictions on Religion” , Malaysia dikatakan antara 10 negara daripada 198 yang dikaji pada pertengahan 2009 mengenakan sekatan berbanding negara yang lebih moderat seperti Singapura, Thailand dan Filipina.

Tambah laporan berkenaan, ketegangan agama di negara ini semakin menjadi-jadi selepas ada rumah ibadat dibakar dan penggunaan kalimah Allah yang belum diselesaikan.

Malah, menurut laporan itu lagi ketegangan antara penganut Islam dan Kristian diperkuatkan lagi apabila minggu lalu JIAS menyiasat sebuah gereja di Petaling Jaya berkaitan 12 penganut Islam yang terbabit dengan majlis yang didakwa mahu mengkristiankan mereka.

Malah, laporan itu juga menyebut kerajaan sedang mengawasi dan cuba menghadkan gerakan Syiah dan Wahabi apabila Majlis Keselamatan Negara dikatakan meminta pihak berkuasa agama negeri mengawasi dan bertindak terhadap beberapa cendikiawan berfaham Syiah dan Wahhabi di negara ini.

Masanya sudah tiba bagi kementerian dan jabatan yang berkaitan dengan agama Islam memperbetulkan sebarang persepsi buruk mengenai kebebasan beragama di Malaysia.

Kita tidak mahu Malaysia yang dilihat sebagai negara Islam yang dinamik dan membenarkan kebebasan beragama di negara ini dicemari oleh laporan-laporan sebegini

1 comment:

  1. TAHNIAH PAK LAH KERANA MU MALAYSI HARU BIRU..INI KEBEBASKAN YG KAU agong agongkan SEMASA KAU JADI PM MALANGNYA KAU TAK LEH KAWAL BILA HAK ITU SEMUA ORG NAK... BEBAL PUNYA PM...NASIB KEJAP JIKA LAMA JADI PM MALAYSIA DA LAMA DI JUAL..D LELONG..

    ReplyDelete