Thursday, January 6, 2011

ABDUL HADI ANGGAP SULTAN SELANGOR TIDAK BERTAMADUN?

"SPA mencalonkan tiga nama dan dipersembah kepada Ketua Eksekutif Selangor, iaitu Sultan Selangor yang termaktub di bawah undang-undang Perkara 50 yang menyatakan 'the executive authority of the state shall be the Royal Highness'...Jadi, sebagai ketua eksekutif negeri, SPA yang mahu melantik SUK yang baru secara konvensyen menyerahkan nama calon untuk Sultan Selangor memperkenannya.

Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah Tidak Bertamadun?

Ini benar jika berasaskan analogi Datuk Seri Hadi Awang.

Menurut Hadi, pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor yang dipersetujui Sultan Selangor itu dibuat secara tidak bertamadun dan merupakan cubaan Umno BN merampas kerajaan Selangor.

Hadi menyalahkan UMNO dan kerajaan Barisan Nasional (BN) di atas pelantikan itu sambil menganggap caranya ‘tidak bertamadun’.

Tetapi sedarkah Hadi mengenai proses pelantikan di Selangor itu?

Amat jelas bahawa Sultan Selangor hari ini bertitah bahawa pelantikan Mohammed Khusrin adalah sah mengikut peraturan serta prosedur yang ditetapkan oleh Undang-undang Tubuh Kerajaan Selangor dan Perlembagaan Persekutuan.

Sultan Sharafuddin menitahkan agar pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri ini tidak terus diperbesarkan, dipolitikkan dan disensasikan sehingga menimbulkan kekeliruan di kalangan rakyat.
Baginda kesal dengan tindakan beberapa pihak yang memanipulasikan titah baginda berhubung isu pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mohammed Khusrin Munawi.
Terang lagi bersuluh bahawa Sultan Selangor murka apabila titah Baginda diputar belit dan menganggap pelantikan SUK itu sah.

Dalam nada tegas baginda bertitah:”Pada hari ini beta merasa amat terharu dan kesal kerana banya titah beta yang telah dimanipulasikan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab dan telah mengelirukan ramai rakyat beta di negeri Selangor ini."

Titah baginda itu dibuat pada Majlis Pengurniaan Darjah Kebesaran Selangor dan pelantikan pegawai kerajaan negeri di Istana Kayangan di Shah Alam , hari ini.

Sultan Sharafuddin juga bertitah bahawa baginda pernah menyatakan kepada Exco Selangor pada Majlis Santapan Sembah kasih sempena ulang tahun keputeraan baginda ke-65 pada 5 Disember lalu bahawa baginda tidak berpihak kepada mana-mana parti politik.

"Hasrat beta adalah untuk melihat negeri Selangor yang beta kasihi ini sentiasa dalam aman dan rakyatnya tidak kira apa bangsa dan agama hidup dalam harmoni dan sentiasa tolong menolong, bantu-membantu dan bekerjasama antara satu sama lain," titah baginda.

"Justeru beta menyeru dan menasihatkan supaya janganlah tiap-tiap perkara itu dipolitikkan kerana ianya akan membebankan rakyat dan melambatkan proses kemajuan," titah baginda.

Dalam pada itu baginda turut menitahkan supaya seluruh pegawai kerajaan Selangor memberikan kerjasama yang baik kepada Mohammed Khusrin agar urusan pentadbiran kerajaan negeri berjalan dengan lancar. Beta juga menitahkan supaya Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor melaksanakan dasar kerajaan yang memerintah mengikut undang-undang dan peraturan semasa," titah baginda.

Dalam kenyataan kepada Harakahdaily pada 6 Januari 2010 (semalam) , beliau berkata:

"Kita semua menyedari bahawa Umno BN tidak pernah menghormati undang-undang yang mereka sendiri gubal, sehingga mereka sanggup melanggarnya demi kepentingan politik sempit mereka.

"Kerajaan Umno BN ini berusaha untuk merampas kerajaan Selangor dengan menggunakan peruntukan pentadbiran bagi mewujudkan suasana keresahan dalam pentadbiran kerajaan, semuanya dengan cara yang tidak bertamadun dan di luar batas demokrasi," katanya.

Beliau mengulas isu pelantikan Datuk Khusrin Munawi sebagai SUK Selangor yang baru yang ditentang kerajaan Pakatan Rakyat Selangor kerana didakwa membelakangkan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri.

Isunya ialah kenapakah Hadi mengaitkan isu pelantikan Khusrin ini dengan UMNO? Tidak bolehkah jika setiap keputusan kerajaan Pusat itu tidak dikaitkan dengan politik?

Isunya, apakah UMNO yang melantik Khusrin?

Hadi dengan lantang mengatakan: "Mereka sepatutnya mengambilkira budi bicara dalam membuat pelantikan, dengan memahami hasrat serta kehendak kerajaan negeri Selangor ini khususnya dalam pelantikan SUK. Sikap melawan kehendak pentadbiran kerajaan Selangor ini dilihat suatu tekanan dan berlaku akibat dari fahaman salah konsep federalisma yang dianut oleh kerajaan pusat pimpinan Umno BN," tambahnya lagi.

Beliau turut mengingatkan bahawa usaha pencabulan konsep federalisma oleh Umno BN ini, hanya akan mengakibatkan berlakunya kebangkitan luar biasa rakyat di peringkat nasional. Umno katanya, menggunakan teknik yang sama yang mereka telah lakukan di negeri Perak dengan menjadikan rakyat sebagai pertaruhannya.

Pusat tegasnya, perlu menghormati kerajaan negeri yang telah dipilih rakyat, termasuk dalam membuat pelantikan perkhidmatan awam.

Apakah Hadi tidak faham bahawa pelantikan Khusrin Munawi oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam itu memang haknya mengikut Undang-undang Tubuh Negeri Selangor?

Pengamal undang-undang Datuk Salehuddin Saidin, berkata undang-undang itu, selain tidak menyatakan pelantikan tersebut perlu dirujuk kepada Menteri Besar, Fasal 1 dan 2 Perkara 52 mensyaratkan ia mesti dilakukan oleh suruhanjaya perkhidmatan yang relevan, beragama Islam dan berbangsa Melayu.

Bekas Ketua Unit Pendakwaan Selangor itu berkata, dalam situasi negeri Selangor, Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) berhak membuat pelantikan kerana jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri datang daripada waran kerajaan Persekutuan iaitu jawatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik, Jawatan Utama Sektor Awam (JUSA) A.

"Jadi, yang relevan ialah SPA. Walaupun tidak dinafikan wujudnya SuruhanjayaPerkhidmatan Awam Negeri, namun ia bukan suruhanjaya yang relevan dalam pelantikan ini. Jadi, suruhanjaya negeri tak boleh meletak pegawai dari perkhidmatan mereka untuk jawatan SUK itu.

"Jadi, apa yang berlaku ialah SPA mencalonkan tiga nama dan dipersembah kepada Ketua Eksekutif Selangor, iaitu Sultan Selangor yang termaktub di bawah undang-undang Perkara 50 yang menyatakan 'the executive authority of the state shall be the Royal Highness'." katanya pada satu sidang akhbar di Shah Alam hari ini.

Salehuddin berkata Sultan Selangor juga dinasihati Penasihat Undang-undang Negeri bagi mematuhi prosedur lantikan berkenaan.

Amat jelas memang pelaksanaannya (eksekutif) terletak kepada Menteri Besar dan exco sebagai eksekutif pentadbiran, tetapi kuasa eksekutif asalnya datang dari Sultan.

Jadi, sebagai ketua eksekutif negeri, SPA yang mahu melantik SUK yang baru secara konvensyen menyerahkan nama calon untuk Sultan Selangor memperkenannya.

Jadi dengan Abdul Hadi mempersoalkan cara, bukankah ia melibatkan Sultan Selangor?

Dengan mengatakan cara itu tidak bertamadun, apakah langkah yang diambil oleh Sultan Selangor itu tidak bertamadun?

Juga dengan mengaitkannya dengan politik, apakah Hadi berlaku adil dengan Sultan Selangor apabila Baginda menjelaskan bahawa Baginda tidak menyebelahi mana-mana pihak?

Kenapakah dua pemimpin PAS – Hadi dan sebelum ini Musyridul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat – sanggup mempersoalkan keputusan Sultan Selangor.

Jika Nik Aziz mempersoalkan mengenai titah Sultan Selangor terhadap larangan ‘menggunakan masjid untuk tujuan politik”, kali ini Hadi pula terpalit dengan isu pelantikan SUK.

Siapakah kedua-dua pemimpin ini? Apakah mereka bukan Melayu dan Islam yang tertakluk di bawah ‘perlindungan’ Raja-Raja Melayu yang sewenang-wenangnya mengkritik bidang kuasa Raja Melayu?

2 comments:

  1. Satu lagi Tok Guru celake!

    Mana penasihat undang undang PAS? Makan gaji buta ke?

    ReplyDelete
  2. tuan = pinjam gambar hehehe...

    link pun sudah dibuat ke artikel ini.

    tqvm

    ReplyDelete