Tuesday, August 24, 2010

DOA UNTUK GUAN ENG – RAMAI TAK BOLEH TIDUR MALAM

Di pihak pembangkang dan kerajaan negeri pula, tiba-tiba sahaja pakatan pembangkang Pulau Pinang mengadakan sidang tergempar Takut dengan siasatan dan bimbang polis akan bertindak?

"Ya Allah,Ya Tuhanku,Kau selamatkanlah pemimpin kami Yab Tuan Lim Guan Eng dan rakan-rakan kepimpinan kerajaan negeri Pulau Pinang"

Inilah doanya Zakaria Ahmad (gambar kanan) yang menyebabkan pakatan pembangkang Pulau Pinang makin gementar.

Siasatan bermula bila-bila masa sahaja.

Semua tak nyenyak tidur. Ketua Menterinya, Exco yang menjaga Agama Islam, khatib dan sesiapa juga yang terbabit dengan doa untuk Lim Guan Eng dalam khutbah semakin resah.

Apa tidaknya, Polis Pulau Pinang telah menubuhkan satu pasukan khas bagi menyiasat isu kejadian khatib yang didakwa menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin kepada nama Ketua Menteri Lim Guan Eng, dalam doa khutbah kedua solat Jumaat itu

Ketua Polis negeri Datuk Ayub Yaakob berkata polis negeri telah menerima dua laporan mengenai isu itu iaitu yang pertama dibuat di Balai Polis Butterworth dan satu lagi di Balai Polis Tasek Gelugor dalam daerah Seberang Perai Utara.

"Satu pasukan khas polis telah ditubuhkan bagi menyiasat kejadian tersebut dan sehingga kini 15 orang saksi telah dipanggil bagi membantu siasatan," katanya kelmarin.

Beliau berkata polis menyiasat perkara itu mengikut Seksyen 4 A, Akta Hasutan 1984 yang memperuntukkan hukuman denda tidak lebih RM5,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua- duanya jika sabit kesalahan.

"Pihak polis berharap siasatan terhadap isu tersebut akan dapat selesaikan minggu depan dan beberapa personaliti yang terlibat dengan kejadian tersebut akan dipanggil bagi membantu siasatan," katanya.

Beliau berkata kejadian pertama dipercayai berlaku pada bulan Jun di Masjid Jamek Padang Menora, sewaktu khutbah sembahyang Jumaat oleh seorang Khatib jemputan.

Hari ini pula, khatib yang mencetuskan kontroversi dengan mendoakan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, dalam khutbah kedua solat Jumaat di beberapa masjid di negeri ini, dijangka memberi penjelasan berhubung perkara itu.

Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP), Ellias Zakaria, berkata Zakaria Ahmad akan membuat penjelasan itu kepada barisan panel termasuk Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) dan MAIPP.

Zakaria juga telah membuat pengakuan beliau yang membaca doa yang disebut itu dan bagi pihak kami pula akan mendengar penjelasannya esok," katanya.

Zakaria mengakui tidak menyebut nama Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin, dalam doanya pada khutbah berkenaan.

Beliau memberi alasan bahawa beliau mendoakan kesejahteraan semua pemimpin dalam khutbah kedua solat Jumaat itu, termasuklah Yang di-Pertuan Agong.

Mufti Pulau Pinang, Datuk Hassan Ahmad, yang juga pengerusi jawatankuasa bertanggungjawab menyediakan teks khutbah Jumaat di negeri itu, tidak akan menghadiri sesi tersebut kerana mempunyai urusan lain.

Sesi penjelasan itu akan diadakan 2.30 petang di Pejabat JHEAIPP di Bangunan Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Pulau Pinang (DPMMPP) yang terletak di Lebuh Pantai.

Di pihak pembangkang dan kerajaan negeri pula, tiba-tiba sahaja pakatan pembangkang Pulau Pinang mengadakan sidang tergempar Ahad (22 Ogos 2010). Takut polis akan bertindak?

Untuk apa sidang diadakan?

Ia untuk menyatakan lafaz ikrar taat setia kepada DYMM Yang di Pertuan Agung sebagai pemimpin terunggul negara atau Kepala Utama bagi Persekutuan menurut Perkara 32 Perlembagaan Persekutuan dan juga sebagai Ketua agama Islam bagi Negeri Pulau Pinang menurut Perkara 5(2) Perlembagaan Negeri Pulau Pinang.

Selain itu ia untuk melafazkan ikrar taat setia kepada Yang di Pertua Negeri Pulau Pinang mengikut Perkara 1 Perlembagaan Negeri Pulau Pinang.

Ada lagi lapan perkara yang diluluskan pada mesyuarat tergempar itu (KLIK SINI).

Ini sesuatu yang mengejutkan kerana ia diadakan pada ketika ada masjid mendoakan Lim Guang Eng menggantikan doa dan lafaz taat setia untuk Yang di-PertuanAgong sebagai pemimpin terunggul negara atau Kepala Utama bagi Persekutuan menurut Perkara 32 Perlembagaan Persekutuan dan juga sebagai Ketua agama Islam bagi Negeri Pulau Pinang menurut Perkara 5(2) Perlembagaan Negeri Pulau Pinang.

Mengikut kenyataan media yang dikeluarkan oleh biro komunikasi ibu pejabat PKR, mesyuarat tergempar diadakan berikutan isu “Guan Eng gantikan Agong” yang digembar-gemburkan oleh Umno dan media massa. Menurutnya, permainan politik oleh Umno adalah begitu karut kerana hanya orang tidak siuman dan berniat jahat baru berani menggantikan nama Yang DiPertuan Agong dengan nama lain.

Saksikanlah sendiri, dua buat hal, UMNO pula yang kena belasah.

Menghairankan orang Islam yang menyokong pakatan pembangkang ini tidak sedarkan bahawa kerajaan Pulau Pinang itu sedang menjahanamkan Islam dengan memecahbelahkan ummah dan menikam Islam dengan jarum halusnya?

3 comments:

  1. Mujorlah hamba bukan pemegang jawatan Hakim.
    Kalau hamba jadi hakim barangkali hukuman yang akan dijatuhkan kalau lapuran yang ada itu dapat dibuktikan ialah gugur kerakyatan. Carilah negara lain kerana anda sudah menolak perlembagaan persekutuan.

    ReplyDelete
  2. Kalau nak pandang hukuman dari sudut hukum jenayat Islam pula kena tengok ia sebagai sudah derhaka. Hukumannya ??? Mashaallah .....

    ReplyDelete
  3. yang hairannyer menteri amaran kdn tu, aper kejer dia dibulan puasa nie pun entah aper. hamid albar 100x lebih bertelur, nak tunggu aper lagi pun entah...dah terang lagi bersuluh pun masih buta lagi...

    ReplyDelete