Wednesday, May 5, 2010

YAHUDI EROPAH, ZAHID HAMIDI & EHUD BARAK

Membaca berita bahawa lebih 3,000 penduduk Yahudi di Eropah termasuk golongan intelek terkemuka, menandatangani petisyen bagi menunjukkan bantahan mereka terhadap polisi penempatan Israel dan memberi amaran bahawa sokongan sistematik yang diberikan kepada kerajaan Israel adalah berbahaya, saya teringat kepada Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Pihak yang menandatangani petisyen itu semalam termasuk ahli falsafah Perancis, Bernard-Henri Levy dan Alain Finkielkraut serta Daniel Cohn-Bendit yang mengetuai Green, sebuah pertubuhan berdaftar di Eropah.

Penyokong yang membandingkan matlamat mereka dengan J Street kumpulan pelobi pro-Israel Yahudi liberal di Amerika Syarikat (AS) telah mengemukakan kedudukan mereka pada sidang media di Parlimen Eropah di Brussels semalam.

Mereka juga berharap menubuhkan gerakan Eropah yang ‘komited kepada negara Israel dan situasi kritikal yang dihadapi berikutan pilihan-pilihan yang dibuat oleh kerajaan itu’.


Berbalik kepada Ahmad Zaid, ia membabitkan pertemuannya dengan Menteri Pertahanan Israel, Ehud Barak di Paris, Perancis pada 16 Jun tahun lalu.

Berkaitan dengan ini, ada tuduhan daripada Senator Dr. Syed Husin Ali kononnya kerajaan memberi bantuan persenjataan kepada pejuang Palestin.

Tuduhan itu dibuat kononnya beliau mahu meredakan kemarahan pejuang Palestin berikutan perjumpaan beliau dengan Menteri Pertahanan Israel, Ehud Barak di Paris, Perancis pada tarikh tersebut.

Kelmarin (3 Mei 2010) sewaktu menggulung Perbahasan Titah Diraja pada persidangan Dewan Negara , Ahmad Zahid menegaskan, kerajaan tidak pernah menjanjikan apa-apa bantuan persenjataan kepada Palestin," katanya

Ahmad Zahid menegaskan bahawa kerajaan Malaysia amat komited dengan status Palestin yang bebas dan berdaulat tanpa penindasan Israel.

Katanya, kerajaan juga sering menyuarakan bahawa tentera Israel perlu menghentikan segala bentuk penindasan yang dilakukan.

"Kerajaan dan rakyat Malaysia tidak boleh menerima dan melihat keganasan yang dilakukan oleh tentera Israel ke atas rakyat Palestin.

"Kerajaan Malaysia sentiasa menyokong untuk mewujudkan negara Palestin yang aman dan berdaulat," katanya.

Zahid menceritakan, ketika majlis resepsi di hadapan perkarangan Kementerian Pertahanan Perancis, beliau telah dimaklumkan bahawa Ehud Barak ingin bertemunya dan kemudian mengambil pendirian dengan menetapkan syarat kepada Ehud Barak jika ingin berjumpa dengannya.

Beliau tidak naik ke atas, dan kepada Ahmad Zahid, jika dia (Ehud Barak) mahu jumpa dengannya sila turun ke bawah dan beliau tidak mahu pengawal turut ikut dan mengiringi Ehud Barak turun ke bawah. Ahmad Zahid juga tidak mahu ada kamera dan wartawan yang mengikut beliau serta tempoh pertemuaan adalah 20 minit.

Pada pertemuan itu Ahmad Zahid berkata, beliau telah membidas Ehud Barak yang merupakan orang Yahudi berketurunan Mahgribi yang mengatakan kepadanya dalam bahasa Arab: ”Wahai saudara, kita adalah the son of Adam”. “Saya terus beritahu dia, 'Yes, we are the son of Adam tetapi you buat double standard, tangan kanan you menghulurkan untuk pendamaian, tetapi tangan kiri yang membunuh the brothers and sisters di Palestin'. Kalau you mahu jumpa saya untuk menghulurkan salam, saya sebagai Menteri Pertahanan Malaysia, orang Islam dan negara-negara Islam tidak mengiktiraf Israel'.

Kata Zahid lagi: "Ketiga, saya beritahu dengan beliau bagaimana tentera perisikan Mossad telah banyak melakukan pencerobohan terhadap negara Islam dan melakukan perisikan yang akhirnya merosakkan negara-negara Islam. Ini negara Islam tidak boleh terima,” katanya.

"Keempat yang saya sebutkan dengan Ehud Barak semasa beliau menjadi Perdana Menteri iaitu peristiwa Shatila, peristiwa pembunuhan di tempat lain telah dilakukan oleh beliau dan kini beliau berjumpa kononnya mahu berdamai."

Kolumnis Israel, Yossi Sarid, bekas menteri Kabinet yang dikenal pasti bersama gerakan keamanan dovish Israel, memuji inisiatif yang dijalankan oleh Yahudi Eropah melalui tulisannya yang disiarkan dalam akhbar harian Haaretz, kelmarin.

“Mereka merupakan golongan yang menyambar setiap peluang untuk mempertahankan Israel secara terbuka dan terus setia dengannya.

“Ia tetap dilakukan walaupun kesabaran mereka semakin tipis dan hati mereka dipenuhi perasaan bimbang,” katanya.

Menteri Luar Israel bagaimanapun enggan mengulas kerana usaha itu tidak ditaja oleh kerajaan.
“Polisi-polisi itu secara moral dan politiknya adalah salah dan membawa kepada proses yang tidak diterima yang kini dihadapi Israel secara meluas.

“Sokongan sistematik berhubung polisi kerajaan Israel adalah berbahaya dan tidak menunjukkan kepentingan sebenar negara Israel,” katanya.

Amat jelas dasar Israel amat berat sebelah dan wajarlah jika sebagai Menteri Kabinet, Ahmad Zahid seperti juga bantahan oleh Yahudi Eropah membuat kesimpulan Ehud Barak telah bersikap berat sebalah dan orang Islam tidak boleh menerima dan melihat keganasan yang dilakukan tentera Israel ke atas rakyat Palestin.

Zahid dengan tegas mengatakan: “Walaupun kita adalah anak keturunan Adam, pendirian Ehud Barak tidak boleh diterima oleh mana-mana individu, organisasi dan masyarakat dunia yang melihat kezaliman yang dilakukan Israel terutamanya dalam keadaan sekarang apabila Baitulmuqaddis mahu diranapkan dan mahu dirampas oleh Israel.”

Ahmad Zahid menyatakan pendirian tegas Malaysia bahawa komitmen kerajaan Malaysia berhubung dengan negara Palestin yang bebas dan berdaulat tanpa penindasan pihak Israel.

Diharapkan bukan Dr Syed Husin sahaja tetapi pemimpin pembangkang termasuk PAS menyedari bahawa pertemuan Ahmad Zahid – Ehud Barak bukan kerana tunduk kepada Israel atau mahu berbaik-baik dengannya tetapi adalah suara langsung Kuala Lumpur terhadap sikap ganas Tel Aviv.

No comments:

Post a Comment