Wednesday, March 3, 2010

LTDL & TUN DR MAHATHIR

Dulu ketika Tun Dr Mahathir Mohamad menimbulkan idea menganjurkan perlumbaan basikal antarabangsa Le Tour De Langkawi Malaysia (LTdL) ada sahaja ‘fikiran bodoh’ yang mengkritik.

Malah, tidak kurang juga yang mengatakan idea itu sebagai tidak bijak dan merugikan.
Hari ini, apa yang berlaku?

Akhirnya orang yang terakhir ketawa ialah Dr Mahathir. Idea bernasnya menyumbangkan kepada sukan dan pelancongan yang bukan kecil untuk Malaysia dan Asia khususnya.

Pekan Kuala Berang, Terengganu yang dianggap tempat ‘Jin Bertendang’ dihadiri ratusan pelumba basikal sempena 2010 yang menamatkan kayuhan sejauh 174.5 kilometer bermula dari Kota Bharu dan berakhir di Bandar Kuala Berang.

Kedatangkan mereka dinantikan penduduk di Daerah Hulu Terengganu.

Tinjauan Sinar Harian semalam mendapati, penduduk khususnya peminat sukan lumba basikal sanggup berdiri dalam keadaan panas dan sesak hanya kerana mahu menyaksikan sendiri pelumba menamatkan perlumbaan bagi pusingan pertama LTdL, selain mengambil kesempatan membeli pelbagai cenderamata sebagai kenangan.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Felda Tersat, Taib Mamat berkata, sebagai pemimpin dan penduduk di Daerah Hulu Terengganu secara peribadinya dia bangga kerana Kuala Berang menjadi salah satu destinasi perlumbaan berkenaan, apatah lagi ia adalah pertandingan peringkat antarabangsa.

“Penduduk berpeluang menyaksikan sendiri perlumbaan berprestij ini dan secara tidak langsung turut memperkenalkan Kuala Berang kepada dunia yang selama ini dikenali sebagai tempat penemuan Batu Bersurat.

“Berikutan perlumbaan ini mendapat liputan meluas media massa dan disiarkan dalam televisyen, pastinya ia memaparkan suasana persekitaran kam-pung dalam daerah ini, sekali gus menjadi daya tarikan bagi sektor pelancongan di sini,” katanya.

Menurutnya, pada masa sama, peniaga khususnya kedai makan bagaikan mendapat durian runtuh kerana premis perniagaan penuh hampir setiap masa sepanjang pertandingan berlangsung.

Sementara itu, warga emas dari Kampung Butut, Omar Ismail, 70, berkata, sejak mengetahui kehadiran pelumba LTdL, hasratnya mahu menyaksikan perlumbaan berkenaan menyaksikannya.

“Sepanjang hidup pakcik, inilah kali pertama berpeluang melihat sendiri perlumbaan basikal besar sebegini kerana biasanya pakcik lihat dalam surat khabar ataupun televisyen sahaja.

“Sebagai penduduk di sini, pakcik rasa seronok dan bangga kerana mereka datang ke Kuala Berang. Agak mengejutkan juga apabila pertama kali melihat wartawan dan jurugambar begitu ramai, bukan sahaja dari Malaysia tetapi juga negara lain,” katanya.

Inilah yang patut kita sanjung bekas Perdana Menteri yang tidak jemu-jemu mahu perkenalkan perkara baru.

Bukan sekadar Formula 1 yang mendapat perhatian dunia dan kini LTdL juga mendapat sambutan hangat.

Memanglah setiap yang diperkenalkan, ia tidak akan mendatangkan kesan serta merta tetapi selepas 10 atau 20 tahun barulah jasa-jasa dapat dikecapi.

Anuar Manan yang mengukir kenangan manis di Kuala Berang kelamrin dengan memenangi dua jersi sekali gus di peringkat pertama Le Tour de Langkawi (LTdL) 2010, Raja Pecut (jersi hijau) dan pelumba terbaik Asia keseluruhan pada ketika LTdL diperkenalkan baru berusia kira-kita 7 tahun.

Apakah beliau akan mengecapi semua itu jika tidak kerana idea Dr Mahathir itu?

Anuar yang beraksi bersama pasukan Korea Selatan, Geumsan Ginseng cemerlang dengan memenangi dua zon pecutan di Jelawat dan Kuala Besut dan menduduki keempat keseluruhan dalam perlumbaan dari Kota Bharu ke Kuala Berang.

Pelumba berusia 23 tahun itu juga berasa sangat bertuah kerana di hujung perlumbaan, dia disambut oleh kedua-dua ibu bapanya, Azizah Arifin dan Manan Muda yang tiba lebih awal.
Kerana itu penganjur perlulah mengambil pandangan Dr Mahathir yang mahukan Langkawi jangan disisihkan bagi perlumbaan ini.

Ingatlah asal usul perlumbaan dan jangan sekali-kali ketepikan pandangan orang yang mengusulkan kejohanan berprestij ini.

LTdL kini adalah lumba basikal terbesar di luar Eropah dan sudah pasti banyak lagi kawasan ‘Jin Bertendang’ lain akan dipaparkan di televisyen yang disiarkan ke seluruh dunia.

1 comment:

  1. Assalamualaikum,
    Cerita LTdL ni samalah dengan projek mega lain yg dibuat oleh Tun M..maaf yea ulangi Tun M..bukan Tun A. Tengok Jambatan PP, Proton...dulunya smeua kata projek gajah putih...tapi sekarang baru org sedar akan manfaat n kelebihan setiap satunya. Amat jelas Tun M begitu futuristic dalam mengengahkan dan menjayakan sesuatu idea. Soalnya sekarang....mcm dgn HARI INI...apa yg nak dicoretkan untuk pembangunan bangsa n negara?. Saya Masih terfikir2....

    ReplyDelete