Friday, February 12, 2010

KALAU TIDAK KERANA DATUK AHMAD SAID...

“Kalau tidak kerana Datuk MB ini, saya mungkin masih merengkok di sana. Saya amat berterima kasih kepadaMB dan YB saya (YB Ahmad Razif Abdul Rahman).”

Dengan nada sebak, Che Wan Budiman Che Wan Ngah, 31, menyatakan terima kasihnya di atas usaha kerajaan negeri Terengganu membebaskan beliau khususnya Datuk Ahmad Said.

Sambil bergenang air mata, Che Wan Budiman menyatakan belia berterima kasih kepada Menteri Besar dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Seberang Takir, Ahmad Razif yang bertungkus-lumus berusaha dan mengadakan bekerjasama dengan pihak berkuasa Indonesia bagi membebaskannya.

Itulah kenyataan daripada seorang rakyat menggambarkan betapa “rakyat didahulukan’ dan kerajaan negeri yang ‘cakna rakyat’.


Ternyata Ahmad Said begitu prihatin masalah Che Wan Budiman dan mengarahkan Mohd Razif ke Pontianak bagi menguruskan pembebasan rakyat negeri Terengganu yang ditahan itu.

Difahamkan, ada seorang yang lain (bergelar Datuk) bertungkus lumus membantu Ahmad Razif menguruskan pembebasan Che Wan Budiman yang sanggup ke Jakarta dan Pontianak bagi tujuan itu.

Malah, kelmarin (Rabu), Ahmad Razif pagi-pagi terbang ke Kuching menyambut Che Wan Budiman yang melalui jalan darat untuk membawanya pulang dari Pontiak.

Dengan pesawat yang lewat penerbangannya dari Kuching (MH 2551), Ahmad Said berada di KLIA yang dijadualkan tiba pada 3.45 petang tetapi terlewat hamper dua jam dengan wartawan menunggu kepulangan Che Wan Budiman bersama-sama Ahmad Razif.

“Alhamdulillah, akhirnya derita menanggung kerinduan terhadap abah sejak hampir empat bulan lalu terubat juga dengan kepulangan saya dan sepanjang berada di sana saya hanya terfikir abah,” kata bapa kepada dua cahaya mata ini dengan penuh sebak.

"Saya ingin meminta maaf daripada ayah kerana menyebabkan bot pusaka yang diwarisi sejak lebih 32 tahun lalu dirampas pihak berkuasa Indonesia. Saya tahu bot itu amat bermakna bagi ayah kerana ia digunakan secara turun temurun bagi menyara 11 anak sebelum ini," kata Che Wan Budiman.

"Saya tidak serik untuk meneruskan kerjayanya sebagai nelayan kerana kerja itu sudah menjadi mata pencariannya sejak belasan tahun lalu," katanya ketika ditemui sejurus tiba dari Kuching, Sarawak, kira-kira jam 5.20 petang dengan menaiki pesawat MH2515 di KLIA.

Che Wan Budiman disambut Menteri Besar dan Ahmad Razif yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains dan Teknologi dan Sumber Manusia negeri serta ahli keluarga.

Dia yang ditemui di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), berkata tiada perkataan yang dapat menggambarkan kegembiraannya sebaik menjejakkan kaki ke tanah air selepas hampir tiga bulan ditahan di Pontianak, Kalimantan.

Che Wan Budiman dari Seberang Takir, Kuala Terengganu, adalah tekong bot yang ditahan pihak berkuasa Indonesia bersama empat rakannya pada 12 November tahun lalu selepas didakwa menceroboh perairan negara berkenaan.

Che Wan Budmiman rasa bersalah dan sedih kerana akibat kecuaiannya, bot itu dirampas menyebabkan mereka sekeluarga kehilangan satu-satunya pusaka yang selama ini digunakan sebagai sumber pendapatan membesarkan adik beradik lain.

“Akibat ketakutan ketika itu, saya langsung tidak berasa sakit apabila terkena tembakan pada lengan sebelah kiri oleh pasukan Tentera Laut Indonesia kira-kira empat bulan lalu,” demikian kata Che Wan Budiman Che Wan Ngah, 31.

Menurut Che Wan Budiman, akibat ketakutan yang ‘terlampau’ itu juga dia seperti tidak mendengar arahan diberikan pihak berkuasa Indonesia melalui tembakan amaran ke udara dan seterusnya membuatkan dirinya ditembak kerana ingkar setelah di suruh berhenti.

“Bagaimanapun, kesakitan mula terasa sebaik dibawa naik ke atas bot tentera itu dan kami terpaksa menempuh perjalanan di laut hampir lima jam sebelum sampai ke darat dan ketika dalam bot itu juga saya turut diberi rawatan oleh pihak tentera terbabit.

“Namun, dalam keadaan kelam kabut, ditambah peralatan kurang mencukupi rawatan yang diberikan hanya sekadar termampu sahaja,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) di Kuala Terengganu selepas ketibaannya kira-kira jam 9.000 malam dari KLIA.

Menurut beliau, sepanjang berada di pusat tahanan dia dilayan dengan baik serta bebas tidak seperti mana digambarkan sesetengah pihak sebelum ini dan penahanan itu dilakukan kerana terpaksa mengikut proses undang-undang.

Selain bersyukur dengan pembebasannya serta ucapan terima kasih tidak terhingga kepada pelbagai pihak yang telah banyak membantu terutamanya Kerajaan Negeri, kepulangannya dianggap sebagai satu nikmat besar yang tidak terhingga.

“Alhamdulillah, akhirnya derita menanggung kerinduan terhadap abah sejak hampir empat bulan lalu terubat juga dengan kepulangan saya dan sepanjang berada di sana saya hanya terfikir abah,” kata bapa kepada dua cahaya mata ini dengan penuh sebak.

Sumber: Sinar Harian/Harian Metro

No comments:

Post a Comment