Monday, February 8, 2010

BILA KENA BATANG HIDUNG SENDIRI

Masalah dengan pemimpin pembangkang ialah bila kena batang hidung sendiri mereka mula gelabah.

Sejak 1999, pemimpin UMNO - daripada Tun Dr Mahathir Mohamad, Tun Abdullah Badawi dan sehingga Datuk Seri Mohd Najib Razak - pelbagai gelaran, kartun, karikatur dan sebagainya sangat dibangga-banggakan oleh pembangkang.

Bagi pemimpin pembangkang, cara penyokong mereka merendah-rendahka martabat, mencaci dan menghina pemimpin kerajaan bagaikan taktik berkesan mereka untuk menang pilihan raya.

Saya sendiri beberapa kali menulis menolak cara pembangkang memperlekehkan pemimpin negara, khususnya UMNO melalui media mereka – khususnya media baru.

Dr Mahathir adalah yang paling teruk dihina, sehinggakan beliau disamakan dengan Firaun dan karikator mengenainya begitu mengaibkan.

Namun, apakah ulama PAS mengeluarkan fatwa mengenai kartun dan karikator yang menghina sedemikian? Apakah wajar seorang Islam digambarkan sebegitu rupa?
Bukan sekadar tidak melarang tetapi pada majlis tertentu pemimpin PAS memuja pelukis dan mereka yang menerbitkan kartun-kartun sedemikian disamping bersekongkol menghina mereka itu.

Dan apabila semalam, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat melahirkan rasa kesal terhadap seorang penulis blog membuat lakaran begitu mengaibkan membabitkan dirinya dan Datuk Seri Anwar Ibrahim, ia bagaikan meludah ke langit, jatuh ke batang hidung sendiri.

“Reti marah” bila sendiri kena? Kenapa kalau orang kena buat diam, seolah-olah perbuatan sedemikian halal.

Nik Aziz berkata beliau tidak akan teragak-agak untuk membuat laporan polis mengenai perlaku sedemikian.

Sebuah blog menyiarkan gambar yang telah diubahsuai mempamerkan aksi melampau terhadap Tuan Guru Nik Abdul Aziz dan Anwar dengan aksi liwat.

Amat pelik dan aneh pemimpin pembangkang dan parti mereka tiba-tiba menjadi sensitif.

Mereka mudah tersentuh dan akan meracau jika mereka diserang,walhal selama lebih 12 tahun mereka menghina,fitnah dan caci maki para pemimpin UMNO dan BN melalui lakaran dan imej kartun.

Berikutan itu, semalam PAS Kelantan membuat laporan polis berhubung ilustrasi grafik yang bersifat provokatif membabitkan Menteri Besar Kelantan dan Penasihat Parti Keadilan Rakyat dalam sebuah laman blog.

Setiausaha Keselamatannya Mejar (B), Mohamad Ibrahim membuat laporan itu di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Bharu pukul 12 tengah hari.

Beliau diiringi 20 anggota PAS termasuk Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Hisham Fauzi.

Mohamad berkata beliau membuat laporan itu kerana berpendapat tindakan penulis blog itu adalah bersifat provokatif dan bertentangan dengan undang-undang.
Ekoran itu seorang bekas pegawai tentera membuat satu laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Bharu (IPD) di Pengkalan Chepa berhubung penghinaan tersebut.

Mejar (B) Mohamad Ibrahim, 57 yang juga Setiausaha Keselamatan PAS Kelantan membuat laporan polis dan mendesak pihak polis menyiasat bloger terbabit serta mengambil tindakan sewajarnya.

“Tindakan bloger terbabit bercanggah dengan undang-undang dan boleh mencetuskan provokasi melampau,” katanya dalam laporan berkenaan.

Amat pelik dan aneh pemimpin pembangkang dan parti mereka tiba-tiba menjadi sensitif,” katanya.

2 comments:

  1. Inilah dia pejuang wahalal ku Waharamu namanya puak puak PR ni.

    ReplyDelete
  2. Salam bro, inilah sifat-sifat khawarij yang ada pda mereka......... sentiasa memandang buruk pada orang yang tidak sealiran dengannya....

    ReplyDelete