Tuesday, December 8, 2009

SEKIRANYA AZMIN ALI DISIASAT...

Bekas Setiausaha Sulit Datuk Seri Anwar Ibrahim, Anuar Shaari tidak puas hati kerana sehingga kini tiada status laporan berhubung pemilikan saham oleh beberapa individu termasuk Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali yang didakwa mencecah lebih RM8 juta.

Katanya, tiada sebarang perkembangan dimaklumkan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) termasuklah sama ada siasatan berkenaan sudah dimulakan atau tidak.

Ramai juga di kalangan kita seronok apabila ada desakan untuk disiasat Azmin.

Katanya, SPRM perlu memaklumkan status perkembangan siasatan kes walaupun diikutkan siasatan tidak perlu libat masa yang panjang kerana dokumen yang disertakan sudah lengkap.

‘‘Dokumen pemilikan saham bertarikh 1992 hingga 1994 itu menunjukkan Azmin selaku pegawai muda kerajaan boleh mempunyai wang untuk membeli saham bernilai jutaan ringgit. Maka, jika di situ ada penyelewengan kita minta siasat.
“Di sini saya tiada niat nak menghukum mana-mana pihak. Seperti rakyat Malaysia yang lain, saya juga ingin tahu kebenaran dan SPRM juga perlu bersikap adil kepada semua dengan bukan sahaja segera menyiasat kes libatkan UMNO tetapi juga PKR,” katanya.

Dalam kita berseronok melihat kes Azmin ini, apakah kita lupa beberapa individu lain yang seusia atau sewaktu dengan Azmin dan pernah bertugas dengan Anwar?

Apakah kita lupa bahawa individu yang sewaktu Azmin kini ada dalam Kabinet Datuk Seri Mohd Najib dan sesetengahnya ada menjadi Ahli Parlimen, ahli perniagaan dan sebagainya?

Tidakkah siasatan terhadap Azmin akan ada tempias juga untuk mereka?

Lupakah kita individu mana yang pernah didedahkan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai kontrak dan pemilikian sahama pada perhimpunan agung UMNO akhir 1990an dulu?

Jangan hanya melihat kepada objek di tengah matahari terik kerana kadangkala ia berbayang dua atau empat. Silap haribulan, bayang-bayang itu akan turut terpalit dan lebih teruk dariapada objek berkenaan.

Persoalannya, apakah mungkin SPRM lambat bertindak kerana mengambil kira kepentingan individu-individu yang mungkin turut terpalit jika Azmin disiasat?

Ketika membuat laporan polis berhubung kes ini pada 17 November lalu, Anuar turut menyerahkan dokumen berkaitan dakwaan isu pemilikan saham oleh Azmin dan isterinya, Shamshidar Taharin yang dikatakan bernilai jutaan ringgit itu.

Dua hari selepas itu, SPRM dalam kenyataan akhbarnya mengesahkan telah menerima laporan daripada pihak polis berhubung kes tersebut dan akan mengambil tindakan sewajarnya
Memanglah pendedahan itu perlu bagi memastikan ketelusan perjalanan kes tersebut selain berlaku adil kepada pengadu. Betullah pendapat Anuar, jika tiada sebarang perkembangan dalam kes tersebut, maka nama baik beliau selaku pengadu turut terjejas apabila sudah ada tuduhan liar dilemparkan ke atasnya.

Juga mungkin benar di pihak keluarga Anwar dan isterinya, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail juga mahu tahu kebenaran dokumen-dokumen tersebut yang menunjukkan saham-saham ini banyak dinamakan atas nama Azmin dan Shamsidar Taharin.

Tetapi bagaimana dengan mereka yang mungkin turut terpalit?

Tidakkah mereka ini berusaha supaya ‘yang lepas tu lepaslah’, jangan sampai mereka pun turut terseret.

Entahlah....




No comments:

Post a Comment