Wednesday, December 30, 2009

DR ROSLI MENCEMARKAN ISLAM, PAS?

Malang sungguh nasib Dr Rosli Allani Abdul Kadir. Mentuanya mahu cari hingga ke lubang cacing.
Rasanya kalaupun beliau bukan orang penting dalam PAS, berita mengenai bapa mentua mencari anak

perempuannya yang ‘dilarikan’tetap sensasi.

Apalagi jika orang politik. Akan semakin menariklah lagi sensasinya.

Dr Rosli sudah dapat mengagak apa akan berlaku terhadapnya dan kerana itu beliau cepat-cepatkan lepas jawatan.

Saya kira beliau seorang yang bertanggungjawab kepada parti bukan seperti beberapa rakannya dalam PAS yang terus memenang jawatan walaupun tahu ‘bala’ yang akan melanda partinya kerana kes peribadinya.

Semalam, bapa mertua Dr. Rosli, Mohd. Noor Che Ma, 58 menganggap bekas Ketua Penerangan Pemuda PAS Kelantan itu telah melarikan anaknya dan beliau akan berusaha mencari mereka.

"Saya akan terus mencari mereka hingga ke lubang cacing bagi mengembalikan hak saya sebagai seorang bapa dan ketua keluarga,” kata Mohd Noor.

Semalam, Mohd. Noor dan beberapa rakannya mengepung rumah didiami Rosli, 35, dan anaknya, Nor Ilyani Mohd Noor 30, yang dikatakan mengingkari arahan Mahkamah Syariah supaya tinggal berasingan sementara (mufarakah) selepas kesahihan perkahwinan mereka diragui.

Perkahwinan mereka disyaki dijalankan oleh satu sindiket di Selangor.

Inilah satu-satunya persoalan yang mahu diperkatakan. Apakah orang yang secerdik dan ahli kepada sebuah parti politik seperti PAS boleh mengengkari perintah mahkamah – mahkamah Syariah pulak tu!

Apakah sikap Dr Rosli ini menggambarkan sikap pemimpin PAS lain?

Selain itu, menurut mahkamah berkenaan, sepatutnya pasangan terbabit sedar bahawa perbuatan tinggal bersama selepas perintah dikeluarkan oleh mahkamah adalah salah daripada segi agama?

Jika ýa’, apakah Dr Rosli sebagai bekas pemimpin PAS sanggup melakukan sesuatu yang bertentangan dengan agama?

Apakah pendirian PAS megenai ahlinya yang bersikap begini? Tidakkah ia mencemarkan PAS?

Dalam kes seperti ini sudah tentu soal bertindak terhadap mereka yang mengingkari sesuatu perintah mahkamah, sepatutnya tidak berbangkit jika umat Islam mematuhi hukum agama.

Tindakan Dr Rosli yang masih tinggal bersama itu apakah salah dari segi agama seperti yang diputusakan mahkamah?

Tiada jawapan khusus diberikan tetapi jika diteliti daripada kata-kata hakim yang membicarakan kes ini, ada mengatakan jika terus ‘tinggal bersama’adalah salah di sisi agama.

Juga Nampak seakan Dr Rosli ‘mencabar keputusan’mahkamah apabila beliau engkar mematuhi arahan Mahkamah Syariah berkenaan.

Pada 21 Disember lepas, Mahkamah Syariah Kota Bharu mengarahkan mereka tinggal berasingan sementara (mufarakah) kerana meragui perkahwinan mereka yang dikatakan dilakukan oleh satu sindiket di sebuah masjid di Selangor.

Rosli dan pasangannya Noor Illani dikatakan masih tinggal bersama di sebuah rumah di Jalan Long Yunos di Kota Bharu walaupun mendapat perintah mahkamah supaya bermufarakah.

Bagaimanapun, pada 9 pagi semalam, Rosli dan Nor Ilyani berjaya melarikan diri dengan sebuah kereta yang sedia menunggu di pintu masuk rumah sewanya di Lorong Masjid Mustaqim, Telipot, dekat sini, walaupun ketika mereka masih dikepung oleh keluarga Mohd. Noor.

Ketua Pendaftar Mahkamah Tinggi Syariah Kelantan, Abu Bakar Abdullah Kuty, sudah mengigatkan pasangan umat Islam yang mengingkari perintah Mahkamah Syariah supaya bermufarakah (tinggal berasingan) susulan kesahihan perkahwinan mereka diragui boleh didenda sehingga RM2,000 atau penjara 12 bulan atau kedua-duanya sekali.

Beliau mengulas mengenai insiden malam tadi apabila rumah bekas ketua penerangan Pemuda PAS Kelantan, Dr Rosli, "dikepung" oleh keluarga isteri keduanya yang mengesyaki pasangan tersebut masih tinggal bersama walaupun diperintah Mahkamah Syariah supaya tinggal berasingan kerana kesahihan perkahwinan mereka diragui.

Bagaimanapun, pasangan berkenaan tidak dapat ditahan oleh pihak penguatkuasa penyelia agama Islam kerana gagal mendapat waran tangkap atau geledah daripada pihak berwajib.

Abu Bakar berkata soal untuk mendapatkan waran tangkap atau geledah rumah yang didiami pasangan terbabit adalah perkara kedua kerana pihak berkenaan boleh mendapatkannya daripada mana-mana pihak berwajib, seperti Hakim Mahkamah Syariah.

"Waran itu boleh didapati daripada pihak berkenaan bila-bila masa walaupun di luar waktu pejabat," katanya.

1 comment:

  1. Buat malu orang Islam. Buat malu Ugama je. Pemimpin parti politik yang menggunakan nama Islam pulak tu.......

    ReplyDelete