Sunday, September 13, 2009

PENGUNDI INDIA MENYAMPAH DENGAN SAMMY VELLU

Itu Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu kata, orang tidak menyampah dengannya tapi dengan Barisan Nasional (BN).

Kerana rakyat tolak BN maka MIC hilang banyak kerusi pada pilihan raya umum lalu.

"Ketika masa saya (menteri dan ahli parlimen), mereka kata rakyat menyampah dengan saya (dan) itulah sebabnya masyarakat India tidak mengundi BN.

"Mereka bukan menyampah dengan saya. Mereka menyampah dengan BN," katanya.

MIC kalah enam daripada sembilan kerusi Parlimen yang ditandinginya serta tewas 12 daripada 19 kerusi DUN.

Dan Samy Vellu sendiri pun turut terbang kerusinya pada kubu kuatnya pada Mac 2008. Parlimen Sungai Siput yang dipegangnya beberapa penggal turut terang.

Persoalan ialah kalau orang tidak menyampah dengannya, tak kanlah rakyat Sungai Siput tolak beliau.

Ini kerana dalam pilihan raya faktor individu atau badan calon turut memainkan peranan penting, selain parti. Kalau jasanyan banyak dan berjaya mengambil hati pengundi Melayu, beliau tidak akan kalah.

Ironinya pengundi India di Sungai Siput ramai yang tolak beliau. Kenapa?

Apakah beliau jaga kawasannya? Apakah cara beliau menjaga itu diterima oleh pengundi yang orang Melayu menjadi majoritinya?

Tan Sri Rafidah Aziz juga tokoh lama dan semua tahu beliau tidak akan dilantik Menteri kerana pelbagai kontoversi. Tetapi kalahkah beliau?

Apakah rakyat di Kuala Kangsar menolaknya? Beliau tetap menang. Kenapa pula BN menang di Kuala Kangsar apabila calonnya dengan jelas dikatakan penuh kontroversi?

Hakikatnya kalau orang sayang Samy Vellu – tidak menyampah dengannya – dia tidak patut kalah.

Tetapi kenapa Samy Velly turut kalah? Salah BN ke?

Kalau mengikut kata Samy Vellu bahawa masyarakat tidak mengundi BN kerana mereka menyampah dengan gabungan tersebut, dan bukan menyampah dengan beliau – bekas Menteri Kerjaraya itu tidak mungkin boleh kalah.

Ahli politik berusia 73 tahun itu berkata, beliau juga dijadikan kambing hitam ekoran kekalahan teruk MIC dalam pilihanraya umum lalu.

Dia marah dan melenting apabila bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad turut mendakwa bahawa beliau sebagai Presiden parti tidak pernah membuat apa-apa kepada masyarakat minoriti itu di negara ini.

Samy Vellu kecewa kerana selepas keputusan buruk dalam Pilihan Raya Umum Ke-12 tahun lalu, MIC dipersalahkan apabila didakwa tidak banyak membantu kaum India.

Mana boleh? Dr Mahathir sikap tu, kata Samy Vellu. Beliau berkata kalau dia tidak pernah berbuat apa-apa, tidak akan wujud Kolej Tafe di Seremban dan Institut Perubatan, Sains dan Teknologi Asia (AIMST) di Sungai Petani, selain pinjaman biasiswa sebanyak RM100 juta kepada pelajar India serta beberapa kemudahan kepada golongan India negara ini.

Dulu dia puji Dr Mahathir dengan tiada tolak bandingnya. Kini dia puji pula Datuk Seri Mohd Najib Razak dengan menganggap Perdana Menteri ini mampu memperjuangkan nasib orang India.

Mengenai dirinya pula, Samy Vellu berkata beliau tidak boleh undur kerana MIC akan berpecah. Dia tidak boleh undur sebab agenda MIC akan terbantut.

Apakah dengan Samy Vellu terus memimpin MIC, parti tidak berpecah?

Perhatikanlah pemilihan MIC semalam. Ia akan retak besar kerana lebih separuah perwakilan MIC menolak Timbalan Presiden Datuk G Palanivel.

Walaupun tiga calon naib presiden dan jawatankuasa pusat yang disokong oleh Samy Vellu turut terpilih selain Timbalan Presiden berjaya mengekalkan jawatan tersebut dengan menewaskan dua pencabarnya, Datuk S Subramaniam dan Datuk S Sothinathan, kekusutan dalam MIC semakin terserlah.

Palanivel memang 629 undi manakala Datuk S Subramaniam (547 undi) dan Datuk S Sothinathan 280 undi. Palanivel menang dengan majoriti tipis 82 undi.

Selain itu jika dicampur undi yang diperolehi Subramaniam sebanyak 547 undi dan Sothinathan 280 undi – jumlah undi yang menantang Palanivel ialah 827 undi.

Jumlah ini bukan kecil dan Samy Vellu jangan pandai persalahkan BN kerana kekalahan dirinya dan kerusi-kerusi MIC termasuk Parlimen dan negeri bukan kerana onar orang lain.

Jika ia onar pemimpin MIC, Samy Vellu juga perlu memikul tanggung jawab.

Jangan hendak menongkat langit. Presiden UMNO dan MCA sudah berundur diri, Samy Vellu bila lagi?

Jika tidak mampu memimpin dan tidak pula mahu menerima kelemahan diri pada ketika rakyat India hilang kepercayaan terhadap kepimpinannya, baiklah Samy Vellu menilai dirinya.

Jika tidak dapat menerima hakikat, baiklah Samy Vellu kembali ke pangkal jalan, menggerakkan kembali jentera BN di kawasannya agar semua kerusi MIC itu ditawan semula.

No comments:

Post a Comment