Wednesday, August 26, 2009

SAH TEOH & TAN BERGADUH DI TANDAS SPRM AWAL PAGI

Tidak syak lagi, laporan sebelum ini menyebut bahawa ada pertengkaran atau gaduh antara Teoh Beng Hock dan Tan Boon Wah benar belaka.

Ia bukan suatu rekaan dan spekulasi.

Bagi yang sudah membaca blog ini dan beberapa blog yang mengetengahkan kejadian ini, ia bukan lagi mengejutkan walaupun prosiding inkues kematian Teoh hari ini dikatakan dikejutkan dengan kenyataan bahawa tercetusnya pergaduhan antara mendiang dan Tan di tandas pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor.

Pegawai penyiasat SPRM, Mohd Anuar Ismail berkata beliau mendapat maklumat bahawa pergaduhan tersebut berlaku kira-kira pukul 2 pagi pada 16 Julai lalu.

"Selepas kematian mendiang saya dimaklumkan oleh seorang pegawai SPRM yang bernama Bulkani (Paharuddin) bahawa terdapat pergaduhan antara Tan Boon Wah dan si mati dalam pukul 2 lebih dalam tandas SPRM Selangor," katanya.

Mohd Anuar berkata demikian ketika memberi keterangan sebagai saksi ke-16 buat kali keempat di hadapan Koroner Azmil Muntapha Abas.

Keterangan itu dibuat bagi menjawab soalan peguam pemerhati SPRM, Datuk Abdul Razak Musa sama ada beliau mendengar sebarang berita selepas mengetahui mengenai kematian Teoh.

Boon Wah merupakan Ahli Majlis Perbandaran Kajang.

Hmm…tahniah untuk blog anti-Anwar - ntanwar dan theunspinners - menyebut bahawa kunci jawapan adalah di tangan Tan yang mendedahkan perkara ini seperti yang saya petik pada posting Jumaat 21 Ogos lalu dengan tajuk ‘TEOH, TAN BERTENGKAR SEBELUM TEOH MATI?’

Hasil pendedahan itu, bermakna wujud satu bukti baru mengenai kematian Teoh. Dikatakan, hanya Tan sahaja yang tahu perkara ini.

Yang pasti, sekurang-kurangnya dua blog memaparkan misteri baru ini iaitu wujudnya satu pertengkaran di antara Tan dan mendiang di tandas, tingkat 14, Pejabat SPRM, Plaza Masalam, selepas jam 3.45 pagi, kira-kira empat hingga lima jam sebelum mendiang ditemui mati.

Tan turut berada di pejabat SPRM pada hari tersebut sebagai saksi bagi kes siasatan suruhanjaya berkenaan.

Mohd Anuar juga dalam keterangannya hari ini menjelaskan kepada mahkamah bahawa beliau tidak bersetuju dengan kenyataan peguam yang mewakili keluarga Teoh, Gobind Singh Deo yang berkali-kali menyatakan mendiang mati dalam tangan beliau sebagai pegawai penyiasat.

"Saya tidak bersetuju dengan kenyataan peguam itu (Gobind) kerana saksi (Teoh) telah dilepaskan pada pukul lebih kurang 3.30 hingga 3.45 pagi dan dia dibenarkan untuk pulang.

"Walau bagaimanapun beliau minta untuk kebenaran untuk berehat... pendapat saya beliau akan pulang selepas itu," katanya.

Mohd Anuar juga memberitahu mahkamah bahawa beliau tidak mempunyai sebab untuk menyebabkan kematian Teoh.

Dilaporkan oleh blog The Unspinners, selepas, mendiang Teoh, tamat sesi soal siasatnya, pada jam 3.45 pagi, 16 Julai, dia telah pergi ke tandas. Tan yang sudah lama menunggu mendiang, turut sama mengekorinya ke tandas pejabat SPRM (Tingkat 14, Plaza Masalam).

Di dalam tandas itu, Tan telah menanyakan kepada mendiang apakah soalan-soalan yang diajukan oleh pegawai SPRM kepadanya. Mendiang menjawab secara jujur soalan-soalan yang ditanya dan jawapan-jawapan yang telah diberikan olehnya. Mendengar jawapan itu, Tan tidak berpuas hati dan meninggikan suara serta mengancam mendiang kerana telah menjadi tali barut SPRM untuk menjatuhkan bos-bos mereka (dua exco DAP; Ronnie Liu & Ean Yong)

Makian dan ancaman Tan kepada mendiang telah disaksikan oleh seorang pegawai SPRM bernama Bulkini yang ketika itu juga berada di tandas.

Bulkini adalah Penolong Penguasa SPRM yang boleh berbahasa Cina kerana sebelum ini telah berkhidmat khusus untuk komuniti Cina selama 14 tahun (dahulunya dikenali sebagai BPR).

Bulkini adalah pegawai penyiasat SPRM Putrajaya, dipinjamkan buat sementara ke pejabat SPRM Selangor untuk menyiasat kes penyelewengan dua exco DAP Selangor.

Pada 15 Julai 2009, Bulkini telah menjadi pegawai penyiasat kepada Tan dari jam 8.30 malam, 15 Julai hingga 1.30 pagi, 16 Julai. Selepas tamat sesi soal siasat Bulkini membenarkan Tan pulang ke rumahnya dan diminta hadir semula pada jam 11.00 pagi, 16 Julai untuk menyambung keterangan. Namun Tan enggan pulang sebaliknya mengambil keputusan untuk berada di pejabat SPRM.

Melihat keanehan Tan, menolak pelawaan untuk pulang, Bulkini mula mengsyaki sesuatu. Dalam hatinya, terbetik apakah yang ditunggu oleh saksi itu. Oleh itu Bulkini telah memantau pergerakan saksinya dari kejauhan.

Selepas mendiang Teoh tamat sesi soal siasatnya, jam 3.45 pagi (16 Julai), dia terus ke tandas dan pergerakannya turut diekori oleh Tan. Melihat kejadian aneh itu, Bulkini juga turut mengekori saksinya ke tandas untuk mengetahui apa yang mereka lakukan..

Pegawai SPRM telah menjadi saksi pertengkaran Tan dan mendiang di tandas. Pegawai itu juga telah mendengar satu persatu topik perbalahan mereka pada pagi itu.

Bermakna Tan bercakap bohong dan menyembunyikan fakta sebenar bahawa dia dan mendiang bertengkar di tandas.

Tan juga menyembunyikan fakta bahawa dia pernah memberi kata-kata ancaman kepada mendiang kerana mendiang telah terlepas cakap dan sanggup menjadi tali barut SPRM.

Ada satu lagi isu lain yang sedang berlegar, benarkah Tan Boon Hwa memarahi mendiang dan terlepas cakap mengatakan anak yang dikandung tunangnya bukan anak mendiang, tetapi anak orang lain?

3 comments:

  1. Salam, itulah manusia samseng yang perlu disiasat oleh Polis........

    ReplyDelete
  2. yang salah tetap salah . itu yang kita kena hapuskan. dulu

    ReplyDelete
  3. Salam Merdeka,

    Semoga Allah melindungi tanah air kita dari pengkhianat bangsa dan agama.

    Merdeka ! Merdeka ! Merdeka !

    ReplyDelete