Monday, June 29, 2009

KALAU DIA SEMUA OK...

Bila Dia Memandai-mandai OK...orang Lain Tidak Boleh!

Itulah perangai Nik Aziz sebenarnya. Kalau orang lain buat perkara seperti itu, sudah pasti ada pula yang akan disuruh keluar PAS, masuk UMNO atau parti lain, asalkan bukan sekutu pakatan pembangkang.

Ternyata kini Musyridul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sudah terasa ‘besar sangat’ dan tidak memerlukan pendapat orang lain dalam PAS.

Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini berkata beliau tidak dimaklumkan oleh Nik Aziz berhubung cadangannya untuk berdebat dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai isu Pas dan Umno.

Abdul Hadi yang juga Anggota Parlimen Marang, berkata beliau akan menemui Nik Aziz untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Nik Aziz, yang merupakan Mursyidul Am Pas, telah mencabar Najib untuk berdebat secara terbuka ekoran tindakan Pemuda Umno Kelantan membuat laporan polis terhadap beliau kerana menyamakan Umno dengan komunis dan ajaran sesat.

Beberapa pemimpin Umno tidak bersetuju dengan debat itu dan menyifatkannya sebagai membuang masa kerana ia tidak akan membawa sebarang manfaat.

Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub, pula mencadangkan agar debat itu disiarkan secara langsung melalui televisyen untuk menunjukkan amalan demokrasi tetapi Anggota Parlimen Kulim-Bandar Baharu Zulkifli Noordin, daripada Parti Keadilan Rakyat, tidak bersetuju debat itu diadakan secara terbuka.

Sebaliknya beliau mencadangkan kedua-dua pihak menggunakan platform lebih sesuai iaitu berbincang untuk mencari kesepakatan Islam dan Melayu.

"Saya lebih suka jika diadakan dialog secara tertutup dan berbincang dalam bentuk kumpulan. Kita akan tahu apa yang menjadi masalah sehingga menimbulkan keadaan tidak senang hati di antara kita semua.

"Dialog secara berkumpulan itu lebih berkesan dari cadangan untuk berdebat yang tidak akan membawa manfaat kepada sesiapapun," katanya.

Bukan sekadar itu sahaja, Nik Aziz mengeluarkan beberapa istilah bahasa Arab yang bahasa Melayunya juga ada. Namun kalau bunyi Arab itu sedap sikit sebab PAS kan ‘Parti Islam’ sementara “UMNO parti.....”. Kena tanya Nik Aziz apa itu UMNO – Ayah Pin atau Komunis’.

Apabila saya mengatakan perlunya muzakarah antara pemimpin PAS dan UMNO peringkat tertinggi pada posting saya semalam, saya terbaca tulisan Mohd Sayuti Omar, betajuk “Muzakarah, Muqabalah dan Terbaru Mujadalah... Semua Tak Jadilah” mengemukakan pendapat berikut:

“Bahasa Arab atau istilah pertama untuk mendamaikan Umno dengan Pas yang yang didengari sejak lama dulu ialah perkataan MUZAKARAH. Muzakarah ini dicadang oleh pihak Pas. Maksud muzakarah ialah berbincang ataupun berunding dengan Umno bagi mencari jalan penyelesaian antara kedua-dua parti itu untuk kebaikan negara dan rakyat.

Muzakarah ini bermakna duduk berbincang dengan waras, berunding dengan penuh berhemah, terbuka dan penuh semangat ukhwah Islamiyah. Natijah daripada itu akhirnya membuat rumusan bagaimana mencapai jalan penyelesaian untuk kesejahteraan umat dan keamanan negara.

Paling baru istilah muzakarah ini keluar atau menjadi sebutan umum selepas pilihan raya umum ke-13 lalu apabila beberapa pemimpin Pas telah ‘bermuzakarah’ secara sulit dengan pemimpin Umno untuk mengatasi kemelut politik yang dihadapi kedua parti itu kesan pilihan raya umum lalu yang dikatakan mencemaskan!

Malangnya idea itu tidak jadi, dan pemimpin yang bercadang mengadakan muzakarah itu dimarahi dan dituduh dengan pelbagai tuduhan kononnya gilakan pangkat, membelakangkan ahli dan sebagainya. Sebahagian pemimpin Pas yang lain menentang idea berkenaan. Tentangan itu turut melibatkan Mursyidul Am, Nik Abdul Aziz Nik Mat yang dianggap pemimpin bertaraf ulama tertinggi dalam parti itu.

Mulanya Nik Aziz tidak setuju dengan cadangan atas nama muzakarah itu. Beliau lalu mencadangkan supaya Pas tidak mengadakan muzakarah, tetapi hendaklah mengadakan MUQABALAH dengan Umno. Muqabalah juga bemaksud hampir sama denga muzakarah tetapi bezanya ia dibuat tanpa ada syarat dan tanpa ada rumusan atau kata sepakat. Dalam bahasa Melayu berbincang secara lisan saja tanpa ada apa-apa komitment.

Orang sudah faham bila Nik Aziz menukar istilah atau term itu bermakna beliau tidak bersetuju dengan menentang cadangan agar Pas berbaik dan berbincang dengan Umno. Ternyata akhirnya bukan saja muzakarah tidak disetujui, muqabalah juga akhirnya tidak disukai.

Maka tertinggallah dua istilah itu MUZAKRAH dan MUQABALAH dalam karung geram buruk yang kemudian dicampak ke laut!

Dan hari ini terkeluar satu lagi perbendaharan baru berbahasa Arab, MUJADALAH. Ianya disebut dan dicadang oleh Nik Aziz. Mujadalah ertinya berdebat atau dalam bahasa mudah berbalas menggunakan ‘keng’ di tempat terbuka. Kalau ikut hati si pencadang itu mahu diadakan dalam televisyen.

Perkataan atau istilah itu diterbitkan apabila Nik Aziz mengajak untuk bermujadalah dengan Najib Razak selalu presiden Umno. Tujuannya sama bagi menyelesaikan kemelut Pas – Umno yang berlarutan sejak tahun 50-an dulu.

Menurut Nik Aziz mujadalah diajar oleh para Nabi dan bukan pandai-pandainya. Katanya Nabi ajar agar berdepan dengan musuh secara bersemuka. Ia bukan baru. Beliau mendomankan kepada Musa yang berdepan dengan Firaun, Nabi Ibrahim dengan Namrud dan Muhammad s.a.w. dengan Abu Jahal. Bagi orang yang faham tektikal politik dan arif dengan sepak terang politik Menteri Besar Kelantan itu tahu ke mana dan mengapa beliau tidak semena-mena ingin berdebat pula dengan Najib.

Apa yang menimbulkan kemusyilan di sini berhubung kata-kata Nik Aziz itu apakah para Nabi tidak mengajar ummahnya berbincang dan berunding secara baik jika berhadapan dengan masalah. Apakah Nabi tidak menganjurkan supaya bermuzakarah atau bermuqabalah? Dan kalau Nabi juga ada menganjurkan begitu kenapa mujadalah yang menjadi pilihan?”

Selepas membaca apa yang dikatakan oleh Sayuti itu, saya semakin faham dengan sikap Nik Aziz.

Ini kerana saya tahu Sayuti memahami dan mengkaji sikap Nik Aziz sejak sekian lama, sebelum pun pemimpin PAS seperti Datuk Husam Musa rapat dengan Nik Aziz.

Ertinya, bagi Nik Aziz kalau terkeluar daripada mulutnya mengenai sesuatu keputusan untuk PAS, ia adalah dasar PAS tetapi kalau daripada orang lain, kalaupun ia dibahas atau dimaklumkan pada Muktamar PAS, ia bukan dasar PAS tetapi pendapat peribadi.

Apakah ajakan Nik Aziz untuk berdebat dengan Perdana Menteri pendapat peribadi atau parti PAS?

Kalau pendapat peribadi, tidak usah layan kerana Perdana Menteri tidak layak melayan kepentingan peribadi.

Kalau ia keputusan parti kenapa Hadi tidak diberitahu. Dalam keadaan ini Najib juga tidak perlu melayannya kerana ia belum dibincangkan di peringkat parti itu, nanti jadi keputusan peribadi sahaja.

Macam kerajaan perpaduan, nanti oleh kerana ia bukan keputusan parti, UMNO dikatakan ‘tergila-gila cuba memujuk PAS’.

Kepada yang menyokong debat, seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim, Pemuda PAS dan Sallehudin, tunggu dulu.

Jangan mendahului keputusan PAS nanti jadi ‘lebih sudu daripada kuah’.

No comments:

Post a Comment