Thursday, June 25, 2009

12 JUTA PENGGUNA INTERNET - APA UMNO-BN BUAT?

Tak ada apa-apa? Tak kisah?

Cukup kuat dengan jentera di bahagian atau cawangan? Media baru tiada pengaruh?

Barisan Nasional (BN) ada Radio Televisyen Malaysia (RTM) ,rangkaian Media Prima (Berita Harian, Harian Metro, New Straits Times, TV3,tv7 dan tv9), Bernama dan bernama tv juga Utusan Malaysia selain media berbahasa Cina dan Tamil?

Ini belum masa Kementerian Penerangan dan Jabatan Penerangan.

Bolehkah rangkaian dipancarkan oleh Astro sebagai alat untuk memberikan maklumat sebenar kepada rakyat?

Persoalannya ada dua. Pertama, apakah semua penggendali stesen dan media cetak dan elektronik menyokong kerajaan? Kedua, apakah yang setia kepada BN itu mampu menjalankan tugas seperti diharapkan?

Ramai lagi saki-baki penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi orang penting yang dilantik oleh kerajaan sendiri di media utama kerajaan. Mereka ini kumpulan yang mampu ‘bermain wayang’ dan mengancam kerajaan secara senyap

Sementara di kalangan yang menyokong kerajaan, ada yang hanya berminat memegang jawatan dan makan gaji tetapi banyak masa untuk golf, santai atau curut.

Tidak dinafikan mereka setia dengan kerajaan tetapi sekadar menyatakan setia tidak akan mampu mempertahankan kerajaan yang ada.

Persoalan lain ialah apakah penerimaan generasi muda sekarang terhadap rangkaian media berkenaan?

Kalaupun mereka pengikut setia umpamanya Harian Metro atau majalah hiburan apakah ada agenda politik di media berkenaan? Bukankah ia hanya untuk kepentingan jualan dan iklan bukan untuk mengubah pemikiran atau spin terhadap isu-isu tertentu?
Apa BN kaji dalam konteks kepercayaan umum terhadap media tempatan yang dikawal kerajaan?

Hakikatnya BN mungkin masih selesa dengan alat penyamaian media baru.

Sedangkan cara media baru spin isu yang boleh menghentam, memburuk-burukkan, mempersenda dan memperlekehkan kerajaan begitu banyak.

Kebanyakan media baru kini lebih pro kepada pembangkang. Kenapa? Kerana kerajaan melihat peranan media baru kurang penting, sikap yang dipertahankan sejak 10 tahun lalu.

Selain itu media baru dilihat tidak glamour, tidak ramai penonton atau pembaca dan mainan ‘budak-budak muda’.

Sedangkan pembangkang menjadikan media baru sebagai alternatif kepada ‘media rasmi kerajaan’ yang dilihat propaganda dan publisiti murahan.

Pembangkang, terutamanya PAS melihat mereka perlu merebut peluang yang terdedah dengan sejumlah 12 juta rakyat negara ini mengakses internet .

Sekali gus mendekatikan parti itu dengan hubungan yang lebih luas, pantas dan berpengaruh.
Dengan kedudukan pendekatan dan pencambahan teknologi maklumat dalam era globalisasi begitu rapat dengan rakyat, ia memberi peluang kepada PAS untuk berada di sisi segenap lapisan masyarakat dalam negara ini.

Fenomena -fenomena seperi Facebook dan blog seharusnya dimanfaatkan oleh PAS bukan sahaja dalam konteks kekeluargaan dan pengajian tetapi dalam konteks lebih luas termasuklah panyaluran maklumat dalam bidang politik.

PAS berusaha membentuk kumpulan penonton dan pemanggil khususnya dalam siri program realiti yang bersifat wacana intelektual.

PAS memanfaatkan pendekatan ini supaya ada kumpulan penonton dan pemanggilan terus membuat panggilan terhadap rancangan yang disiarkan siaran langsung yang banyak membincangkan isu-isu semasa.

PAS benar-benar mengambil kesempatan ini dalam pelbagai bentuk strategi untuk menyampaikan pendapat dan pandangan dalam pelbagai isu.

Bukan PAS sahaja percaya tetapi saya juga percaya dengan pendekatan ini PAS mampu menguasai pemikiran masyarakat walaupun tidak boleh memonopoli media.

PAS tahu masyarakat luar bandar lebih mempercayai medium penyiaran yang dianggap paling berkesan mempengaruhi mereka, namun PAS tidak berdiam diri dan akan memastikan maklumat akan sampai ke akar umbi.

Dengan wujudnya akhbar alternatif dan blog-blog di dalam internet - sekali gus, maklumat itu disampaikan kepada ahli keluarga yang berada di luar bandar.

PAS membekalkan pelbagai bekalkan maklumat mereka kepada jentera penerangan di peringkat kawasan dengan isu peringkat nasional serta pendirian parti serta dasar yang mampu mengubah pemikiran rakyat bawahan.

Selain itu Lujnah Penerangan PAS sedang mewujudkan kumpulan pembaca dan penulis media utama sebagai usaha membentuk pemikiran dan fikrah rakyat terhadap persoalan dan isu yang berbangkit dalam negara.

Bagaimana dengan Penerangan BN dan UMNO?

1 comment: