Tuesday, February 17, 2009

SPEAKER PUN TUKARLAH...

Elok sangatlah kalau Speaker DUN Perak diganti.
Kerajaan baru perlu melantik Speaker baru. Lagipun speaker lama itu menyusahkan saja.
Macam-macam cuba dilakukannya dan ada pula tindakannya pelik.

Selain pelik melucukan, kata Menteri Besar, Datuk Dr. Zambry Abd. Kadir kelmarin.
Ia berkaitan tindakan pakatan pembangkang mahu merujuk pelantikan Menteri Besar dan enam Exco kerajaan negeri baru kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak esok (Rabu).

Menurut Dr Zambry, ini kerana tindakan itu biasanya hanya diambil ke atas wakil rakyat yang melakukan kesalahan semasa persidangan DUN.

"Setahu kami, ini berlaku apabila seseorang ahli Dewan melakukan salah laku semasa Dewan bersidang.

"Ini sungguh melucukan dan saya pun tak tahu semuanya ini tentang apa," katanya.
Speaker DUN Perak, V. Sivakumar merujuk tujuh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN) kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN Perak kerana didakwa telah menghina Dewan.

Tujuh ADUN berkenaan ialah Dr Zambry yang juga ADUN Pangkor , Hamidah Osman (Sungai Rapat), Datuk Ramly Zahari (Manong), Dr. Mah Hang Soon (Chenderiang), Datuk Saarani Mohamad (Kota Tampan), Mohd. Zahir Abdul Khalid (Kamunting) dan Zainol Fadzi Paharudin (Sungai Manik).

Kalau dah pelik dan lucu seperti ini, baik juga jika kerajaan negeri Perak yang kini dikuasai Barisan Nasional (BN) akan menukar Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) menerusi pendekatan yang berlandaskan undang-undang negeri itu.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sudahpun menyatakan soal ini kerana penyandang jawatan itu, V. Sivakumar yang dipilih ketika pakatan pembangkang memerintah negeri tersebut, masih menganggap dirinya Speaker yang sah.

Bagaimanapun, jelas beliau, bakal Speaker yang baru dari BN belum lagi ditentukan.
"Kita ada pendekatan-pendekatan yang akan diambil untuk menggantikan Speaker (dengan calon BN) nanti," katanya kelmarin.

Beliau mengulas kenyataan Sivakumar tiga hari lalu bahawa dia masih Speaker DUN Perak yang sah kerana telah dipilih untuk mengetuai DUN melalui pengundian.

No comments:

Post a Comment